Rahandusministeerium on kooskõlastusringile esitanud käibemaksuseaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu, millega muudetakse tulu- ja käibemaksuseaduse 1. jaanuarist 2018 jõustuvat redaktsiooni. Eelnõuga saab tutvuda eelnõude infosüsteemis (toimiku nr RAM 17-0510).
Selleks, et muudatused saaksid jõustuda 1. jaanuaril 2018 tuleb need vastu võtta hiljemalt 30. juuni 2017, seega on eelnõu nn kiireloomuline.
Segakasutuses oleva tööandja sõiduauto maksustamine
Eelnõuga kavandatakse muuta tööandja omanduses või valduses olevate sõiduautode erakasutuse maksustamist.
Praegu on võimalik võtta segakasutuses oleva tööandja sõiduautoga tehtavate erasõitude maksumuse leidmisel aluseks kilomeetripõhine arvestus. Selleks tuleb aga sõidupäevikut täita, deklareerides nii era- kui ka töösõidud, mis on koormav ja ka keeruline, sest sageli on neid raske eristada. Sõiduauto puhul vanusega üle 5 a ja silindrite töömahuga kuni 2000 cm3 loetakse erasõidu kilomeetri hinnaks 0,2 EUR ja muudel juhtudel 0,3 EUR. Kui sõidupäevikut ei peeta, kuid siiski tehakse erasõite, siis loetakse sõltumata läbitud kilomeetritest arvestuslikuks maksubaasiks sõiduauto kohta 256 EUR kuus, millelt tuleb maksta kokku tulu- ja sotsiaalmaksu ca 170 EUR.
Kilomeetripõhine arvestus kaob ja asendub kilovatipõhise arvestusega
Kavandatavate tulumaksuseaduse muudatuste kohaselt ei sõltuks edaspidi erasõitude maksumus mitte läbitud erasõidukilomeetritest sõidupäeviku alusel, vaid sõiduauto võimsusest. Ainsaks võimaluseks erasõitude deklareerimiseks jääb kilovatipõhine maksubaasi arvestus. Seda olenemata sellest, kas ja kui palju de facto erasõite ettevõtte sõiduautoga tehti. Kuna kilomeetripõhist arvestust pidada ei saa, siis ei aita maksukohustusest pääseda ka töötaja poolt erasõitude hüvitamine tööandjale. Kilomeetripõhist arvestust ei saa edaspidi pidada seetõttu, et kavandatakse kehtetuks tunnistada rahandusministri 13.01.2011 määruse nr 2 § 1 (see võimaldab praegu kilomeetripõhist arvestust sõidupäevikuga).
Kui tööandja võimaldab sõiduautot edaspidi erasõitudeks kasutada, siis on erisoodustuse deklareerimisel maksubaasiks 1,96 EUR kW kohta, aluseks võetakse liiklusregistris märgitud andmed. Selle tulemusena muutub alla 130 kW võimsusega sõiduautode erisoodustuse hind praegusest madalamaks ning üle 130 kW võimsusega sõiduautodel kõrgemaks. Valdav osa ettevõtete sõiduautodest asub võimsusvahemikus 50-130 kW. Rahandusministeeriumi hinnangul on võimsuspõhine arvestus parim lahendus, et suurendada seost erakasutusest saadava hüve ja erisoodustuse maksubaasi vahel ning säilitada samas süsteemi lihtsus, sõiduki turuhinnast lähtumine oleks keerukas ja administreerimine liialt koormav.
Kuna ajas varade väärtus üldjuhul väheneb, siis kavandatakse sarnaselt praeguse süsteemiga üle viie aasta vanuste sõiduautodele madalamat maksubaasi, milleks saab olema 1,47 EUR kW kohta, mis on 25% madalam kui nn uute sõiduautode puhul.
Tulu- ja sotsiaalmaksukohustuse suurus
Tulu- ja sotsiaalmaksukohustus kokku on ca 1,3 EUR ühe kilovati kohta kuus, kui maksubaasiks on 1,96 EUR kW kohta. Seega näiteks 2015. a esmaselt registreeritud 111 kW Toyota RAV4 kasutamisel erasõiduks oleks maksubaasiks 217,56 EUR, millelt tuleb tasuda kuus 144 EUR makse (praegu on sõidupäevikuta vastavad numbrid 256 EUR ja 170 EUR).
Millal ei tule maksta erisoodustuse maksusid
Kui sõiduauto on liiklusregistrist ajutiselt kustutatud teatud perioodiks (võimalik 1 kuust kuni 24 kuuni), siis eeldatakse, et seda sõidukit ei kasutata ja seega ei teki kohustust selle perioodi eest tasuda erisoodustuse maksusid.
Kui tööandja ei võimalda sõiduautot erasõitudeks kasutada, siis peab ta sellest teavitama Maanteeametit, kes teeb selle kohta liiklusregistrisse vastava märke, mis on avalik teave. Mingit erimärgistamist (kleepsud, muud värvi numbrimärk) enam ei kavandata. Selliste vaid töösõitudeks kasutatavate autode puhul peab tööandja Rahandusministeeriumi hinnangul tagama, et neid ei kasutata ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil ning Maksu- ja Tolliamet annab selle kohta välja soovitusliku juhendi. Kui liiklusregistris vastav märge puudub, siis loetakse sõiduauto segakasutuses olevaks.
Kaubikute segakasutus
Segakasutuses olevate kaubikute (N1-kategooria tarbesõidukid) osas näeb eelnõu ette võimaluse vabatahtlikult kasutada sõiduautodega sama kilovatipõhist erisoodustuse maksubaasi arvestuse alust. Kui seda võimalust kasutatakse, siis rakendub sama maksubaas ka käibemaksuarvestuses, kusjuures erisoodustuse maksubaas sisaldab käibemaksuarvestuse tarbeks ka käibemaksu.
Muudatused käibemaksuseaduses
Kavandatakse ka muudatusi käibemaksuseadusse.
Kehtestatakse erinorm N1 kategooria kaubikute, mille täismass ei ületa 3500 kg (näiteks veokastiga Volkswagen Amorok) ja teatud sõiduautodega (taksod ja õppesõiduautod) tehtavate erasõitude maksubaasi leidmiseks käibemaksuarvestuse tarbeks.
Nende sõidukite puhul on praegu võimalik sisendkäibemaks sõiduki soetamisel või kasutamisel maha arvata 100%-liselt ja erasõidud kuuluvad maksustamisele erandina omatarbe maksustamise sätete kaudu ning edaspidi on maksubaasiks (sisaldab käibemaksu) mitte erasõidu omahind, vaid erasõidu kilovatipõhine maksumus. Kaubikute korral kehtib see põhimõte üksnes juhul, kui ettevõte on vabatahtlikult otsustanud erisoodustuse maksubaasina kilovatipõhist arvestust – näiteks 132 kW võimsusega segakasutuses oleva uuema kaubiku korral kuuluks lisaks erisoodustuse maksudele tasumisele kuus käibemaksu 43,12 EUR (132*1,96=258,72 ja 258,72:1.20*0,20).
Tagamiskohustus
Oluliseks muudatuseks võib pidada ka nn tagamiskohustuse sätestamist. Käibemaksukohustuslane, kes on sõiduauto soetamise või kasutamisega seotud kuludelt erandina sisendkäibemaksu maha arvanud 100%-liselt, peab eelnõu kohaselt tagama, et antud sõiduautot kasutatakse üksnes ettevõtluse tarbeks. Seletuskirjas viidatakse, et selle kohustuse täitmise viisi otsustab ettevõtja ise ja aktsepteeritakse nii sõidupäevikut kui ka elektroonilist GPS-sõidupäevikut ning Maksu- ja Tolliametilt on oodata soovituslikku juhendit.
Kahe aasta reegli mittejärgimine läheb kulukamaks
Lisaks kavandatakse karmimaks muuta sisendkäibemaksu korrigeerimise põhimõtet, kui algselt deklareeritud ja 100%-lise mahaarvamise õiguse andnud sõiduauto kasutusotstarve kahe aasta jooksul muutub ning sõiduautot hakatakse kasutama eratarbeks. Uue reegli kohaselt rakendub sel juhul sisendkäibemaksu mahaarvamise piirang algusest peale ja seega algselt tagastatud sisendkäibemaksust tuleb tagasi maksta 50%. Praegune kord nägi ette tagastatava summa arvestamisel ette proportsionaalse arvestuse, võttes aluseks 24 kuulise perioodi, mis oli soodsam.
Eelnõu kohaselt tekib Rahandusministeeriumi hinnangul lisaks tagastatavale käibemaksule ka intressi tasumise kohustus, mis vaevalt et tekitab ettevõtjatel huvi korrigeerimiskohustuse tekkimisel seda vabatahtlikult täita.