Küsimus: kas ja milliste töötajate arvamust peab tööandja ning kuidas küsima, kui soovib töölepingu üles öelda töötajate esindajaga?
Vastus
Töölepingu seaduse § 94 näeb ette erisuse töölepingu lõpetamisel töötajate esindajaga. Tööandja peab enne töölepingu ülesütlemist küsima töötajat esindama valinud töötajatelt või ametiühingult arvamuse töölepingu ülesütlemise kohta.
Töötajad, kelle arvamusega tööandja peab arvestama, on need samad töötajad, kes selle esindaja endale valisid. Töötajate esindajaks võib aga olla nii töötajate usaldusisik, töökeskkonnavolinik kui töökeskkonna nõukogus töötajaid esindav liige, aga ka ametiühingu usaldusisik ja üleühenduselise kaasamise menetluses osalev töötajate esindaja.
Arvamuse küsimise eesmärk on täita töötajate informeerimise ja konsulteerimise kohustust ning see tuleb läbi viia enne töölepingu ülesütlemise avalduse esitamist töötajale. Arvamus tuleb esitada kümne tööpäeva jooksul selle küsimisest tööandjale. Arvamuse peavad saama avaldada kõik esindatavad ning selle küsimine peab olema tõendatav.
Võimalike täiendavate asjaolude ilmnemisel arvamuses tuleb tööandjal otsustada, kas ta neid arvestab. Kui arvamust ei arvestata, tuleb töötajatele seda põhjendada.