Lõuna inspektsioon kontrollis uue tarkvara abil 172 kutselise juhi töö- ja puhkeaja kasutamist

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Käesoleva aasta jaanuarist kasutab Tööinspektsioon sõidukijuhtide töö- ja puhkeaja kasutamise kontrollimisel ning tulemuste analüüsimisel TachoScan tarkvaraprogrammi. Uue tarkvara abil  on Tööinspektsiooni Lõuna inspektsioon esimese kolme kuu jooksul kontrollinud 172 kutselise juhi töö- ja puhkeaja arvestust.

Tarkvaraprogramm võimaldab töödelda meeriku salvestuslehtedele registreeritud näitajaid, samuti salvestab ja töötleb programm auto digimeeriku ja juhikaardi elektroonilisi andmeid. "Salvestuslehtede töötlemisel saame andmed, mis näitavad normidest kõrvalekaldeid sõidukijuhtide töö- ja puhkeaja kasutamisel. TachoScan tarkvara kiirendab läbiviidavat kontrolli ettevõttes, sest tööandja juures salvestatakse vaid vajalikud andmed ning nende töötlemine toimub hiljem Tööinspektsioonis," selgitas Tööinspektsiooni Lõuna inspektsiooni sõidukijuhtide tööinspektor Ilmar Ronk.

Käesoleva aasta esimene kvartal oli programmiga tutvumise ja võimaluste testimise aeg. Kolme kuu jooksul külastati 17 Lõuna piirkonna ettevõtet, mille põhitegevusalaks oli kaubavedu maanteel. Salvestati ja töödeldi 172 juhi töö- ja puhkeaja andmed, kontrollimiseks esitatud 66 juhi andmed olid digitaalsed.

"Võrreldes eelmise aastaga, mil alustati autovedudega tegelevate ettevõtete süstemaatilist kontrollimist, on olukord läinud paremaks," hindas Ronk, kelle sõnul on tugevnenud tööandjate kontroll autojuhtide tegevuse üle ning töö- ja puhkeaja arvestusel lähtutakse üha enam reaalsetest andmetest. "Ettevõtete juhid saavad aru, et rikkumised kahjustavad kokkuvõttes nende mainet," ütles Ronk ja lisas, et kuna juhtide töö- ja puhkeaega reguleeritakse mitmete seaduste ja määrustega, peaksid ettevõtete juhid ja tööandjad kehtivaid norme hästi teadma.
 
Kontroll algab tööajaarvestusest

                                                                                        
Tööinspektori esmaseks huviks asutusse tulles on tööaja arvestuse tabelid. Tööajatabelist selgub, kas juht on teinud ületunde, töötanud õhtusel ja/või öisel ajal ning piisavalt puhanud. Tabelis kajastatud arvandmeid võrreldakse autojuhtide salvestuslehtede või juhikaardi andmetega. Kui leitakse kõrvalekaldeid, uuritakse, millest need on tingitud.

Kolme kuu jooksul kontrollitud salvestistel esinesid järgmised vead:

  • 99 protsenti juhtidest ei olnud registreerinud salvestusele "muu töö", st ei olnud kasutanud "haamri" nuppu;
  • juhid, kelle salvestusleht oli meerikus olnud alla 24 tunni, ei olnud registreerinud pöördel käsitsi puhkeaega – selliste juhtide osakaal küündis 87 protsendini;
  • puhkepäevadel oli salvestusleht jäetud meerikusse rohkem kui 24 tunniks.
  • Tihti leiti kaks sama kuupäevaga algavat salvestuslehte.
  • Lisaks selgus juhikaardi andmeid analüüsides, et juhid ei olnud registreerinud pärast kaardi sisestamist käsitsi eelnevat perioodi. Tulemuseks oli "?" (küsimärgiga) tähistatud periood. Mida juht sel ajal tegi, jääb nii selgusetuks.

Kahe aastaga on Tööinspektsiooni Lõuna inspektsioon kontrollinud 63 protsenti ettevõtetest, kelle põhitegevusalaks on kaubavedu maanteel. Sel aastal on plaanis kontrollida 75 autovedudega tegelevat ettevõtet, kusjuures keskendutakse just nendele firmadele, kelle põhitegevusalaks ei ole kaubavedu maanteel.
 

Allikas:  Tööinspektsioon

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll