Ärme kiirusta ettevõtte tulumaksu taastamisega

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Eesti on kõrgete maksudega maa, aga meil on mõni maasikas, mis on toonud investeeringuid.


Eesti ettevõtete tulumaksusüsteem on sisult investeeringute tulumaksuvabastus. See ongi toonud meile välisinvesteeringuid ja motiveerinud kohalikke ettevõtjaid raha ettevõttesse jätma ning edasi investeerima.


Ettevõtlusest väljavõetav raha, mis on omaniku üks peamisi huvisid ettevõtte turuväärtuse kasvu kõrval, on Eestis kõrgelt maksustatud – eriti võrreldes Läti ja Leeduga, kes on ettevõtluskeskkonna mõttes meie peamised konkurendid.


Nüüd teatas rahandusminister Taavi Veskimägi, et ettevõtete tulumaks võiks alates 2009. aastast olla 10%, sama palju, kui kirik vanasti talupoegadelt küsis. Lisaks leiab minister, et füüsiliste isikute tulumaks võiks olla lahti seotud juriidiliste isikute tulumaksust ning maksuvabastus investeeringutele vaid teatud reservi ulatuses.


Kõige olulisem küsimus Eesti jaoks ei ole see, mitu protsenti üks või teine maks on, vaid milline on üldine maksukoormus ja -süsteem. Tallinna linnakantselei majandusnõunik Heido Vitsur märgib õigesti, et Eesti ettevõtete maksukoormus on sisuliselt kaks korda suurem kui maailma teise majanduse Saksamaa oma – Eestis laekub dividendidelt ja erisoodustuselt riigieelarvesse 2% SKPst, Saksamaal ainult 1%. Moraal on see, et Eesti ei tohi paljudele investoritele lubatud head investeerimiskeskkonda mingil juhul kergekäeliselt muuta. Investeeringute ligimeelitamisel on riigil kaks hästi töötavat nippi: madalad ettevõtlusmaksud ja üksikisiku maksud ehk tööjõukulu nii tööandjale kui ka töövõtjale. Need on olemuselt riigi investeeringud, et tulevikus suurematelt mahtudelt ka ise rohkem tulu teenida. Eesti avalikkuses on justkui aksioomina välja käidud, et Eesti peab kindlasti ettevõtete tulumaksu taastama. Ei pea. Küll aga võttis Eesti endale ühinemislepinguga kohustuse hakata alates 1. jaanuarist 2009 rakendama Euroopa Liidu (EL) ema- ja tütarettevõtete direktiivi, mille kohaselt ei tohi riik maksustada tütarettevõttelt emaettevõttele makstavaid dividende.


EL on seisukohal, et Eesti praegune tulumaksusüsteem, kus maksukohustus on edasi lükatud tulu tekkimise hetkelt selle väljamaksmiseni (ettevõte maksab tulumaksu ära siis, kui aktsionär raha tegelikult kätte saab), on nimetatud direktiiviga vastuolus. Seega peab Eesti tulumaksu maksmise hetke dividendide maksmisest ette tooma.


Seega, kuna otsest kohustust rahandusministri poolt välja käidud “kümnise

Allikas:  Äripäev

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll