Alates 01.07.2015 rakenduvad täiendavad nõuded kütuse hoiuteenuse osutajale ja ka hoiustatava kütuse omanikule.
Vedelkütuse seaduse §-st 61 lähtuvalt tuleb kütuse hoiuteenuse osutajal pidada alates 1. juulist 2015 laoarvestust, milles peavad olema kajastatud järgnevad andmed:
- kütuse hoiule võtmise ja väljastamise kuupäev;
- hoiule võetud ja väljastatud kütuse saatedokumendi number ja kuupäev ning impordi puhul impordideklaratsiooni number;
- kütuse vastavussertifikaadi või vastavusdeklaratsiooni number, väljaandja nimi ja väljaandmise kuupäev;
- kütuse nimetus ja bensiini puhul selle oktaaniarv, diislikütuse puhul märge talvise või suvise diislikütuse kohta ning erimärgistatud diislikütuse puhul märge erimärgistatuse kohta;
- hoiule võetud kütuse kogus, laoseis liikide ja mahutite kaupa, omanike nimed ja registrikoodid või isikukoodid, kellelt on kütust vastu võetud;
- väljastatud kütuse kogus liikide ja mahutite kaupa ning omanike nimed ja registrikoodid või isikukoodid, kellele on kütust väljastatud;
- kütuse omaniku nimi ja registrikood või isikukood ning tegevusloa olemasolul selle number;
- lattu kütuse hoiustamisele toonud ning laost kütuse väljavedanud isiku andmed, sealhulgas ärinimi ja registrikood, mootorsõiduki juhi ees- ja perekonnanimi, mootorsõiduki registreerimisnumber.
Laoarvestuses peavad olema kajastatud kõik kütuse omaniku vahetused, sealjuures hoiuteenuse osutaja võib väljastada hoiul olevat kütust ainult laoarvestuses kajastatud kütuse omanikule või tema volitatud esindajale.
Hoiule antud kütuse võõrandaja peab hoiuteenuse osutajat omaniku vahetusest teavitama hiljemalt tehingule järgneva tööpäeva jooksul.
Osundame, et kütuse hoiuteenuse osutaja on kohustatud laoarvestuse Maksu- ja Tolliameti nõudmisel viivitamata esitama. Kütuse hoiuteenuse osutaja poolt laoarvestuse pidamise kohustuse rikkumise korral, samuti juhul kui, hoiuteenuse osutaja poolt väljastatakse kütust isikule, kes ei ole kütuse omanik, karistatakse rahatrahviga kuni 3200 eurot.
Tegevusloa õigsuse kinnitamise kohustuse muudatused seoses majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse jõustumisega alates 01.07.2014
Kütuse käitlejate registreeringu (alates 01.07.2014 tegevusloa) õigsuse kinnitamise kohustus hiljemalt 15. aprilliks kehtis kuni 30.06.2014 (kohustus oli sätestatud kuni 30.06.2014 kehtinud majandustegevuse registri seaduse § 26 lg-s 1).
Alates 01.07.2014 jõustunud majandustegevuse seadustiku üldosa seaduse (MsüS) § 30 lg 6 kohaselt esitab ettevõtja koos majandusaasta aruandega kinnituse selle kohta, et ta on täitnud MsüS § 30 lõigetes 1, 2 ja 5 sätestatud teatamiskohustused või nimetatud teatamiskohustused puuduvad.
Kinnitamine toimub majandusaasta aruande esitamisel äriregistrile. Vastav juhend on kättesaadav majandustegevuse registris ("Abi" → Kinnitamine äriregistris).
Kui ettevõtja jätab majandusaasta aruande äriregistrile esitamata ja esitamise kohustuse täitmise tähtaja lõppemisest arvates on möödunud kuus kuud, loetakse ettevõtja majandustegevusest täielikult loobunuks (MsüS § 34 lg 3). Sellisel juhul teeb Maksu- ja Tolliamet kütuse käitlemise tegevusloa kehtetuks tunnistamise otsuse MsüS § 37 lg 1 punkti 2 alusel.
Majandustegevuse registri tegevusluba
Kütuse käitlemise tegevusloa taotlemise alusdokumendid
Alates 01.07.2014 kehtivad
- Kütuse müügi, impordi, ekspordi või hoiuteenuse osutamise tegevusloa taotlemise juhend (pdf)
- Tegevusloa taotlus vedelkütuse impordiks, ekspordiks, müügiks või hoiuteenuse osutamiseks (rtf)
- Kütuse müügi tegevusluba taotleva isiku äriplaan (xls) (esitatakse Maksu- ja Tolliametile koos majandustegevuse registri kütuse müügi tegevusloa taotlusega)
- Tarbimisse lubatud kütuse müüja tagatise vähendamise taotlus (pdf)
- Aktsiisilaost kütuse tarbimisse lubaja tagatise vähendamise taotlus (pdf)
- Tegevusloa muutmise taotlus (rtf)
- Majandustegevusest (tegevusloast) loobumise teade (pdf)
Majandustegevuse registri (MTR) portaal
- eesti.ee MTR portaali sisenemine
- Juhend MTR portaali ettevõtte esindajana sisenemiseks (pdf)
Tagatise esitamine
Tagatisnõue ja tagatise liigid
Tagatise suuruse määrab maksuhaldur. Tagatise ulatuse määramisel lähtutakse tagatava nõude ja võimaliku sundtäitmise kulude suurusest. Sundtäitmise kulude suurus sõltub pakutavast tagatisest. Maksuhaldur ei arvesta tagatisnõudele lisaks sundtäitmise kulusid, kui tagatiseks on deposiidina maksuhalduri pangakontole makstud tagatissumma. Üldjuhul ei määrata sundtäitmise kulusid, kui käendajaks on maksuhalduri poolt aktsepteeritud käendaja. Pandi seadmisel arvestatakse tagatisnõudele lisaks alati sundtäitmise kulud.
Isik, kellel tekib tagatise esitamise kohustus, võib valida järgmiste tagatise liikide vahel (maksukorralduse seaduse § 122):
- käendus;
- deposiidina maksuhalduri pangakontole makstud tagatissumma;
- riigi kasuks seatud registerpant või hüpoteek.
Käendus
Maksu- ja Tolliameti poolt aktsepteeritud käendajad on:
- AS LHV Pank
- AS DNB Pank
- AS Citadele banka Eesti filiaal
- AS SEB Pank
- Danske Bank AS Eesti filiaal
- AS Eesti Krediidipank
- Nordea Bank Finland Plc Eesti filiaal
- Pohjola Bank Plc Eesti filiaal
- Swedbank AS
- Svenska Handelsbanken AB Eesti filiaal
- Tallinna Äripanga AS
- Versobank AS
- AS Inges Kindlustus
- BTA Insurance Company SE Eesti filiaal
- ERGO Insurance SE
- Salva Kindlustuse AS
Maksu- ja Tolliameti poolt aktsepteeritud käendajate nimekirjas olevad isikud on käendamiseks ise soovi avaldanud ja vastavat õigust Maksu- ja Tolliametilt taotlenud.
Käendusdokumendid esitatakse selleks ettenähtud vormil (rtf), mis on edastatud käendajate nimekirjas olevatele krediidi- ja kindlustusasutustele.
Deposiidina maksuhalduri pangakontole makstud tagatissumma
Tagatissumma tasutakse tagatissumma määramise otsuses märgitud pangakontole. Maksekorraldusele märgitakse otsuses kajastatud viitenumber.
Riigi kasuks seatud registerpant
Pandi seadmiseks peab maksumaksja pöörduma vastava taotlusega Maksu- ja Tolliameti poole. Lisaks on vajalik esitada Eesti varahindamise standardite nõuetele vastav eksperthinnang (EVS 875), kuna pandi eseme väärtuse hindamisel lähtutakse eksperthinnangus väljatoodud turuväärtusest. Eksperthinnang peab olema väljastatud kutselise hindaja poolt ning ei tohi olla vanem kui kolm kuud. Maksu- ja Tolliamet aktsepteerib kutsetunnistust omavaid hindajaid. Kutseliste hindajate nimekirja leiab Eesti Kinnisvara Hindajate Ühingu kodulehelt. Eksperthinnang peab olema koostatud esitamiseks Maksu- ja Tolliametile ning peab sisaldama hindamisteenuse osutaja nõusolekut, et seda võib avaldada kolmandatele isikutele.
Tagatisena aktsepteeritakse reeglina I järjekoha hüpoteeke, kuid sõltuvalt konkreetsest tagatise pakkumisest on võimalik pandi seadmine ka järgnevatele järjekohtadele.
Tagatis jäetakse aktsepteerimata juhul, kui esitatud pandieseme väärtus ei ole tagatissumma tagamiseks piisav, pandi ese ei ole lihtsalt realiseeritav või kui vara on juba koormatud hüpoteekidega summas, mille tulemusena vara väärtuse ja hüpoteekide summa vahe ei ole piisav nõuete tagamiseks.
Kontakt
Tagatise esitamise ja tagastamisega seotud küsimuste korral palume pöörduda tulude osakonna arvestuse talituse kontaktisiku poole: Keiu Randma, Keiu.Randma@emta.ee, 676 1609