Euroopa Liidus on eri liikmesriikide emaettevõtjate ja nende piiriüleste tütarettevõtjate vahelise topeltmaksustamise kaotamise valdkonnas paralleelselt esinenud kaks õigusloomelist suunda. Ema- ja tütarettevõtete direktiivides on reguleeritud dividendide topeltmaksustamist. Teine õigusloomeline suund hõlmab intressimaksete ja litsentsitasude topeltmaksustamise kaotamist.
Neid kahte suunda ei ole senini kooskõlla viidud. Esimene ema- ja tütarettevõtete direktiiv (90/435/EMÜ) võeti vastu 1990. aastal. Selles oli valdavaks, et maksuvabastuse kohaldamiseks peab emaettevõtjal olema tütarettevõtjas vähemalt 25% osalus.
Selle direktiivi muudatused võeti vastu 2003. aasta lõpus (2003/123/EÜ). Muudatustega vähendati maksuvabastuse saamiseks vajalikku nõutavat minimaalset osalust järk-järgult 10%ni. Liikmesriikides jõuti direktiivi ülevõtmisega lõpule aga alles 2009. aastal. Muudetud suunises ajakohastati ka sellega hõlmatud äriühingute loetelu.
Intresside ja litsentsitasude direktiiviga aga ei jõutud üksmeelele pikki aastaid. Teema jäi vastuoluliseks. Liikmesriikide seas oleks olnud nii võitjaid kui ka kaotajaid. Ja nii ei võtnud nõukogu 1998. aastal algatatud direktiivi (2003/49/EÜ) vastu enne kui 2003. aasta juunis.
Tekkinud vaidluste tõttu kehtestati Kreekas, Hispaanias ja Portugalis nii intresside kui ka litsentsitasudega seoses üleminekuperioodid. Järgmise direktiiviga 2004. a laiendati üleminekukorda teatud uutele liikmesriikidele Tšehhile, Lätile, Leedule ja Poolale ning seejärel Bulgaariale ja Rumeeniale vastavalt 2005. a protokolliga.
2006. a juunis avaldas Euroopa Komisjon (EK) uuringu direktiivi rakendamise kohta. Sellele tuginedes võttis EK 11. novembril 2011. a vastu uue ettepaneku sõnastada direktiiv ümber, eesmärgiga laiendada selle kohaldamisala. Olles korraldanud mitmeid valikuid hõlmava mõjuhinnangu, on EK lõpuks teinud ettepaneku viia intressi- ja litsentsitasude direktiiv kooskõlla ema- ja tütarettevõtjate direktiiviga.
Mõjuhinnangust nähtus, et:
- intressimaksetega seoses ei tohiks kahju (saamata jääv võimalik maksutulu) ületada 200-300 miljonit eurot. See mõjutaks 13 EL liikmesriiki, kus ikka veel peetakse kinni maks väljaminevatelt intressimaksetelt: Belgia, Bulgaaria, Tšehhi, Kreeka, Ungari, Iirimaa, Itaalia, Läti, Poola, Portugal, Rumeenia, Sloveenia ja Ühendkuningriik;
- seoses litsentsitasudega ei tohiks kahju ületada 100-200 miljonit eurot ning see mõjutaks seitset liikmesriiki: Bulgaaria, Tšehhi, Kreeka, Poola, Portugal, Rumeenia ja Slovakkia, kus riigist väljamakstavate litsentsitasude suhe SKPsse on kõige suurem.
Vastavalt mõjuhinnangule võimaldavad uuesti sõnastatud direktiivi ettepanekus esitatud algatused, mille eesmärk on kaotada maksude kinnipidamine suuremal hulgal juhtudel, vähendada nõuete täitmisega seotud kulusid ettevõtjatele 38,4 kuni 58,8 miljoni euro võrra.
Direktiivi muudatuste eesmärgid
Lühidalt on direktiivi muudatuste eesmärgid järgmised:
- muuta direktiivi kohaldamisala, laiendades nende ettevõtjate loetelu, kellele direktiivi kohaldatakse;
- vähendada osalusega seotud nõudeid, mida äriühing peab täitma tema käsitlemiseks sidusühinguna, 25% otseselt osaluselt 10% osalusele;
- laiendada sidusühingu määratlust, et see hõlmaks ka kaudseid osalusi;
- täpsustada, et liikmesriigid peavad tagama suunise kohased soodustused asjaomastele liikmesriigi ettevõtjatele ainult juhul, kui kõnealuseid intresse ja litsentsitasusid ei saa vabastada ettevõtte tulumaksust. Eelkõige puudutab see olukorda, kus ettevõtjad on maksustatud ettevõtte tulumaksuga, kuid saavad soodustusi riikliku maksustamise erikorra raames, millega vabastatakse tulumaksust välisriigist saadud intressid või litsentsitasud. Vastavalt käesolevale direktiivile ei ole lähteriik sellistel juhtudel kohustatud kinnipeetavast maksust vabastust andma.
Üleminekuperioode ei muudeta
Intressi- ja litsentsitasude direktiiviga tagatakse soodustused üksnes ettevõtjatele, kes on ELs maksustatud ettevõtte tulumaksuga, on EL liikmesriigi maksuresidendid ning kuuluvad direktiivi lisas loetletud kategooriasse (vanade ja uute liikmesriikide ettevõtjad).
Muudetud direktiiv jõustub 1. jaanuaril 2013. a. Arvestades kui kaua võttis artikli alguses nimetatud ema- ja tütarettevõtete direktiivi muudatuste tegelik rakendumine aega eri liikmesriikides (5 aastat), võib prognoosida, et maksutulu kaotavad liikmesriigid intressitulude ja litsentsitasude direktiivi ülevõtmisega eriti ei kiirusta.
Artiklis on kasutatud Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitee arvamust.
Autor on EKTK esindaja Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitees