Euroopa Komisjon plaanib teekasutustasusid laiendada kõikidele sõidukitele

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Euroopa Komisjon plaanib muuta seni vaid rasketele kaubaveokitele kehtinud teetasude maksmise korda. Muudatuste mõte on laiendada rasketele veokitele kehtivat teekasutusmaksu korda kõikidele sõidukitele, mis mõjutavad teedevõrgustiku seisukorda ning kahjustavad keskkonda.

Ainuüksi ühe kindla transpordivahendi grupi maksustamine teemaksudega ei ole Euroopa Komisjoni hinnangul õiglane, kui samal ajal avaldavad teedele raskeveokitega samaväärset kahjulikku mõju ka bussid ja teised transpordivahendid. Olukorra leevendamiseks ja võrdsema kohtlemise tagamiseks on komisjon esitanud ettepanekud laiendada rasketele kaubaveokitele kehtiva teemaksu direktiivi 1999/62/EÜ kohaldamisala kõikidele sõiduautodele, väikebussidele, kaubikutele ja bussidele.

Muudatuste kohaselt tahetakse anda liikmesriikidele võimalus laiendada rahvusvaheliselt kasutatavatel teedel kehtivaid teemakse ka muudele siseriiklikult kasutatavatele teedele. Näiteks luuakse võimalus kehtestada ummikumaksud teelõikudel, kus ummikute tekkimine on sagedane liiklust häiriv probleem ning ummikumaksust saadud raha tuleks kasutada ummikukohtadele alternatiivse transpordilahenduse leidmiseks.

Lisaks sisaldavad ettepanekud võimalust diferentseerida raskeveokite teetasusid vastavalt heitgaaside määrale, et soodustada uuemate ja keskkonnahoidlikumate masinate kasutamist.

Mis on eesmärk?

Muudatuste eesmärk on laiendada seni vaid raskeveokitele kehtinud maksustamise direktiivi edaspidi kõikidele sõidukitele, et vähendada sõidukite erinevast maksustamisest tingitud konkurentsimoonutusi ning ühtlustada maksustamise põhimõtteid.

Keda mõjutab?

Muudatused mõjutavad kõiki ettevõtjaid, kes oma äritegevuse käigus kasutavad Euroopa Liidu liikmesriikide teedevõrgustikku ja –taristut.

Mis on olulisemad muudatused?

  1. Seni vaid rasketele kaubaveokitele (suurema kui 3,5-tonnise täismassiga) kehtinud teekasutuse maksustamise direktiiv laieneb edaspidi kõikidele sõidukitele, st sõiduautodele, minibussidele, kaubikutele ja bussidele.
     
  2. Tee- ja kasutusmaksu kehtestamisel hakatakse eristama peamiselt rahvusvaheliseks liikluseks kasutatavaid võrgustikke (üleeuroopaline teedevõrk ja kiirteed) ja muid teid. Liikmesriik võib rahvusvahelistele teedele kehtestatavaid makse laiendada ka oma territooriumi muudele teedele.
     
  3. Kehtestatakse ummikumaks, mille eesmärk on katta ummikutest tulenevad kulud liikmesriigis ning vähendada ummikuid. Ummikumaks tuleks kehtestada kõikidele sõidukitele ühetaolises määras ning nendel teelõikudel ja ajavahemikel, kus ja millal ummikuid tavapäraselt esineb.
     
  4. Liikmesriik kohustub looma mehhanismid, mille abil jälgida ja hinnata ummikumaksu mõju teekasutusele ja hinnata iga 3 aasta järel üle ummikumaksude tasemed.
     
  5. Liiklusummikute maksustamisest saadavat tulu peab liikmesriik kasutama liiklusummikute tekkimise probleemiga tegelemiseks ja alternatiivsete transpordilahenduste leidmiseks.

Millal muudatused jõustuvad?

Täpne jõustumise aeg ei ole hetkel teada, see sõltub sellest, kas ja millal direktiivi muutmise ettepanekud vastu võetakse. Muudetud direktiiv jõustub 20. päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas.

Seisukohtade kujundamiseks ootab kaubanduskoda 8. jaanuariks 2018 tagasisidet kõikidelt ettevõtjatelt, keda kavandatavad muudatused puudutavad e-posti aadressile kadi.laanemae@koda.ee. 

Loe lisaks:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll