Kuidas on Tööinspektsiooni valimi avalikustamine töökeskkondi mõjutanud?

Osa ettevõtteid on läbinud kontrolli lausa puhta lehega, sest tööandjad juba ootavad inspektori külastust.Foto: Tööinspektsioon

Tööinspektsioon avalikustas selle aasta alguses esmakordselt ligikaudu 4000 ettevõtte nimed, mida tööinspektor aasta jooksul külastab. Selle eesmärk oli suurendada tööandjate teadlikkust ja ettevalmistust kontrollideks ning parandada üldist tööohutuse taset.

Kuidas on see töökohti ja tööandjate suhtumist mõjutanud?

Ettevõtete nimekirja avalikustamine on toonud märkimisväärseid muutusi Eesti töökeskkonnas. Näiteks on valimis olnud ettevõtetest tänaseks töökeskkonna riskianalüüsi koostanud 1334 ettevõtet, kel seda algselt ei olnud ehk kolmandik ettevõtetest. Kõige enam on riskianalüüse laekunud ettevõtetest, kes tegutsevad ehituses, kaubanduses, töötlevas tööstuses ning kutse-, teadus- ja tehnikaalases tegevuses.

Joonis: Tööinspektsioon

Valimisse kuulumine on motiveerinud paljusid tööandjaid juba ennatlikult oma töökeskkonda parandama. Tööinspektoritele teadaolevalt on olnud mitmeid juhtumeid, kus tööandjad on kontrolliks edukalt ette valmistunud, näiteks vaadanud üle, et iseteeninduses oleks laetud ajakohane riskianalüüs, tööandja esindajad märgitud ning ka juhendamine ja väljaõpe kirjalikult fikseeritud. Osa ettevõtteid on läbinud kontrolli lausa puhta lehega, sest tööandjad juba ootavad inspektori külastust.

Tervisekontrollide järjekorrad on pikenenud, sest tööandjad on hakanud töötajaid usinamalt töötervishoiuarsti kontrollile saatma. Muidugi on külastatavate ettevõtete seas olnud tööandjaid, kes ei ole valimisse kuulumisest teadlikud ning pole seetõttu ka ennetavalt midagi üle vaadanud, kuid üldine tagasiside valimi avalikustamisele on positiivne ja tööandjad on motiveeritud oma töökeskkonda parandama ning ka töötajate teadlikkus tööohutusest on paranenud.

Suurenenud on riskianalüüsi koostamise teenuse kasutamine

Siiski on nimekirja avalikustamisega esile kerkinud ka negatiivseid aspekte. Valimi avalikustamine tõi kaasa mitmete riskianalüüsi koostamisega tegelevate teenusepakkujate aktiivsuse tõusu. Nimelt pakuvad nad krõbeda hinna eest dokumentide korrastamist, mis aga on tekitanud olukorra, kus tööandjad ei pruugi riskianalüüsi sisu täielikult mõista ja sõltuvad väljastpoolt saadud abist. “Tööandja ise ei mõista dokumentide sisu ja dokumendid on tehtud justkui meie jaoks. See tähendab, et kuni järgmise kontrollini tõenäoliselt need dokumendid ka sellisesse seisu jäävad,” nentis tööinspektor. Küll aga on tööinspektsiooni iseteeninduses hea võimalus tasuta mooduli abil riskianalüüs koostada.

Kuidas kontrolliks valmistuda?

Ettevõtete nimekirja, kus aasta jooksul kontroll tehakse, leiab SIIT. Kui ettevõte on valimis ja inspektor pole veel kontrollima tulnud, siis kuidas selleks valmistuda?

Tööandjana mõtle järgnevatele küsimustele ja veendu, et oled omalt poolt kõik vajaliku teinud!

  • Kas ettevõttes on korraldatud töökeskkonna riskianalüüs, mis sisaldab tegevuskava töötajate terviseriski vältimiseks ja vähendamiseks? On see ka ajakohane?
  • Kas töökeskkonna riskianalüüs on lisatud tööinspektsiooni iseteenindusse (iseteenindus.ti.ee)?
  • Kas töötajatele on läbi viidud juhendamine ja väljaõpe ning kas nende toimumine on ka kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis fikseeritud?
  • Kas töötajad on läbinud terviskontrolli?
  • Kas töögraafik jälgib töö -ja puhkeaja nõudeid?
  • Kas töötajatele on tööandja kulul väljastatud töö tegemiseks vajalikud isikukaitsevahendid?
  • Kas töötajad kasutavad neile väljastatud isikukaitsevahendeid?
  • Kas tööandja peab töötajatele väljastatud isikukaitsevahendite üle arvestust?
  • Kas neid isikukaitsevahendeid, mida parajasti ei pea kasutama, hoitakse selleks ettenähtud kohas, nt eraldi ruumis või kapis?
  • Kas töökoha ohualad on märgistatud asjakohaste ohutusmärkidega?
  • Kas töökohal on tagatud töötajale esmaabi ja esmaabivahendite kättesaadavus ning kas nähtaval kohal esmaabiandja nimi, telefoni number ja hädaabi number 112?
  • Kas esmaabiandja on määratud ja omab selle kohta kehtivat tunnistust?

Tööalaste küsimuste tekkimise korral on võimalik helistada tasuta infotelefonile 640 6000. Ennetades hoiame ära tööõnnetused ja haigestumised ning tagame, et kõik töötajad jõuaksid iga päev turvaliselt koju.

Allikas:  Tööelu

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll