Majandusaasta aruanne tuleb registrile esitada kuue kuu jooksul alates majandusaasta lõpust. Registripidaja statistika kohaselt on 95% Eestis registreeritud ühingutest valinud oma majandusaastaks kalendriaasta.
Just nimelt valinud! Majandusaasta lõppu ei määra riik, seadus ega audiitor, vaid ettevõtja ise valib. Kusjuures majandusaasta lõpu valikus ei ole ainult 12 erinevat kuu lõppu, vaid majandusaasta algus ja lõpp võib jääda ka kalendrikuu sisse. Seega on valikus 365 erinevat majandusaasta lõppu. Mujalt maailmast võib leida veelgi huvitavamaid lahendusi, näiteks Apple Inc majandusaasta lõpuks on septembri viimane laupäev, mitte konkreetne kuupäev. Tõsi, Apple’i näide pole Eestis rakendatav, aga näitab nende läbimõeldud lähenemist majandusaasta lõpu valimisele.
Majandusaasta lõppegu ärihooaja lõpus
Ühingu majandusaasta peaks peegeldama ühingu äritegevuse tsüklit ja aasta lõpetamise toiminguid võiks teha ajal, mil tegevusmaht on kõige väiksem. Näiteks ettevõttel, millel on suured kaubavarud, on mõttekas viia majandusaasta lõpp ajale, kus varude jääk on minimaalne. See tähendab, et suured tehingud on tehtud, kaubad lähetatud, peamised kauba tagastused toimunud ja laovarud minimaalsed. Nii on ka aruande koostamine lihtsam: varude inventuuriks kulub vähem aega, rääkimata asjaolust, et nii on lihtsam aruande tarbeks juhtkonna hinnanguid anda (reklamatsioonid, nõuete laekumise tõenäosus, varude allahindlus jne), sest valdav osa äritehingutest on hooaja lõpuga lõppenud. Maailma ühed suurimad ookeanitagused jaekaupmehed Target ja Walmart on valinud majandusaasta lõpuks just 31.01 kuupäeva.
Finantsaruandluse üks peamisi eesmärke on anda õige ja õiglane ülevaade ettevõtte majandustegevuse tulemusest ja seisust. Majandusaasta valikul tasub jälgida ka seda, et ühe ja sama äritegevuse tsükli ehk hooaja tulud ja kulud oleksid ühes ja samas majandusaastas. Kui hooaja ettevalmistavad kulud on ühes majandusaastas, aga nendelt teenitav tulu teises majandusaastas, siis on aruandeperioodi tulem moonutatud. Kalendriaastast erinev äritegevuse tsükkel on näiteks põllumajanduses, turismis, hariduses, aga ka nõustamisfirmadel, metsanduses jt.
See lugu on PRO tellijatele.
Logi sisse või vormista tellimus:
- Ligipääs PRO portaalidele (RMP, Äri, DigiPro, Rikas ja E-kaubandus).
- Üle 2000 raamatupidaja tööks vajaliku jooksvalt ajakohastatud tööriista, juhendi ja nõuande (sealhulgas üle 50 abitabeli).
- RMP toimetuse korraldatud koolitustele soodustus vähemalt 25 eurot.
- Ligipääsu Geeniuse seitsme teemaportaali tasulisele sisule.
- Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigust veebis.
- Ajakirja Digi paberväljaannet. Selle saamiseks saada palun oma aadress aadressile telli@geenius.ee. Paberajakirja saad tellida ainult Eesti aadressile.
Tellija andmed
Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.