Keskkonnaministeeriumis on valminud pakendiseaduse ja pakendiaktsiisi seaduse muudatused, mille eesmärk on tõhusamalt reguleerida täielikult tootjavastutuse põhimõttel toimivate pakendi taaskasutusorganisatsioonide tegevust, suurendada nende läbipaistvust ja tõhustada kontrolli nende tegevuse üle.
Täieliku tootjavastutuse põhimõte tähendab lihtsustatult seda, et riik ei määra taaskasutuse tasusid, ei kogu neid ega kontrolli sisuliselt ka nende sihtotstarbelist kasutamist – kõik need küsimused on jäetud pakendiettevõtjaid esindavate taaskasutusorganisatsioonide pädevusse. Praktika on siiski näidanud, et nii taaskasutustasude määramine, nende võrdsetel alustel kogumine kui ka tasude edasine läbipaistev kasutamine on sageli olnud väga ebaselge, seisab eelnõu seletuskirjas.
Arvukatele puudustele pakendiseaduse toimimisel on tähelepanu juhtinud ka riigikontroll, kes on teinud oma 2010. aastal valminud pakendiauditi aruandes rea ettepanekuid seaduse muutmiseks. Mitmetega neist nõustus keskkonnaministeerium auditi aruande aruteludel ning need kajastuvad ka osas eelnõu muudatustest.
Eelnõuga tehakse pakendiseaduses taaskasutusorganisatsioonide akrediteerimistingimusi täpsustavaid ja konkretiseerivaid parandusi. Akrediteering muudetakse tähtajaliseks, see antakse taaskasutusorganisatsioonile kuni seitsmeks aastaks. Seoses akrediteeringu tähtajaliseks muutmisega tuleb seni akrediteeritud taaskasutusorganisatsioonidele anda piisav ja mõistlik aeg akrediteerimistaotluse ettevalmistamiseks ja esitamiseks. Senised akrediteeringud kehtivad eelnõu järgi 2013. aasta 31. detsembrini. Eelnõuga täpsustatakse ka taaskasutuse tõendamise nõuet.
Eelnõuga tehtavad muudatused tagavad jõustudes selgema pakendialase regulatsiooni. Eelnõu sätestab pakendiorganisatsioonide taaskasutamise teenuste hankimiseks selgemad reeglid, mis tuginevad riigihangete seaduse põhimõtetele. Eelnõuga sätestatakse miinimumnõuded, mida pakendi ja pakendijäätmete käitlemisega seotud konkursi dokument peab sisaldama ja nõuded konkursi korraldamisele ning konkursitulemuste avalikustamisele. Kuna jäätmekäitlusettevõtjad on teravalt kritiseerinud praeguseks välja kujunenud, sageli formaalsete hangete korraldamist, parandab see muudatus olukorda pakendijäätmete kogumise ja edasise käitlemise turul.
Eelnõuga täiendatakse ka pakendiauditi regulatsiooni. Kehtivas seaduses ei ole auditeerimise kohustust täpsemalt käsitletud ega pakendiauditi nõudeid sätestatud ning praegu toimub pakendiaudit iga auditeerija enda äranägemise järgi. Seetõttu pole seni toimunud pakendiaudit taganud pakendiregistrisse esitatavate andmete usaldusväärsust.
Seadusemuudatusega sätestatakse pakendiettevõtjatele, kes on kohustatud esitama pakendiregistrisse andmeid ning kes lasevad turule pakendatud kaupa pakendimassiga rohkem kui viis tonni aastas, ja taaskasutusorganisatsioonile kohustuse korraldada pakendiregistrisse esitatavate andmete auditeerimist lähtuvalt audiitortegevuse seadusest.
Pakendiseadusesse lisatakse regulatsioon pakendiauditi tegija, pakendiauditi eesmärgi ja ulatuse kohta. Sätestatakse, et pakendiettevõtja, kes laseb turule pakendatud kaupa ja on oma kohustused üle andnud taaskasutusorganisatsioonile, võib pakendiauditi asendada pakendiregistrisse esitatavate andmete ülevaatusega audiitortegevuse seaduse tähenduses. Pakendiaudit peab eelnõu järgi lõppema majandusaasta aruande esitamise tähtajaks.
Seadusemuudatusega suurendatakse trahvimäärasid. Pakendi valmistamise ja kasutamise nõuete täitmatajätmise, pakendi raskmetallide sisalduse piirangute eiramise, pakendijäätmete taaskasutamise kohustuse täitmatajätmise, pakendi ja pakendijäätmete tagasivõtmise kohustuse täitmatajätmise ja tagasivõtmise nõuete rikkumise, nõuetekohase märgistuseta pakendis kauba müügi ning pakendi ja pakendijäätmete kohta arvestuse pidamise ja andmete esitamise kohustuse täitmatajätmise eest karistatakse kehtivas seaduses juriidilist isikut kuni 3200 euro suuruse rahatrahviga, plaanitava seadusemuudatusega võib juriidilist isikut trahvida kuni 32 000 euroga.
Lisaks sätestatakse eelnõuga vastutus taaskasutamise tõendis valeandmete ja puudulike andmete esitamise eest ja lisatakse võimalus karistada isikut juhul, kui ta kasutab tagatisraha märki ilma märgi valdaja loata. Nimetatud muudatused on pakendiseadusesse lisatud keskkonnainspektsiooni ettepanekul seoses vajadusega tagada efektiivsem järelevalve. Pakendiregistrisse ebaõigete andmete esitamise välistamise meetmena on seadusemuudatusega sätestatud, et pakendiregistrisse esitatavad andmed tuleb auditeerida.
Lisaks korrigeeritakse seadusemuudatusega kehtiva pakendiseaduse sõnastuse ebatäpsused.
Eelnõu koostajad märgivad seletuskirjas, et seaduse muudatused ja täiendused ei too kaasa olulisi kulutusi. Siiski võib tekkida vajadus arendada keskkonnainspektsiooni ning maksu- ja tolliameti järelevalvevõimekust. Riikliku järelevalve vajalik maht sõltub oluliselt sellest, millisel määral rakendub pakendiettevõtjate sisuline kontroll taaskasutusorganisatsioonide tegevuse üle. Järelevalve tõhustumise tulemusena võib riigieelarvesse laekuda rohkem pakendiaktsiisi.
Keskkonnaministeerium on saatnud seadusemuudatused kooskõlastamiseks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile, rahandusministeeriumile, põllumajandusministeeriumile, Eesti Maaomavalitsuste Liidule ja Eesti Linnade Liidule tähtajaga 9. juuli.