1. aprillil 2013 jõustus uus avaliku teenistuse seadus (ATS). Uus ATS selgitab ametniku põhifunktsiooni, milleks on avaliku võimu teostamine, olemust ning seab selgema piiri ametniku ning töötaja vahele. Muudatuste tulemusena peaks ligikaudu veerandist senistest ametnikest saama töötajad.
- Nõuded ametnikele tulenevad suures osas seadusest – näiteks nõuded haridusele, kodakondsusele või laitmatule minevikule. Töötajate puhul reeglina õigusaktidest tulenevat nõuet või piirangut ei ole, kinnitused kõikvõimalike omaduste esinemise/puudumise kohta tuleb igakordselt ette näha töölepingus.
- Ametnike kõrvaltegevus on piiratud ainult olukorras, kus see toob kaasa teenistuskohustuste rikkumise ja laiemaid piiranguid seada ei saa. Töötajate puhul seevastu võib lisaks eelnimetatud kõrvaltegevuse piirangule leppida kokku ka laiemas konkurentsikeelus, kui tööandjal on selleks põhjendatud huvi. Konkurentsikeeldu võib rakendada ka pärast töösuhte lõppemist. Kindlasti ei puuduta see küsimus ainult eraõiguslikke tööandjaid, ka ametiasutustel võib olla põhjendatud huvi selleks, et koolitatud töötaja näiteks erasektoris samaaegselt oma teadmisi ei jagaks.
- Töösuhe on paindlikum motivatsioonisüsteemi kujundamisel. Ametnike puhul on lisatasude võimalus sätestatud seaduses, töötajate puhul võib töölepinguga ette näha erinevaid motivatsioonipakette.
- Ametnike ja töötajate suhtes rakendatav vastutus ja sanktsioonid on erinevad. Töötajate puhul ei sätesta seadus juba ammu distsiplinaarvastutust, vaid kohaldatakse võlaõigusseadust koos töölepingu seadusest tulenevate erisustega. Ametnike vastutust reguleerib ATS, mis näiteks näeb erinevalt TLSist ette erireegleid noomituse või hoiatuse osas. Samuti sätestab ATS, et tahtlik rikkumine või asutuse mainet kahjustava teo toime panemine võivad olla teenistussuhte lõpetamise aluseks, samas kui TLSist sellist eeldust ei tulene. Kui asutus soovib, et sellised reeglid kehtiksid ka töötajatele, tuleb need ette näha töölepingus.
- Ametnikud peavad järgima ka muudest seadustest tulenevaid erireegleid. Näiteks on ametnikud kohustatud täitma korruptsioonivastast seadust: esitama huvide deklaratsiooni ja mitte võtma vastu korruptiivset tulu. Töötajaid seevastu ei saa reeglina pidada ametiisikuteks korruptsioonivastase seaduse tähenduses.
Mis saab edasi?
Soodustingimustel tööleping
- töölepingu alusel saadav töötasu ei tohi olla väiksem senisest tasust koos lisatasudega;
- põhipuhkus ei tohi olla lühem kui 35 kalendripäeva;
- avalikus teenistuses töötamise aeg riikliku vanaduspensioni suurendamiseks arvestatakse teenistusstaaži hulka;
- kui töölepingut muudetakse ja töökohta vahetatakse sama ametiasutuse siseselt, jäävad soodustingimused kehtima.