9 soovitust, kuidas puhkuse ajal päriselt puhata

Foto: Depositphotos

Unistad pikalt puhkusest, aga kui see kätte jõuab, siis võtad tööarvuti kaasa, kontrollid e-kirju ning teed vahepeal kontrollkõnesid, et olla kindel, et kõik on korras ja keegi pole midagi vussi keeranud. Selline teguviis ei aita kindlasti kaasa kvaliteetsele puhkusele. Siin on sulle üheksa soovitust, mida saad järgida, et teadlikult puhata:

1. Planeeri oma töölt lahkumine puhkuse ajaks

On oluline valmistuda puhkuseks enne kui sa puhkusele lähed. Kui sul on tööl keerukaid olukordi, mis võivad tekkida, siis planeeri koos oma kaastöötajatega, mis on võimalikud stsenaariumid, mis võivad tekkida ning mida saavad teised teha nende lahendamiseks/ennetamiseks. Nii võid rahulikult puhata ning kindel olla, et isegi kui midagi juhtub, siis on su kolleegidel teadmised, kuidas olukorda lahendada.

2. Pane puhkuseteade peale

Enne töölt puhkusele minekut ära unusta oma postkasti seadistada ning sinna panna automaatteavitus, et oled puhkusel. Lisa ka see info, et kes sind asendab tööalastes küsimustes.

3. Loobu kontrollimisest ja skrollimisest

Uuringufirma Dscout 2016. aastal läbi viidud uuring näitas, et keskmine inimene puudutab oma nutitelefoni 2617 korda päevas. Top 10% telefonikasutajatest puudutavad oma ekraane kuni 5427 korda 24-tunnise perioodi jooksul. Üks suurimaid stressitegureid, mis pidevast nö online olemisest tuleb, pole mitte niivõrd töösõnumid, mis tulevad, vaid pelgalt mõte sellest tööst. Bill Becker, Virginia Techi Pamplini ärikolledži dotsent, kes uurib organisatsiooni käitumist ütleb: “See idee, et võid saada meili ning pidev muretsemine ühenduses olemise pärast, näib olevat palju kahjulikum”.

Lõppude lõpuks kaasneb muretsemisega sageli pidev kontroll e-kirjade ja märguannete osas. “Pidev tähelepanu nihutamine hoiab sind tööalases mõtteviisis ega võimalda lahti lasta ega end taas laadida,” ütleb Becker.  Stressist taastumiseks vajavad inimesed nii mittetöötamist kui ka tööst mittemõtlemise aega  ja pidev muretsemine ja sõnumid töökaaslastelt ei võimalda sel juhtuda.

4. Tee nutipaast (kui võimalik)

Kui sa just ei oota mõnda tähtsat kõnet või teadet, siis pane see telefon ja arvuti kinni ning tee nutipaast. Alustuseks proovi näiteks teha üks neljatunnine nutipaast. Aeg, kus sa ei vaata telefoni, arvutit, televiisorit ega muud nutiseadet. Kui said edukalt hakkama neljatunnise nutipaastuga, siis võid paastu aega suurendada nt kuuele, kaheksale, kaheteistkümnele tunnile. Tunned aga, et ka sellest jäi väheks – siis võta ette üks 24tunnine nutipaast.

5. Proovi uut tegevust või hobi, mida sa pole varem proovinud

Puhkusele minnes aitab töömõtteid eemale viia mõni uus tegevus. Olgu selleks siis ratsutamine, tennisemäng, mägironimine, kalale minek või hoopiski midagi muud. Võta sel puhkusel aega ja tee midagi uut ja huvitavat – midagi sellist, mida oled alati tahtnud proovida, aga milleks pole kunagi aega olnud.

6. Veeda lähedastega kvaliteetaega

Planeeri oma puhkuse aeg selliselt, et sa saad veeta oma lähedastega mõnusalt aega. Leiad ehk mõne sellise tegevuse, mis sobib ja meeldib kõigile või siis sellised tegevused, mida kõik on valmis kaasa tegema. Mis võiks olla veel vahvam kui lähedastega koos uute elamuste loomine?

7. Veeda nii palju aega looduses ja värskes õhus kui võimalik

“Loodusel on uskumatu võime meid rahustada ja tervendada,” leiab Kathleen Hall – eriti kui töötad enamuse päevast kontoriruumis ega satu väga palju õue. 2014. aasta ajakirjas Frontiers in Psychology avaldatud uuring leidis osalejatel tugeva seose loodusega seotuse tunde ja ja üldise eluga rahulolu vahel võrreldes nendega, kes viibisid vähem värskes õhus.

8. Jäta ruumi spontaansusele

Ära planeeri oma puhkuse iga minutit ära. Isegi kui su puhkus on lühike, jäta ruumi spontaansusele, sest see on inimeste puhkusel viibimise õnnelikkuse üks peamisi tegureid. Ajakirjas Current Opinion in Psychology avaldatud 2018. aasta uuring näitas, et inimesed naudivad planeeritud vaba aja tegevusi vähem kui neid, mis ei ole planeeritud, osaliselt seetõttu, et ajakavast tulenevad kaudsed ajapiirangud võivad sind “käesolevast hetkest” välja tuua.

9. Mõtle läbi oma puhkuselt tagasitulek

Oled kindlasti tundnud seda, et kui puhkuselt tagasi tuled ning jälle kontorisse satud, siis on tööstress kohe klõpsti kohal. See võib aga puhkusest saadud kasu mõne päevaga ära nullida.

Alustuseks planeeri oma kalendris aeg, et tagasi tulles jõuda järgi oma e-kirjadele. Võta aega, et taas sisse elada ning võimalusel tööta esimes(t)el päeva(de)l kodus. Sellise väikese üleminekuperioodi loomine aitab sul taastada rahumeelselt oma töötempo ning töökoormuse.

Mõnusat puhkust!

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll