Alustavale ettevõtjale võib finantsterminite maailm esialgu tunduda väga segane. Selleks, et oma toote või teenuse eest õiglast hinda küsida, on vaja peamisi finantstermineid teada ning mõista hinna kujunemise loogikat.
Tootele müügihinda määramisel, peab kõigepealt teadma, kui suur on toote omahind.
Toote omahind
Igal tootel (või teenusel) on olemas omahind – sellele konkreetsele tootele (või teenusele) tehtud otsekulud. Sellest odavama hinnaga ettevõtja kindlasti müüa ei tohiks. Omahinna arvestamiseks on vaja otsekulud jagada toodetud toodete arvuga. Otsekulude hulka kuuluvad peamiselt materjalikulu ja tootmisega tegelevate töötajate palgakulu. Teenuse osutamisel on otsekuluks peamiselt teenuse osutamisega tegelevate töötajate palgakulu.
omahind = otsekulud / toodete arv
Toote müügihind
Müügihind on see hind, mille tasub ostja (ilma käibemaksuta). Müügiarvel on näidatud ka käibemaks, kuid käibemaksu osa jääb bilanssi. Kasumiaruande müügitulu reale jõuab ilma käibemaksuta müügihinna osa.
Omahinna ja müügihinna vahet nimetatakse brutokasumiks ehk marginaaliks.
Marginaal peab ära katma ettevõtte üldkulud, finantskulud ja lisaks võiks ka kasumiks midagi üle jääda.
müügihind = toote omahind + marginaal ehk müügihind – omahind =
brutokasum (marginaal)
Olles leidnud tootele müügihinna, on vaja välja arvutada, kui palju tooteid peab müüma, et üldkulud kaetud oleksid ja vähemalt nulli jõutaks. Seda nimetatakse tasuvuspunktiks.
Tasuvuspunkt
Tasuvuspunkti arvutamiseks tuleb püsikulud jagada brutokasumiga. Kui brutokasum on sama suur kui kõik muud kulud kokku, on ettevõtte tulud ja kulud võrdsed ning ettevõte on jõudnud nulli. Kui veel mõned tooted müüa, ongi juba kasumini jõutud.
tasuvuspunkt = püsikulud / brutokasum
Kuidas arvutavad väikeettevõtted tasuvuspunkti?
Müügitulu
Müügitulu on toodete müügi eest saadud tulu kokku, mille hulka ei ole arvestatud käibemaksu ega aktsiise. Müügitulu arvestatakse tekkepõhiselt ehk sõltumata esitatud arvete laekumisest, selles kuus kui tooted müüdi või teenus osutati.
Müügitulu peab katma kõik kulud ja loodetavasti jääb ka kasumiks midagi üle.
Otsekulud
Otsekulud on kulud, millel on vahetu seos konkreetse tootega. Näiteks tootmistöölise palk ja tootmismaterjalide kulu. Otsekuludest kujunebki toote omahind.
Üldkulud
Üldkulud on kulud, mis ei ole otseselt seotud toote tootmisega või teenuse osutamisega, mis tuleb niikuinii kanda – näiteks üür, kommunaalmaksed, koristusteenus jms.
Kasum
Kasum (või kahjum) on tulude ja kulude vahe. Kui tulud on suuremad kui kulud, on tulemuseks kasum. Kui tulud on väiksemad kui kulud, on tulemuseks kahjum.
Olles selgeks teinud need finantsterminid, on tootele õiglase hinna leidmine oluliselt kergem.