09.00-10.00 |
Registreerimine, hommikukohv koos suupistetega ja messi külastus |
10.00-10.10

|
Konverentsi avamine
|
Konverentsi päevajuht
Henrik Kalmet, näitleja
|
10.10-10.30

|
Eesti majanduse tulevik
Viimasel kümnendil on meid kiusanud vähemalt kolm suurt kriisi: toidu- (see, tõsi küll, väljastpoolt rikaste maade õnnelikku klubi), krediidi- ja nüüd siis pagulaskriis. Ettekanne otsib vastust küsimustele, kas kõigil neil erinäolistel probleemidel on järsku ühised põhjused; mida meil lähi- ja kaugemalt tulevikult oodata on ja – otse loomulikult – mida me kõik tegema peaksime? |
Hardo Pajula, majandusekspert
Hardo Pajula lõpetas 1992. aastal TPI majandusteaduskonna tööstuse plaanimise erialal ja 1995. aastal Cambridge’i Ülikooli majandusteaduste magistri kraadiga. Ta on töötanud ökonomistina mitmetes firmades (Hansapank, PricewaterhouseCoopers, SEB) ning õppejõuna EBS-is (külalisõppejõuna ka SSE Riga’s). Alates 2012. aastast tegutseb ta omal käel. Hardo on tõlkinud eesti keelde kaks raamatut: Friedrich Hayeki “Tee orjusesse” ja Ronald Coase’i artiklikogumiku “Firma, turg ja õigus”. Eelmisel aastal ilmus tema sulest maailma majandusliku ja poliitilise ajaloo sõlmküsimusi käsitlev raamat “Majanduslik inimene ja poliitiline loom”. |
|
10.30-11.00


|
Muudatused raamatupidamises 2016
- Ettevõtjate erinevad suuruskategooriad
- Erinev aruandlus erineva suurusega ettevõtjatele
- Täienenud nõuded tegevusaruandele ja lisadele
- Muudatused konsolideerimisgrupi aruande koostamises
- Uued auditi ja ülevaatuse piirmäärad
|
Sven Siling, BDO Eesti AS partner, juhatuse liige ja auditi valdkonna juht
Svenil on enam kui 15 aasta pikkune töökogemus audiitorina, ta juhib BDO Eesti auditivaldkonda ja koolitustegevust. Lisaks kuulub Sven Eesti Audiitorkogu juhatusse ning juhib Audiitorkogu metodoloogiakomisjoni tööd.
Ree Teinberg, BDO Eesti AS partner, vandeaudiitor, avaliku sektori vandeaudiitor
Ree on üks BDO Eesti juhtivaudiitoreid ning panustab igapäevaselt ettevõtte kasvu ja arengusse tegeledes muuhulgas ka värbamise ja meeskonna arendamisega. Ree osaleb aktiivselt ka BDO Eesti koolitustegevustes pakkudes BDO praegustele ja tulevastele klientidele asjatundlikke nõuandeid finantsarvestuse, pakendiaruandluse ja ka sisekontrolli teemadel. Ree omab väärtuslikke kogemusi ka audiitorite eritöödes, sealhulgas näiteks tehingute seaduslikkuse kontroll avalikus sektoris. |
|
11.00-11.30

|
Raamatupidaja ja autoriõigus
- Lühidalt autoriõigusest
- Mida raamatupidaja igapäevatöö käigus loodust saab lugeda autoriõigusega kaitstuks?
- Kuidas fikseerida autoriõigusega seonduv raamatupidaja töölepingus?
- Mida tasuks raamatupidajal oma igapäevatöös autoriõiguse osas silmas pidada?
|
Mari-Liis Orav, Advokaadibüroo GLIMSTEDT, advokaat
Mari-Liis Orav on spetsialiseerunud peamiselt intellektuaalse omandi (sh autoriõiguse), andmekaitse- ja IT-õigusele. Oma igapäevatöös nõustab Mari-Liis kliente kõikides intellektuaalse omandiga seotud küsimustes (sh õiguste üleminek, litsentsitingimused, rikkumiste lõpetamine, kaubamärgivaidlused jms). Mari-Liis on lõpetanud Gröningeni Ülikooli õigusteaduskonna ja on alates 2014. aastast Eesti Advokatuuri liige. Enne GLIMSTEDTiga liitumist on Mari-Liis praktiseerinud nii avalikus kui ka erasektoris Brüsselis. |
|
11.30-12.00

|
Külaliste vastuvõtukulud. Mis on mis? Kuidas maksustatakse?
- Mida pidada silmas äripartnerite
- toitlustamisel,
- majutamisel,
- transportimisel ja
- kultuurilisel teenindamisel?
- Kuidas selliseid kulusid peaks vormistama ja maksustama?
- Millised kulud on käsitletavad hoopis erisoodustusena või ettevõtlusega mitte seotud kuluna?
|
Marko Saag, ATTELA Advokaadibüroo OÜ, partner/vandeadvokaat,
TTÜ finantsarvestuse õppetooli rahvusvahelise maksunduse lektor
Marko Saag on lõpetanud Tartu Ülikooli Õigusinstituudi 2006. aastal ja omandab doktorikraadi Tallinna Tehnikaülikoolis. Marko on tegelenud professionaalse nõustamisega üle 13 aasta, on avaldanud mitmeid artikleid ja raamatuid, töötab rahvusvahelise maksuõiguse lektorina ülikoolis ning esineb mitmetel seminaridel ja konverentsidel. Marko nõustab kliente maksuõiguse, äriõiguse, M&A ning pangandus- ja finantsõiguse valdkonnas. |
|
12.00-13.00 |
Lõunapaus restoranis Merineitsi ja messi külastus |
13.00-13.40 |
PRAKTILISED ÕPITOAD – I poolaeg |
|
ÕPITUBA 1
Raamatupidaja ja inventuurid
Igas ettevõttes tuleks vähemalt kord aastas inventeerida nii varad kui ka kohustused. Mida aga inventuuri teostamisel silmas pidada ning kuidas ja kui palju peaks sealjuures kaasatud olema raamatupidaja? Õpitoas leiavad vastuse alljärgnevad küsimused:
- Milliseid inventuure raamatupidaja peaks tegema?
- Mida inventeerimisel silmas pidada?
- Kuidas toimetada nii, et kõik oleks korrektne?
- Kuidas ja milliseid nõuete ja kohustuste inventeerimisega seotud töid tuleks teha?
- Varade inventuur – kas raamatupidajale vajalik?
- Kuidas teha varade inventuuri ja kuidas saab raamatupidaja kaasa rääkida?
- Praktilised näpunäited ja nõuanded inventeerimisega seotud dokumentatsiooni koostamiseks, abimaterjalide loomiseks.
|
|
ÕPITUBA 2
Exceli õpituba – Exceli ja PowerBI vahendeid andmehalduseks
Ettekandes tutvustatakse Exceli ja PowerBI vahendeid andmete hoidmiseks, andmetega toimetamiseks ja andmeanalüüsiks.
- Analüüsiks on vaja andmeid, kuidas need saada ja kuidas neid Excelis hoida, et võimalikult vähe lisatööd teha?
- Analüüsida saab numbrilisel ja pildilisel kujul.
- Mõned põhilised vahendid mõlemaks otstarbeks – tabelid, pivoodid, graafikud, app’id
- Analüüsiks saab kasutada ka erivahendeid – PowerBI, PowerQuery, PowerView – Kõik Excelis kaasas
|

Aivar Kangust, Grant Thornton Baltic OÜ, partner, vandeaudiitor
Aivar Kangust liitus Grant Thorntoni meeskonnaga 2010. aastal. Ettevõtte partnerina kuuluvad tema vastutusalasse audiitorteenused ja personaliküsimused. Aivar on vandeaudiitorina tegutsenud juba üle 20 aasta ning 2013. aastast on ta ka avaliku sektori vandeaudiitor. Aivar on ka ettevõtte rahanduse spetsialist, kes nõustab näiteks aktsiate ja ettevõtete hindamise, finantseerimise, ettevõtete ühinemise, omandamise ja müügi korral. Samuti kuulub tema kompetentsi due diligence analüüs. Lisaks avaldab Aivar artikleid aktuaalsetel finantsarvestuse ja auditeerimise teemadel. Ta on EV Audiitorkogu liige.
|
|

Henn Sarv, IT Koolitus, koolitaja
Henn Sarv koolitab IT Koolituses juba üle 20 aasta. Koolituskogemus oli tal ka varem – jagas paar aastat teadmisi Novelli administraatoritele. IT Koolituses on ta keskendunud peamiselt (aga mitte ainult) Microsofti toodetele, seda nii tavakasutajatele (Excelist Visioni) kuni süsteemiadministraatorite ja programmeerijateni. Peamiselt siiski kõik, mis puudutab andmebaase (SQL) ja ärianalüüsi (BI, Excel). Senine tagasiside inimestelt, kes tema kursustel või konsultatsioonidel osalenud, kinnitab, et oskused ja töö efektiivsus peale koolitust on hüppeliselt kasvanud. Mõnedki keerulisena tundunud asjad osutusid korraga lihtsaks. |
13.40-13.50 |
Paus (soovi korral õpitoa vahetus) |
13.50-14.30 |
PRAKTILISED ÕPITOAD – II poolaeg |
|
ÕPITUBA 1
Millist infot bilansist ja kasumiaruandest finantsplaneerimisel kasutada ning kuidas seda teha?
Selleks, et ettevõte suudaks kõiki oma rahalisi kohustusi õigeaegselt täita, on tal vaja head ja realistlikku finantsplaani. Veelgi olulisem on finantsplaan investeeringute ja nende finantseerimisallikate planeerimisel.
Õpitoas arutame kas ja kuidas saab finantsplaani koostamisel kasutada bilanssi ja kasumiaruannet ning püüame vastata küsimusele, kas bilanss ja kasumiaruanne on finantsplaani jaoks üksnes andmete allikas või midagi rohkemat. |
|
ÕPITUBA 2
Sõidukid ja maksud
Õpitoas võetakse vaatluse alla sõidukitega seotud aktuaalsemad teemad maksuarvestuse seisukohast.
- Milline sõiduk on siiski sõiduauto?
- Isikliku sõiduauto hüvitis
- Erisoodustuse ja käibemaksu seosed ja erinevused
- Kas käibemaks 50% või hoopis vähem? Millistele kuludele proportsioon kehtib?
- Kuidas maksustatakse teisi sõidukeid?
|

Maire Otsus-Carpenter, Finantsinspektsioon, vandeaudiitor
Maire on lõpetanud Tartu Ülikooli rahanduse ja krediidi eriala. Ta on töötanud pearaamatupidajana ja audiitorina, praegu töötab Finantsinspektsioonis järelevalvepoliitika spetsialistina. Mairel on vandeaudiitori kutse ning ta on Audiitorkogu liige. Tal on pikaajaline koolituskogemus raamatupidamise, finantsanalüüsi ja finantsplaneerimise alal ning tema artikleid on avaldatud mitmetes raamatupidamis- ja finantsalastes väljaannetes. |
|

Aule Kindsigo, Kindsigo Konsultatsioonid OÜ, juhataja, maksukonsultant ja koolitaja
Aule Kindsigo on lõpetanud Tartu Ülikooli rahanduse ja krediidi erialal ning täiendanud ennast erinevatel kursustel nii Eestis kui ka välismaal.
Töötanud aastatel 1990-2012 Maksu- ja Tolliametis erinevatel ametikohtadel, viimased nendest Põhja Maksukeskuses juhataja ja Maksu- ja Tolliameti maksude osakonna juhataja. Alates 2012. aastast on ta Kindsigo Konsultatsioonid OÜ juhatuse liige ja maksukonsultant.
Aule on esinenud paljudel maksukoolitustel ja -kursustel erinevate firmade ja kõrgkoolide (TTÜ, SKA) kutsel. Samuti töötas aastatel 2009-2015 maksunduse lektorina EBS-is. |
14.30-15.00 |
Kohvipaus |
15.00-15.35

|
FIE versus OÜ – erisused ja sarnasused
Ettekanne annab ülevaate erisustest füüsilisest isikust ettevõtja ja osaühingu vormis toimetava ettevõtja igapäevase finants- ja maksuarvestuse vahel:
- raamatupidamisarvestuse osas,
- maksuarvestuse osas,
- töösuhtes,
- käibemaksukohusluse osas,
- sõidukite kasutamise ja nendega seotud kulude osas,
- erisoodustuste tekkimisel,
- lähetamisel,
- aruandluse osas.
|
Aasta raamatupidaja 2015 nominent, Piret Mägi, Kultuuriministeerium, pearaamatupidaja
Piret Mägi on õppinud Tallinna Tehnikaülikoolis ja Rahvusvahelises Ülikoolis Audentes. Kooli kõrvalt alustas 1997. aastal tööd Kultuuriministeeriumis ja on tänaseni sinna püsima jäänud. Raamatupidajana on ta töötanud alates 2000. aastast, esmalt vanemraamatupidajana ja täna peab ta Kultuuriministeeriumis pearaamatupidaja ametit. Oma põhitöö kõrvalt on Piret finantsjuht ka kahes sihtasutuses. |
|
15.35-16.10

|
Raamatupidaja ja täituri nõuded
Viimasel ajal on tööandjatele saabuvate täiturite nõuete hulk oluliselt kasvanud. Ettekanne annab vastused alljärgnevatele küsimustele:
- Kas tööandjale on täituri nõue täitmiseks kohustuslik?
- Millises järjekorras teha kinnipidamisi töötasust?
- Millised täituri nõuded on eelisjärjekorras?
- Kas täiturit peab teavitama kinnipidamise alustamisest või teate kättesaamisest?
- Kuidas käituda, kui kinnipidamist pole võimalik teha?
- Kas tööandja või raamatupidaja peavad töötajat kinnipidamisest teavitama? Kui jah, siis kuidas oleks mõistlik seda teha?
- Mida peab tööandja kindlasti töötaja kohta teadma enne kinnipidamise teostamist?
- Kas tööandjale või raamatupidajale võib rakenduda sanktsioone, kui kinnipidamist ei teostata?
- Kas on võimalik ka enne töötaja tööle võtmist saada infot selle kohta, kas isikul on täitenõudeid?
- Kas täituri nõuete kinnipidamist võiks käsitleda raamatupidaja lisatööna?
- Kohtuahendeid
|
Katrin Sarap, NJORD Advokaadibüroo vandeadvokaat ja partner
Katrin Sarap on spetsialiseerinud klientide nõustamisele peamiselt tööõigust puudutavates küsimustes. Katrin on lõpetanud Tartu Ülikooli ning tal on õigusteaduse magistri kraad. Ta on tööõiguse valdkonnaga tegelenud enam kui kümme aastat, töötades mh advokaadibüroos Sorainen ning tööõigusbüroos Labour Consulting. Tema praktilised kogemused ja teadmised tulenevad klientide (tööandjate ja ka töötajate) igapäevaste praktiliste küsimuste lahendamisest nii kohtuväliselt kui kohtus. Ta on Eesti Advokatuuri tööõiguskomisjoni liige. Kuna töösuhted on kahtlemata üheks oluliseks osaks edukas äritegevuses, tuleb Katrini arvates tööõiguses hea navigeerimise oskus kasuks igale ettevõtjale. |
|
16.10-16.50

|
KÄIBEMAKS – aktuaalseid probleeme piiriüleste tehingute maksustamisel ja KMD INF vormi täitmisel
Ettekanne hõlmab käibemaksuseadusega seonduvaid keerulisemaid nüansse ning praktikas tekkinud probleeme. Ettekandes käsitletakse:
- ürituse sissepääsuteenuse käibemaksuga maksustamist,
- kaugmüügi käibemaksuga maksustamist,
- eksimusi käibedeklaratsiooni INF vormi täitmisel.
|
Kaia Loob, Maksu- ja Tolliamet, otseste ja kaudsete maksude talituse juhtivspetsialist
Kaia Loob lõpetas 1975. aastal TRÜ majandusteaduskonna rahanduse ja krediidi erialal. Pärast lõpetamist asus tööle Rahandusministeeriumi kontrolli- ja revisjoni valitsusse ja tegeles kontrollitööga mitmetel ametikohtadel kuni 1990. aasta novembrini. Alates 1990. aasta novembrist kuni käesoleva ajani töötab ta Maksu- ja Tolliametis. Kaia tegeleb kõigi käibemaksu puudutavate teemadega alates seadusandlusest kuni probleemsete käibemaksuküsimuste lahendamiseni. |
|
16.50-17.00 |
Konverentsi kokkuvõte ja lõpetamine |