• Anni |

    Tere

    Tekkis küsimus äppidega pildistatud tšekkide kohta. Kuidas käitute, kui (rmp büroo) klient pildistab kõik tšekid küll kenasti üles, aga tšekkidele pole peale kirjutatud firma andmeid?
    Hetkel liigub kõik selles suunas, et kõik algdokumendid oleksid säilitatud digitaalselt ja paberimajandust enam ei oleks. Kliendid kasutavad spetsiaalset äppi oma kulutšekkide pildistamiseks. Küll aga ei viitsi ega hakka neist keegi igale tšekile käsitsi andmeid peale kirjutama (firma nimi, reg.nr). Olen üsna kindel, et keegi ei hakkaks neile ka käsitsi templit peale lööma (mis oleks kirjutamisest küll tunduvalt kiirem, aga kliendi jaoks siiski tülikas).
    Kuidas sellises olukorras käituda? No ei viitsi kliendid neid tšekke täiendada, hea kui pildistadagi viitsivad. Ja no arusaadav ka, kui sul on ikka 100+ tšekki kuus. Meie jällegi ei taha pabertšekke koguda ja ammugi neid veel ise pildistama hakata.
    KMS on aga selles osas hetkel veel paindumatu. Jällegi…arusaadav, sest mis muidu takistaks sama tšekki erinevates firmades kasutamast, kui füüsilisele tšekile pole firma andmeid peale lisatud (digitaalselt saaks seda kõik hiljem endale sobivaks täiendada).

    Soovitusi, mõtteid, kogemusi?

    Tänud juba ette!

  • Pedant |

    See on tõesti probleem. Koopiale andmete pealekirjutamisel ei ole mõtet, andmed peaks ikka originaalil olema. Ega muud nõu oskagi anda kui et kliendid võiksid oma pildistatud tšekke alles hoida ja kui MTA peaks huvi tundma saab tšekkidele vajalikud rekvisiidid lisada.
    Hea oleks kuulda ka teiste kogemusi. Samuti kas kellelgi on MTA-ga kogemust selliste nimetute tšekkide osas.

  • vaike |

    Maksuametnikud peavad ka ajaga kaasas käima.
    Ja üleüldse – äriühingut ja tema töötajaid ei huvita maksuamet vaid nemad teevad TÖÖD !
    Ma ei näe siin mitte mingit probleemi.
    Probleemi tekitavad Anni sugused raamatupidajad.

    • Anni |

      Tere, Vaike

      Tänan Sind täiesti kasutu tagasiside eest :)

      Probleem nimelt selles, et KMS nõuab ka tšekkidele ostja andmeid. Kui neid pole, võib maksuamet sisendkäibemaksu tagasi küsida või üldse tšeki raamatupidamisest välja visata. Siiani ei ole ma ka ise viitsinud andmeid peale vorpida, vaid kõik originaalid olen kas ise alles hoidnud või palunud seda klientidel teha (kes emailiga mõned üksikud tšekid saadavad) – vajadusel saab andmed hiljem peale kirjutada.
      Nüüd on aga aeg jõudnud äppideni ja vist kõik reklaamid end ideega, et tee pilt ja viska tšekk minema. Seni olen soovitanud klientidel tšekid igaks juhuks alles hoida – midagi peale kirjutada pole ma neil käskinud, sest näen, et osadele on juba katsumuseks isegi tšekkide pildistamine (võtab mõne hinnangul liiga palju aega, sest pildistama peab valges, tšekk peab olema sirge, kaardimaksekviitung ei tohi andmetel ees olla ja üldse ‘pole kellelgi selleks aega’). Seetõttu lootsingi siit targematelt mõtteid ja ideid saada.

  • kykakylakolla |

    Mina arvan nii: kui kuludokumendid (olgu kasvõi pildistatud ja äppiga saadetud) on juhatuse poolt kinnitatud ettevõtluse kuluks, siis ei ole maksuametnikel õigust neid dokumente tõlgendada ettevõtlusega mitteseotud kuludeks. Maksuametnik ei saa ega tohi mingeid dokumente välja visata!

    • Anni |

      Aga käibemaks? EMTA saab seda ju küll öelda, et km-i ei tohi arvestada, mis ongi minu jaoks tegelikult põhiline murekoht.

    • :) |

      kahjuks on kylakolla korduvalt siin kirjutanud, et tema meelest kõrgemat võimu, kui mingi ettevõtte juhatus ei olegi olemas ja juhatusel on tema meelest õigus ka kehtivad seadused soovi korral kehtetuks kuulutada. Seega soovitan kylakolla mõttetu loba lihtsalt lugemata jätta.

      Aga tsekkide kohta ei oska kahjuks nõu anda, sama mure tundub enamusel raamatupidajatel olema, et ettevõtjad ei viitsi andmeid peale kirjutada ja raamatupidajani jõuavad tsekid enamasti praegusel ajal juba skännituna/pildistatuna.
      Ja kahjuks on sul õigus, et selliseid tsekke võib maksuametnik lugeda mitte korrektseteks ning need ei sobi maksuarvestuseks. Ei oska muud soovitada, kui ettevõtjatele peale käia ja kirjalikult selgitused saata, mis võib juhtuda maksukontrolli sattudes, kui dokument on ebakorrektne. Aga no see oleks siis ainult enda kaitseks, et sind hiljem süüdistada ei saaks.

    • Muhkus |

      Eks siin ongi see, et pead enda klientidega suhtlema.
      Minu omad on kõik endile pitsatid soetanud…

    • Anni |

      Eks tublisid ole ka. Mõni on väga korrektne ja tal on kõik korras. Tšekke neil muidugi ka ülemäära palju pole.
      Ja siis on osa selliseid firmasid (nt ehitus), kel on 100+ tšekki kuus, alati jõuavad need meieni hilinemisega ja klient ei ole neid ise üldse mingil määral sorteerinud ega vaadanud (ehk siis meieni jõuavad ka eratarbimisega seotud tšekid, ühesõnaga kõik, mis rahakoti vahel ja autos vedeles). Rääkimine siin ei aita, sest kui inimestel on endal savi, siis nii lihtsalt ongi. Neil pole aega ega tahtmist sellise ‘bürokraatiaga’ tegeleda. Nad saavad kõigest küll aru, aga neil oleks justkui savi. Ma ei teagi, mida sellistega peale hakata.

    • elite |

      nii ongi! kes siis veel kui mitte juhatus otsustab äritegevuse kulud

  • Annile |

    ära tõmble, naine!
    tuleb ajaga kaasas käia…
    muuseas – umbes 8 aastat tagasi imestas üks rootslasest ärimees et meie siin korjame kokku tsekke lisaks pangakaardi väljavõttele…

    • :) |

      ja jätkuvalt imestavad paljud välismaalased, et mis imeloom küll on digiallkiri….

      No ei saa me siin oma elu ja tegevust sättida selle järgi, mida mõni välismaalane imelikuks peab,. Ja veel vähem saame me oma toimingutes aluseks võtta välisriikides kehtivaid seadusi ja nõudeid.

  • kykakylakolla |

    Jätkuvalt kordan!!!
    Maksuametnik ei ole kõrgeim isik võrreldes ettevõtte juhatusega.
    Juhatusel on otsusõigus tehingutes alati ja igas asjas.
    Maksuametnik võib ainult soovitada või konsulteerida või juhtida tähelepanu.
    🙋‍♀️🥂

    • Muhkus |

      Juhibki sellele tähelepanu, et teil on siin natukene valed tšekid, mida ei saa kahjuks raamatupidamises arvestada ja peate tasuma 100000 käibemaksu pluss 25% aastas viiviseid…

    • :) |

      jätkuvalt kordan, juhatus ei ole kõige kõrgem võim riigis ja juhatusel EI OLE õigust kuulutada kehtetuks kehtivaid seadusi, ka mitte maksuseadusi, lihtsalt sel põhjusel, et ei viitsi neid täita.

  • ggg |

    mida te vaidlete!
    igaühel oma tõde, oma arusaam äritegevuse nüansidest,
    igaühel õigus siin foorumis

  • Anni |

    Ootan jätkuvalt mõtteid, ideid ja kogemusi raamatupidajatelt, kes on kaasajastanud tšekimajanduse.
    Murekohaks on siis peamiselt käibemaks. Ei tahaks olla olukorras, kus pildistatud tšekil ei ole firma andmeid peal, klient on originaalid ära visanud või ei leia neid lihtsalt üles, ja maksuamet nõuab seejärel deklari parandamist ja km-i tagasi maksmist (sest alusdokument ei vasta KMS nõuetele).
    Isegi kui olen klienti dokumendi nõuetest teavitanud, ei oleks antud olukord ikkagi meeldiv ei minu ega kliendi jaoks. Tahaks omalt poolt mingeid ideid välja pakkuda, kuidas saaks seda asja kõige ‘valutumalt’ ja lihtsamalt ajada. Klient muidugi ootab, et ta ei peaks ühtegi lisaliigutust tegema. Nii et kellel on kogemusi või ideid, jagage julgelt meiega :)

  • .. |

    Nii ütledki – kui te ei lahenda ära kuu jooksul raamatupidamisse laekunud tsekkide kinnituse vajalikkust siis mina kui raamatupidaja ei vastuta nendelt kuludokumentidelt arvestatud sisend KM õigsuses.
    Las kliendi juhatuse liikmed vastutavad.
    Mina ei teeks sääsest elevanti, nagu Anni jätkuvalt probleemitseb.

  • anne |
  • Raamat |

    Nendest pildistatud tšekkidest on lausa pildipank loodud, soovijatele kasutamiseks :). Väikse tasu eest saab kuuldavasti ka andmed peale. Mõnusat ristkasutust. Seega Anni mure täitsa asjakohane.

    Ei tohiks kaasa rääkida, mulle sobivad hästi karbis toodavad pabertšekid, käsitlemine ka ajasäästlikum ja lisakulusid ei teki ei tarkvarale ega ka mitte töö ajale.

    Muuhulgas olen saanud ka mõne uue kliendi, kellele ei sobinud suhtumine “juhatus vastutab”, argumentiks tagumikku laiaks istuvat andmesisestajat nemad ei vaja…. kah arusaadav.

  • RMP.ee toimetus |

    Vastab maksu- ja tolliameti maksude osakonna juhataja Evelin Liivamägi: rmp.geenius.ee/maksud/kaibemaks/mobiilirakendusega-pildistatud-puudulike-andmetega-kuludokument

    • Kaire. |

      Käibemaksu mahaarvamine pole välistatud ka muud nimetust kandva dokumendi kui arve alusel, kui see dokument vastab KMS § 37 lg 7 nõuetele. Nõutavad andmed võivad jaguneda ka mitme dokumendi vahel (nt arve koos lepingudokumendi, saatelehe, kauba või teenuse üleandmise akti või maksekviitungiga), kui dokumentidel on selle kohta selge ja arusaadav viide. (p 8)
      http://www.riigiteataja.ee/kohtulahendid/detailid.html?id=206132719

    • Anni |

      Tšeki all ei pidanud ma silmas maksekviitungit, vaid täiesti tavalist poest saadavat tšekki , mille nimeks on ka tihtipeale justnimelt “Arve”. Ei ole nii, et igas poes hakatakse sinu firma nime sinna peale trükkima, pdf arvet emaili peale saatma või paberil käsitsi arvet vormistama. Minul on praktika ajast ikkagi meeles, et originaaltšekile tohib ise peale kirjutada firma andmed ja sisendkm-i arvestada.

      Küsimus oli aga tõstatatud hoopis sellest vaatenurgast, et mida teha, kui klient EI kirjuta andmeid tšekile peale. Millised on lahendused olukorras, kus seadus seda justkui nõuab, aga reaalsuses elame juba IT-ajastul ja keegi ei hakka tšekkidele midagi kritseldama ega neile templeid lööma. Kuskil peab ju olema keegi, kes on sellele olukorrale lahenduse leidnud. Digitaalseid allkirjastamise võimalusi jm sedasorti lahendusi pole mõtet pakkuda, sest küsimus on just originaaltšekis. Kui originaaltšekile lisa-andmeid peale ei kirjutata, siis võib seda ju igasse firmasse sisse visata ja km-i tagasi küsida. Igas poes ei ole ka kliendikaarti, mis su nime tšekil kajastab (kusjuures on ka firmasid, kus tšekil kajastub vaid kliendikaardi number, aga mitte kaardi omaniku nimi). Mingi lahendus on kuskil kindlasti olemas, kui selle ainult üles leiaks :)

    • Joosep |

      Anni, aga nii ongi, et ise tohib täiendada ainult automaattanklate ja bussi/rongitšekke. Täpselt nii nagu selles lingitud artiklis Liivamäe poolt kommenteeritud on.
      Kus iganes on teenindaja leti taga, siis sealt tuleb küsida käibemaksuseaduse nõuetele vastav paber, mis vormistatakse müüja poolt. Üldjuhul kirjutatakse infoletis nõuetele vastav arve välja.
      See, et kassatšekil on peal “Arve”, ei tee sellest KM-seadusele vastavat arvet. ;-)

      Kui seda ei osata/suudeta/taheta küsida, siis kulusse läheb, aga käibemaksu tagasi küsida ei saa.
      Mina soovitan oma klientidele teha korralikult ärikliendi lepingud teatud tarnijatega. keda kasutatakse ja asi korras. Saab raamatupidaja koondarve või siis mõned arved hunniku tšekkide asemel. “Juhatajal” ka tööd vähem ja paberipahna kaasas tassida.

      Mina igatahes niimoodi oma ehitajate “piimapoetšekkidega (need tunduvad tõesti olevat kõige vähem asjast aru saavad inimesed) niimoodi toimetan. Ja kui edastatakse vahel harva ka mõni ettevõtlusega mitte seotud tšekk, siis sellelt tasutakse maksud vastavalt kehtivale korrale ja korras.
      Kui oled ikka aastaid rääkinud ja läheb samamoodi, siis polegi midagi teha. Teenuslepingus on kirjas,, et edastatav materjal on 100% ettevõtlusega seotud. Aga vahel on ikka Ibuprofeeni, kütusega koos Snickersit ja suitsu vms ostetud ning firma kaardiga tasutud, mis ei ole ok.

  • kykakylakolla |

    Teistel on ammuilma lahendus olemas ja tsekid kontrollivad juhatuse liikmed – nende asi ju kas kinnitada ettevõtluses või mitte.
    Olete kuskile kinni jäänud… laske end vabaks!

    • Anni |

      Unusta nüüd hetkel ära see ettevõtlusega seotud või mitteseotud osa. Selles pole ju üldse küsimus hetkel. Juhatus kinnitab, et kõik tšekid on firma ettevõtluse tarbeks tehtud. Probleemi pole! Teemaks on käibemaks. Kui maksuametnik ütleb, et ei tohi km-i arvestada (vastavalt seadusele), siis ei saa ükski juhatuse liige siin vastupidist otsustada, lihtsalt sellepärast, et tema arvab, et nii on kah okei.

  • Käi ise ajaga kaasas |

    Ei taha mingi pidur olla ja ei arva, et antud postituse algataja pidur on; teadmatutele ning kellel pole viimastel aastatel maksurevisjoniga kokkupuudet olnud: ei maksaks siin oma sapiseid märkusi teemaalgataja suhtes a la “käi ajaga kaasas, olete kinni jäänud, laske vabaks, klientidel teha korralikult ärikliendi lepingud teatud tarnijatega. ” jne Enamus sellistest tsekkidest on sellistest kohtadest, kust toimuvadki ühekordsed ostud või mingi Selver näiteks vahel – ei tee seal keegi mingit lepingut.
    Sapistele just 1 näide 27.08 maksuametniku vastusest : Küsimus RMP.ee foorumist: kuidas käituda, kui ettevõtja pildistab mobiilirakendusega kõik tšekid üles, aga tšekkidele pole kirjutatud ostja andmeid?
    Vastab maksu- ja tolliameti maksude osakonna juhataja Evelin Liivamägi:
    Sisendkäibemaksu saab maha arvata ainult ettevõtte nimele väljastatud arvete alusel, tšekid selleks ei sobi.
    Erandjuhul saab sisendkäibemaksu maha arvata ka lihtsustatud arve alusel, kuid nende väljastamise juhud on väga piiratud. Käibemaksuseaduse § 37 lg 9 alusel võivad saaja andmed arvelt puududa reisijateveo teenuse osutamisel, parkimisautomaadi, automaattankla makseterminali jm samalaadsete aparaatide kaudu arve väljastamisel.
    Sellise arve saamisel peab kauba või teenuse ostnud maksukohustuslane ise arvele märkima oma nime ja maksukohustuslasena registreerimise numbri.
    Kui seda ei tehta, kuid ettevõtja suudab tõendada, et tema tasus arve eest ning see on ettevõtlusega seotud (parkimispilet on ettevõtte auto nimel, raha on makstud ettevõtte kütuse/krediitkaardiga, bussipilet on seostatav töötaja töösõiduga jne), saab samuti sisendkäibemaksu maha arvata.
    Ülejäänud juhtudel tuleb sisendkäibemaksu mahaarvamiseks teenuse pakkujalt või kauba müüjalt küsida nõuetele vastav arve, ei piisa ka tšeki täiendamisest.
    AllikasRMP.ee foorum

  • käi ise ajaga kaasas2 |

    jep, seesama vastus siin on ülevalpool ainult lingina rmp toimetuse poolt ka välja toodud 27.08.2019, 12:38. nii et milline on siis tegelikult reaalne seaduslik riigipoolne lahendus?
    Raamatupidaja võib jah ettevõtjale öelda “Nii ütledki – kui te ei lahenda ära kuu jooksul raamatupidamisse laekunud tsekkide kinnituse vajalikkust siis mina kui raamatupidaja ei vastuta nendelt kuludokumentidelt arvestatud sisend KM õigsuses. Las kliendi juhatuse liikmed vastutavad.” Aga vaevalt sulle mõni selline ettevõtja sellisele paberile allkirja annaks, lihtsalt naerab selle peale ja nii see jääks. ning kui maksurevisjonis nendega käibemaksu pärast probleem tekib, ei tea, kes süüdi on….

  • kõigile |

    Raamatupidaja ei saa seadust muuta, ettevõtja samuti mitte. Nõus vaatega, et riigil oleks aeg kaasajastuda või paljud ettevõtjad peaksid …. ma ei teagi, mida, sest on väga erinevaid inimesi. kuigi tahaks. Samas teades, mida hakkavad paljud ettevõtjad veel siis tegema, kui igasuguseid tšekke lubataks igasugusel moel kasutada (loe: olematu sisuga seos ettevõtlusega; tsekke alles ei hoitaks; pildistamine on paljude jaoks nagunii võimatu; tšekkide sisu tegelikult ei näekski)… Ja mis teeb raamatupidaja nende piltidega, kui ettevõtjal programmis nende kasutamise võimalus puudub – välja printida neid ei saa, peab hakkama koguma kuskile? Et ettevõtja suudabki hiljem revisjoni käigus maksuametnikuga end õigeks seletada – vahel see siiski ei õnnestu.
    Enda tagala kindlustamiseks võiks klientidelt nõuda (igakuiselt, seni, kui see tööle hakkab), et hiljemalt 19.kuupäevaks oleks kõik pabertšekid raamatupidajani jõudnud ning ülejäänud tsekkidel käibemaksu maha ei arva. Tasub saata oma klientidele sellesisuline kirjalik teavitus (on jah lisatöö, aga mis teha).
    Palju on selliseid ettevõtjaid, keda alguses nende arvates miski ei ole oluline ja tüütu töö ongi nende tsekkidega. Aga mingile digitaliseerimisele on nende arvates raha kulutamine ka ebamõistlik väljaminek.

    Igatahes enda kindlustamiseks peaks saama asja nii kaugele oma klientide puhul, et tšekid peaksid olema alles, kui MTA peaks huvi tundma (ning lõplikul nõudmisel saab vähemalt tšekkidele vajalikud rekvisiidid lisada). Edu!

    • Joosep |

      19nes kuupäev on juba tsipa hilja, tõmbad ennast ribadeks deklaritega. Mul on teenuslepingus sees, et hiljemalt 10daks selline materjal. Ja ei ole keelanud jooksvalt materjali dropboxi panna, kust ma selle kätte saan. Kui keeruline on kohe peale poekäiku pilt teha ja see siis edastada selmet korra kuus hakata kümneid tšekke pildistama. Pluss veel see, et ostuarveid võid ju ka hiljem sisse võtta, ei pea olema samas kuus. ;-)

      Ja kui programm ei võimalda neid pilte ülesse laadida, siis sobib ka seesama dropboxi kaust nö arhiiviks. Varukoopia tuleb aga mujale sellest teha.
      ;-)

  • Vastamiseks pead olema sisse logitud.