Viimasel ajal oleme MaksuMaksjas kirjutanud mitu korda Maksu- ja Tolliameti uuest moeröögatusest nimetada maksumaksjaid klientideks1.
Keegi tarkpea luges kusagilt õpikust, et riik osutab oma kodanikele avalikke teenuseid ja väga peen oleks käituda kodanikega mitte kui ülemus alluvaga, vaid nagu teenindaja kliendiga.
Väga hea ja õige mõte, ainult et töö käigus on "nagu" kaduma läinud ja mõned ongi tõsimeeli uskuma hakanud, et nemad osutavad teenuseid ja suhtlevad klientidega. Kuigi ei saa sugugi välistada, et nii mõnegi "kliendi" mälestustes võib talle osutatud teenus assotsieeruda pigem millegi taolisega, nagu on MTA logo võrreldud 14. augusti Eesti Ekspressi rubriigis "Nagu kaks tilka vett"2.
Kuidas Eesti vanglates vangivalvurid (vabandust, klienditeenindajad!) oma "kliente" nimetavad, seda ma kahjuks ei tea, aga MTA tundub olevat sellise sõna nagu "maksumaksja" täielikult ära unustanud. Sellest saab kinnitust, kui siseneda ameti uuele kodulehele www.emta.ee, kus ootavad meid sellised jaotused3:
Erakliendile Maamaks Reisija info Ümbrikupalk Noortele |
Ärikliendile FIE-le MTÜ-le KOV-ile Toll |
Tööandjale Maksud ja maksed TSD lisa 1 TSD lisa 2 Maksukalender |
Esmalt jääb mulje, nagu oleks sattunud mõne panga, mobiilsideoperaatori või kaubamaja kodulehele. Aga ei, tegemist on siiski meie vana hea maksuhalduriga. Nii et meie oleme nüüd ärikliendid. Ju siis on maksurevisjon nüüdsest ärikohtumine ja kui maksupettur vangimajja pannakse, on tegemist ärireisiga. Saldokinnitusi oleme juba hakanud MTA-st saama, järgmine samm oleks ilmselt see, et kõikidele makstavatele maksudele (vabandust, teenustasudele!) hakkab MTA lisama käibemaksu, sest kui on klient ja on teenus, siis kuidas teisiti saakski. Loomulikult tuleb käibemaks lisada ka käibemaksule.
Kuna selline sõnavara riigiasutuste kodulehel on – vabandage väga! – siiski veidi pentsik, otsustasime välja uurida, kas tegemist on üldise trendiga Eesti riigis või ainult MTA omaloominguga. Saatsime kõikidele ministeeriumidele, ametitele ja inspektsioonidele järgmise e-kirja:
"Hiljuti avati Maksu- ja Tolliameti uus veebileht www.emta.ee, millel on jaotused "erakliendile" ja "ärikliendile". Seoses sellega soovime teada, kas ka teie asutuse veebilehel on lähemas tulevikus kavas taoline novaatorlik muudatus läbi viia, ja kui on, siis soovime teada, kes on teie asutuse eraklient ja äriklient."
Tööturuamet ja Lennuamet vastasid telefoni teel, et neil pole plaanis sellist jaotust teha.
Kirjalikud vastused toome pikkuse järjekorras.
Tervishoiuamet: Ei.
Veeteede Amet: Hetkel ei ole sellist muudatust planeeritud.
Välisministeerium: Oma veebilehel ei ole kavas nimetatud muudatust sisse viia.
Keskkonnaministeerium: Hetkel ei ole plaanis kodulehel taolist muudatust teha.
Sotsiaalministeerium: Sellist novaatorlikku muudatust ei ole kavas läbi viia, sest meil ei ole ärikliente.
Patendiamet: Me ei tee vahet era- ja äriklientide vahel, kodulehel selletaolisi muudatusi läbi viia ei ole praegu kavas.
Kaitseressursside Amet: Ametil ei ole kavas oma veebilehel www.kra.ee liigitada infot erakliendile ja ärikliendile.
Veterinaar- ja Toiduamet: Peab tunnistama, et meil ei ole hetkel veel plaanis sisse viia selliseid muudatusi, nagu seda on teie kodulehel.
Tervisekaitseinspektsioon: Kuna inspektsioonil on väga raske era- ja äriklientidel vahet teha, siis meie sellist novaatorlikku muudatust ei planeeri.
Põllumajandusministeerium: Ministeeriumi kodulehel selline jaotus puudub ning vastavalt oma kasutajate spetsiifikale ei ole meil sellist jaotust lähiajal ka plaanis.
Justiitsministeerium: Kuigi plaanime ministeeriumis sel aastal küll üsna suuri veebiuuendusi ja -arendusi läbi viia, ei ole taolist era- ja ärikliendi jaotust küll praegu kavas. Eraldi grupina võib välja tuua vaid ajakirjanikud, aga see on ilmselt üsna levinud lähenemine.
Kultuuriministeerium: Ministeeriumil on küll plaanis kodulehte uuendada, kuid oma sihtgruppe me äri- ja eraklientideks klassifitseerinud ei ole ja kodulehel taolist muudatust samuti kavas ei ole.
Kaitsepolitseiamet: Täname teid info eest Maksu- ja Tolliameti uue veebilehe kohta! Ühtlasi teatame, et amet ei erista oma veebilehel era- ja ärikliente ega kavatse taolist muudatust tulevikus läbi viia.
Sotsiaalkindlustusamet: Ametil ei ole lähiajal kavas läbi viia teie kirjas mainitud novaatorlikku muudatust veebilehe struktuuris. Suurem osa meie teenindatavatest klientidest on füüsilised isikud (pensionide, toetuste ja hüvitiste saajad).
Ravimiamet: Sellist jaotust ei ole plaanis veebilehel kasutusele võtta. Lähiajal on küll plaanis juurutada jaotised "Arstile", "Apteekrile", "Patsiendile" ja "Ettevõtjale", viimane võimalike alajaotistega "Ravimite tootjatele" ja "Ravimite käitlejatele".
Maanteeamet: Täname info ja huvi eest! Maanteeametil ei ole kavas lähemas tulevikus sarnast muudatust läbi viia. Meie põhikliendiks on teekasutaja olenemata juriidilisest kuuluvusest. Soovime head energiat uue veebilehe loojatele ja arendajatele!
Maa-amet: Sellist jaotust, nagu on kasutanud Maksu- ja Tolliamet oma veebilehel, Maa-ametil lähemas tulevikus kavas kasutama hakata ei ole, kuna Maa-ameti kodulehel pakutavad teenused ja info on kõigile avalik ning puudub vajadus klientide eristamise järele.
Siseministeerium: Meie asutusel ei ole otseseid tarbijaid ehk kliente (nt nagu maksuametis on füüsilised ja juriidilised isikud). Ministeerium puutub otseselt inimestega kokku vaid nt apostille välja andes jm rahvastikutoimingutes, need aga on isiklikud, st erakliendile. Otsesemalt inimeste teenindamisega tegelevad meie allasutused (nagu MTA on rahandusministeeriumi allasutus). Kui kellelgi on, siis KMA-l.
Andmekaitse Inspektsioon: Lähiajal ei ole plaanis kodulehel olevat teavet ümber struktureerida ja info nimetatud kategooriatesse jaotamine ei oleks meie asutuse puhul ka päris täpne. Oma tegevusest tulenevalt oleme oma kodulehel eristanud kahte isikute gruppi: "andmete töötleja" ja "kodanik", vastavate paneelide alla on koondatud neile isikuile huvipakkuv teave. Tänan teid pöördumast ja oleme avatud ettepanekutele ka edaspidi info paremaks esitamiseks kodulehel!
Piirivalveamet: See küsimus tekitas meie asutuses mõningase arutelu, kuivõrd taolist plaani meil tõesti varem ei olnud. Võib öelda, et ka täna ei ole piirivalve kodulehele oodata sellist muudatust, kuna meie tegevuse spetsiifika erineb teataval määral Maksu- ja Tolliameti omast.
Piirivalve ülesanne on kontrollida piiri ületavate inimeste dokumentide korrektsust, see tähendab tegelda füüsiliste isikutega. Teatavatel juhtudel on võimalik juriidilist isikut karistada (nt ebakorrektsete dokumentidega reisija veo korral), kuid see on väike alaliik kogu piirivalve ülesannete loetelus.
Politseiamet: Eesti Politsei kohus ja eesmärk on tagada kõigile Eesti Vabariigi kodanikele õiguskorra kaitse ja võimalikult turvaline ühiskond. Selles võtmes on pea võimatu jagada kodanikke erinevatesse kategooriatesse. Politsei kodulehe info on avalik ja kättesaadav kõigile lugejaile.
Praegu on tegemisel Eesti Politsei uus kodulehekülg, mis on seotud uute võimalustega e-teenuste vallas (kodanikud saavad muuhulgas esitada politseile kuriteoteadet, vaadata enda väärteo andmeid, esitada vastulauset väärteomenetluses, esitada kaebust kohtuvälise menetleja juhile jne). Antud hetkel ei ole kavas jaotada teenuseid era- ja ärikliendi vahel. Kui teil on huvi saada e-teenustest põhjalikumat ülevaadet, siis hea meelega jagame lisainfot.
Tarbijakaitseamet: Tarbijakaitseameti tegevust reguleerivad ameti põhimäärus (www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=856526) ja tarbijakaitseseadus (www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?id=976018). Arvestades, et vastavalt põhimäärusele on ameti üheks ülesandeks tarbija koolitamine ja nõustamine ning tarbijakaitsealase teabe levitamine, on teabe levitamise (sh ka ameti kodulehekülgede www.tka.riik.ee, www.consumer.ee, www.nupukas.ee kaudu) peamiseks sihtrühmaks tarbijad. Samas võivad tarbijatele suunatud teavet kasutada ka ettevõtjad ja teised huvitatud osapooled.
Ühtlasi peab amet väga oluliseks levitada tarbijakaitsealast teavet ka ettevõtjate seas – see korrastab tarbijaturgu ja vähendab tarbija õiguste rikkumist. Ettevõtjate teadlikkuse tõstmiseks suunab amet koduleheküljel teavet ka neile. Ettevõtjatele on loodud spetsiaalne alajaotus: www.tka.riik.ee/?id=1578. Hetkel ei ole ametil plaanis kodulehekülje struktuuri muuta.
Kuna küsimus oli konksuga, siis tundub, et paljud vastajad pidasid meid MTA agendiks, kes püüab ka teisi asutusi uuele kursile suunata. Seega püüti anda põiklevaid vastuseid, et pääseda süüdistusest – miks teil veel ärikliente ei ole.
Ärge muretsege, kõik on korras! Ei ole teil kellelgi era- ega ärikliente. Õigemini, nad on avaliku halduse õpikutes ja loengukonspektides. Ametlikus asjaajamises ja kodulehel jäägu endiselt kodanikud, ettevõtjad, maksumaksjad, piiriületajad, andmeesitajad, tegevusloa taotlejad, kohtusse pöördujad jne.
——————————————–
1 Vt ka MaksuMaksjas varem ilmunud artikleid: MTA pressiteade. Aasta üheksa kuuga viis maksuhaldur läbi üle 1500 maksukontrolli. – 2006, nr 11, lk 12; Küsimused ja vastused. – samas, lk 13–14; Lasse Lehis. Kommentaar. Kliendid kiidavad. – samas, lk 14; Ranno Tingas. Maksumaksja homme targem kui täna. – 2006, nr 12, lk 5; MTA pressiteade. Enriko Aav: 2007. aasta prioriteet on saavutada valmisolek kliendigrupi põhisele töökorraldusele üleminekuks. – 2007, nr 1, lk 8; Lasse Lehis. Hea sõna võidab kurja väe. – samas, lk 8–9.
2 www.ekspress.ee/viewdoc/566882108FD5692FC22573370034C6AA.
3 Võib panna ka kodulehe pildi, kus jaotus näha oleks
Ilmunud: MaksuMaksja nr 8 / 2007