Tänu tehnoloogia ja panganduse kiirele arengule on eestlased harjunud sellega, et nende maksed jõuavad ühest pangast teise vaid mõne sekundiga. Ligikaudu 90% kõigist maksetest Eestis toimuvad välkmaksetena. Ent aeg-ajalt võib juhtuda, et peame ootama tunde või isegi päevi, enne kui makse liigub soovitud suunas.
Selliste olukordade vältimiseks saab maksja ise palju ära teha, kirjutab Coop Pangaärikliendi igapäevapanganduse juht Erje Mettas.
Pööra tähelepanu detailidele
Selleks, et maksed liiguksid kiiresti ja õigetele kontodele, tuleb pöörata tähelepanu mitmetele detailidele. Enne makse kinnitamist tuleb hoolikalt kontrollida, et kõik maksega seotud andmed oleksid korrektsed. Andmete sisestamisel tehtud vea korral võib raha liikuda valele kontole ning selle tagasisaamine võib osutuda keeruliseks.
Makset tehes on olulised makse saaja nime õige kirjapilt, korrektne saaja kontonumber ja asjakohane makse selgitus. Välismakse puhul tuleb lisada ka saaja aadress ja saaja panga andmed.
Kuigi paljud pangad kontrollivad kontonumbri ja saaja nime vastavust, tuleb meeles pidada, et makse kantakse saaja kontole kontonumbri alusel.
Coop Panga eelised ärikliendile
Kodumaine Coop Pank pakub erinevaid makselahendusi nii erakliendile kui ka ärikliendile. Muu hulgas saab makseid teha Apple Pay ja Google Pay abil ning ka muude nutiseadmetega viibates.
Ettevõtted arveldavad Coop Panga Äripaketis tasuta – puudub kuutasu ning interneti- ja mobiilipangas saab teha Eesti-siseseid ja Euroopa makseid piiramatus mahus teenustasuta.
Korteriühistu paketis hoiab ühistu kokku teenustasudelt, sest ühe kuutasu eest võib teha panga- ja Eesti-siseseid makseid niipalju kui vaja.
Kui tavaliselt arvelduskontol seisev raha tulu ei teeni, pigem väheneb erinevate teenustasude arvelt, siis Coop Pangas Sinu ettevõtte raha kasvab ja pank maksab arvelduskonto jäägile 0,5–2% intressi juba alates 1 eurost. Mida aktiivsemalt ettevõte Coop Panga tooteid ja teenuseid kasutab, seda suuremat intressi pank tema arvelduskontol olevale rahale maksab.
Coop Pangas ettevõttele konto avamiseks ei pea külastama pangakontorit, konto saab avada veebis vaid mõne minutiga!
Korrektsete andmete vajalikkus
Selleks, et pangad ja nende süsteemid suudaksid makseid võimalikult kiiresti töödelda ja täita, on oluline, et makse saaja nimi oleks korrektselt kirjutatud. Eraisikule makset tehes tuleb märkida saaja õige ees- ja perekonnanimi. Juriidilisele isikule makset tehes peab saaja nimi vastama arvel või lepingus märgitule. Tuleb jälgida, et saaja nime või kontonumbri sisestamisel ei satuks täidetavale väljale üleliigset infot, tühikuid ega eksitavaid kirjavahemärke.
Näiteks üks sagedasem eksimus on see, et saaja nimi kirjutatakse mittetäielikul kujul – kirjutatakse ainult eesnimi või poolik nimi. Teine sage eksimus on see, et soovides teha ülekannet enda Coop Pangas olevale kontole, märgitakse saajaks enda nime asemel Coop Pank või Coop.
Välismaksete puhul kolmandatesse riikidesse on oluline täpne saaja aadress. See on eriti tähtis Ukrainasse tehtavate maksete puhul. Tuleks veenduda, et saaja kontole saab teha makseid vastavas valuutas – see on oluline ka eurodes tehtavate maksete puhul Ukraina pankadesse. Vastasel juhul võivad välispangad pöörduda makse algatanud panga poole makse detailide täpsustamiseks või makse tagastada.
Makseselgitus on oluline
Lisaks korrektsele saaja nimele ja kontonumbrile tuleb tähelepanu pöörata ka makse selgitusele, mis peab makse kiireks liikumiseks oleme võimalikult täpne ja üheselt arusaadav. Vastasel juhul tuleb arvestada, et makse võib sattuda täiendavasse kontrolli, mis aeglustab selle liikumist või halvemal juhul põhjustab makse tagastamise.
Makse selgitus peab selgelt kirjeldama, mille eest või mis põhjusel konkreetne makse tehakse. Juriidilistele isikutele makset tehes on soovitatav lisada selgitusse näiteks arve number, mille eest parasjagu tasutakse.
Kui makse selgitusse kirjutatakse täiesti suvalisi või ebasobivaid sõnu ja lühendeid, on pangal õigus enne makse teostamist pöörduda maksja poole lisaselgituste saamiseks. See on oluline ka näiteks rahapesu kahtluste välistamiseks ning terrorismi rahastamise ja sanktsioonide rikkumise tõkestamiseks. Sellised kontrollid ja päringud on pangale seadusega kohustuslikud, kuid need aeglustavad maksete liikumist. Seetõttu ongi tähtis, et maksja sisestaks makse algatamisel asjakohased ja täpsed andmed. Kui pangal on siiski vajadus esitada kliendile tehingu kohta täiendav päring, on mõistlik teha pangaga koostööd ja vastata sellele esimesel võimalusel ning ammendavalt, et tagada makse kiire edasi liikumine.
Vältimaks olukordi, kus makse ei jõua soovitud ajaks saajani, tasub kõiki makseid teha aegsasti ja mitte jätta nende tegemist viimasele minutile. Samuti tasub arvestada, et nädalavahetustel ja riigipühadel võivad maksed liikuda tavapärasest mõnevõrra aeglasemalt. Sellistest planeeritud erisustest annavad pangad tavaliselt teada ka oma uudisvoos, mida tasub jälgida.
Kuidas käituda eksimuse korral?
Kui maksja on kinnitanud makse vigaste andmetega, tuleb viivitamatult ühendust võtta pangaga, et makse tagasi võtta ehk tühistada – see on võimalik juhul, kui makse ei ole veel pangast välja saadetud. Kui makse on juba pangast välja saadetud, saab seda tagasi kutsuda ainult saaja või saaja panga nõusolekul.
Kõik makse tagasi võtmise, -kutsumise ja parandamisega seotud teenustasud tasub maksja. Kodupanga hinnakirja järgsetele teenustasudele võivad lisanduda veel maksevahendaja ja makse saaja panga tasud. Seega on mõistlik olla maksete tegemisel väga hoolas ja täita kõik vajalikud andmed kohe korrektselt.
Raamatupidamise toimingute lihtsustamiseks pakub Coop Pank tasuta Gateway liidestust, mis loob otseühenduse raamatupidamisprogrammi ja pangateenuste vahel.
Hea nipp vigade vältimiseks
Maksetega seotud vigade vältimiseks on kõige lihtsam teha makse saajale, kes on liitunud nimemakse teenusega. Sel juhul ei pea maksja teadma isegi saaja kontonumbrit, piisab ainult tema nimest ja telefoninumbrist. Nimemakse kasutamiseks tuleb siduda oma kontonumber telefoninumbriga. Näiteks Coop Panga mobiiliäpis tuleb selleks seadete alt valida “Maksed telefoninumbrile” ja seejärel saab valida konto, millega soovid oma telefoninumbrit siduda. Sarnaseid lahendusi pakuvad ka teised pangad.
Kuidas käituda pettuste korral
Juhul kui on langetud pettuse ohvriks, tuleb sellest kohe teavitada nii politseid kui ka panka.
Coop Panga kliendid saavad pettuse ohvriks langemisest teada anda helistades panga klienditoele numbril 669 0966 (E–R 8.30–19.00) või saates pangateate internetipangast või pöördudes isikut tõendava dokumendiga lähimasse Coop Panga kontorisse.
Coop Pangal on üle Eesti 14 pangakontorit. Coop Panga kaarti on võimalik sulgeda ööpäevaringselt nii interneti- kui ka mobiilipangas või helistades klienditoe telefonnumbrile.
Loe turvalisuse ja pettuste kohta rohkem siit.