Ametnikud töötajateks – mida silmas pidada?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

1. aprillil 2013 jõustus uus avaliku teenistuse seadus (ATS). Uus ATS selgitab ametniku põhifunktsiooni, milleks on avaliku võimu teostamine, olemust ning seab selgema piiri ametniku ning töötaja vahele. Muudatuste tulemusena peaks ligikaudu veerandist senistest ametnikest saama töötajad.

Seega toob uue ATSi jõustumine ametiasutustele kaasa uute töölepingute sõlmimise kohustuse. Kuigi töölepingu sõlmimine võib tunduda lihtne, tuleb siiski silmas pidada, et ATSi alusel enesestmõistetavalt reguleeritud küsimused ei pruugi olla töölepingu seadusega reguleeritud ning seega peaks sõlmitav tööleping olema märksa põhjalikum. Töötajate koosseisu täienemisel tuleks kindlasti üle vaadata töökorralduse reeglid – võib juhtuda, et ka neid tuleb uute funktsioonidega töötajate lisandumisel täiendada.
 
Esmapilgul võib tunduda, et uus ATS on väga sarnane töölepingu seadusele (TLS). Siiski jäävad avalikku teenistust ja töösuhet eristama mitmed tunnused. Mõned näited:
  • Nõuded ametnikele tulenevad suures osas seadusest – näiteks nõuded haridusele, kodakondsusele või laitmatule minevikule. Töötajate puhul reeglina õigusaktidest tulenevat nõuet või piirangut ei ole, kinnitused kõikvõimalike omaduste esinemise/puudumise kohta tuleb igakordselt ette näha töölepingus.
  • Ametnike kõrvaltegevus on piiratud ainult olukorras, kus see toob kaasa teenistuskohustuste rikkumise ja laiemaid piiranguid seada ei saa. Töötajate puhul seevastu võib lisaks eelnimetatud kõrvaltegevuse piirangule leppida kokku ka laiemas konkurentsikeelus, kui tööandjal on selleks põhjendatud huvi. Konkurentsikeeldu võib rakendada ka pärast töösuhte lõppemist. Kindlasti ei puuduta see küsimus ainult eraõiguslikke tööandjaid, ka ametiasutustel võib olla põhjendatud huvi selleks, et koolitatud töötaja näiteks erasektoris samaaegselt oma teadmisi ei jagaks.
  • Töösuhe on paindlikum motivatsioonisüsteemi kujundamisel. Ametnike puhul on lisatasude võimalus sätestatud seaduses, töötajate puhul võib töölepinguga ette näha erinevaid motivatsioonipakette.
  • Ametnike ja töötajate suhtes rakendatav vastutus ja sanktsioonid on erinevad. Töötajate puhul ei sätesta seadus juba ammu distsiplinaarvastutust, vaid kohaldatakse võlaõigusseadust koos töölepingu seadusest tulenevate erisustega. Ametnike vastutust reguleerib ATS, mis näiteks näeb erinevalt TLSist ette erireegleid noomituse või hoiatuse osas. Samuti sätestab ATS, et tahtlik rikkumine või asutuse mainet kahjustava teo toime panemine võivad olla teenistussuhte lõpetamise aluseks, samas kui TLSist sellist eeldust ei tulene. Kui asutus soovib, et sellised reeglid kehtiksid ka töötajatele, tuleb need ette näha töölepingus.
  • Ametnikud peavad järgima ka muudest seadustest tulenevaid erireegleid. Näiteks on ametnikud kohustatud täitma korruptsioonivastast seadust: esitama huvide deklaratsiooni ja mitte võtma vastu korruptiivset tulu. Töötajaid seevastu ei saa reeglina pidada ametiisikuteks korruptsioonivastase seaduse tähenduses.
Seega on töösuhe kahtlemata paindlikum ning võimalused kokkulepeteks laiemad. Kindlasti tuleks neid võimalusi ka kasutada, kuna mõned ATSi alusel loomulikuna tunduvad tingimused ei kehti töösuhtes.
 

Mis saab edasi?

1. aprillil 2013 jõustusid ATSi jõustumisega samaaegselt ka Rahandusministeeriumiga kooskõlastatud uued ametiasutuste koosseisud ja palgajuhendid, mille põhjal peaks praeguseks paljud uued töölepingud juba sõlmitud olema.
 
Kui muudatusi veel tehtud ei ole, tuleks silmas pidada järgmist: kui koosseisu kehtestamise tõttu muutub ametniku ametikoht töökohaks, tuleb muudatusest ametnikku kirjalikult vähemalt 30 kalendripäeva ette teavitada. Teade tuleb ametnikule kätte toimetada nii, et kättetoimetamist oleks hiljem võimalik tõendada (nt ametniku allkiri kättesaamise kohta). Meeles tuleb pidada, et teate kirjalik vorm eeldab pädeva isiku allkirja. Ametnikule tuleb anda vastamiseks (s.t. pakutava töölepinguga nõustumiseks või sellest keeldumiseks) tähtaeg, mis ei tohi olla lühem kui 15 kalendripäeva arvates teate saamisest. Üleminek sujuvaks laabumiseks võiks asutuses läbi viia ka selgitus- ja konsulteerimisprotsessi, mille käigus kõik soovijad saavad muudatuste kohta küsimusi esitada.
 

Soodustingimustel tööleping

Oluline on ka see, et endistele ametnikele ei saa pakkuda mis tahes töölepingu blanketti, vaid tööleping peab vastama teatud tingimustele (soodustingimustele). See tähendab, et:
  1.  töölepingu alusel saadav töötasu ei tohi olla väiksem senisest tasust koos lisatasudega;
  2. põhipuhkus ei tohi olla lühem kui 35 kalendripäeva;
  3. avalikus teenistuses töötamise aeg riikliku vanaduspensioni suurendamiseks arvestatakse teenistusstaaži hulka;
  4. kui töölepingut muudetakse ja töökohta vahetatakse sama ametiasutuse siseselt, jäävad soodustingimused kehtima.
Kui pakkumuse saanud ametnik soodustingimustel töölepingut ei aktsepteeri, vabastatakse ta teenistusest, makstes talle hüvitist ametniku ühe kuu keskmise palga ulatuses.
 

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll