Mida on kasulik teada tolliprotseduuridest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kauba ühendusevälisest riigist ühenduse tolliterritooriumile ja ühenduse tolliterritooriumilt ühendusevälisesse riiki toimetamist reguleerivad ühenduse tolliseadustik (EMÜ 2913/92), viimase alusel kehtestatud ühenduse tolliseadustiku rakendussätted (EMÜ 2454/93) ja siseriiklikud õigusaktid.

Vastavalt kauba liikumise suunale võib tolliprotseduurid jagada:

  • kauba Euroopa Liitu sisseveo tolliprotseduurideks;
  • kauba Euroopa Liidust väljaveo tolliprotseduurideks.

Lihtsamalt öelduna on tegemist kas kauba impordi või ekspordi tolliprotseduuriga.

Alljärgnevalt on püütud anda võimalikult lihtne selgitus erinevate protseduuride tutvustamiseks.

Import

1. Vabasse ringlusse lubamine

Tegemist on impordiprotseduuridest kõige enam kasutatava protseduuriga.

Vabasse ringlusse lubamise tolliprotseduuri rakendatakse kolmandatest riikidest (nt Venemaa, Norra, Šhveits, USA, Hiina jt) toodud kaupade impordil ja neile ühenduse tollistaatuse saamiseks. Vabasse ringlusse lubamise protseduuri eesmärk on saada ühendusevälisele kaubale ühenduse tollistaatus kauba kasutamiseks ühenduses samadel tingimustel nagu ühenduses valmistatud kauba kasutamisel.

Protseduuri rakendamise käigus kuuluvad tasumisele impordimaksud (tollimaks, käibemaks, aktsiisid, põllumajandusmaksud jt). Impordimakse on võimalik tasuda kas kliendi ettemaksukontol olevate rahaliste vahendite arvelt või maksetähtaja pikendamise võimalust kasutades. Viimast on võimalik kliendil endal taotleda esitades selleks tollile vastavasisulise põhjendatud taotluse ning garantii või kasutades maksetähtaja pikendamise võimalust mõne tolliagentuuri kaudu, kellel on juba olemas tolli luba impordimaksude tasumise tähtaja pikendamiseks.

Kauba tollikontrolli alt vabastamise järgselt saab see ühenduse tollistaatuse.

2. Tolliladustamine

Tolliladustamise protseduuri võib rakendada kolmandatest riikidest Euroopa Liidu tolliterritooriumile toimetatud kaupadele. Kauba tolliladustamise protseduurile paigutamine annab ettevõttele:

  • võimaluse edasi lükata impordimaksude tasumist;
  • võimaluse edasi lükata järgneva tollikäitlusviisi rakendamist;
  • võimaluse kaupa re-eksportida (nt ladu tegutseb vahelaona);
  • võimaluse kauba importimiseks vajalike dokumentide muretsemiseks (nt litsentsid);
  • võimaluse eelneva tollikäitlusviisi lõpetamiseks;
  • võimaluse teostada kaubaga tavalisi käitlemistoiminguid (nt müügieelne puhastamine);
  • võimaluse kauba osaliseks vabasse ringlusse lubamiseks (nt ettevõte ei soovi kogu partiile korraga rakendada vaba ringluse tolliprotseduuri).

Kaupade tolliladustamise kestus ei ole ajaliselt piiratud. Tolliladustamisel oleva kaubaga on lubatud teha tavalisi käitlemistoiminguid (nt kauba veojärgne kokkupanemine, pakendi parandamine jm, vt lisaks), mille teostamiseks on vaja taotleda tollilt vastav luba, kui soovitud toimingu teostamist tollilaos ei ole eelnevalt taotletud juba tollilao pidaja poolt.

Kaup, mis paigutatakse tollilattu on tollikontrolli all, st ilma tolli loata ei ole lubatud seda laost välja viia, seda muuta, sellega teha toiminguid, mis on seadusega keelatud. Tolliladustamise protseduur lõppeb kaubale järgmise tollikäitlusviisi rakendamisega.

3. Ajutine importimine

Ajutise importimise tolliprotseduuri raames tuuakse kaup Euroopa Liidu tolliterritooriumile ajutiseks kasutamiseks ning viiakse see hiljem ühendusevälisesse riiki tagasi. Tingimuseks on, et ajutiselt imporditud kaup säilib muutumatul kujul.

Ajutise importimise protseduuri raames on kaup imporditollimaksudest täielikult või osaliselt vabastatud.

Kauba ajutiseks importimiseks on vajalik tollipoolse loa (võimalikud variandid – lihtsustatud, tavaline, ühtne luba) olemasolu. Sageli kasutatakse lihtsustatud luba, mis esitatakse koos täielikult täidetud tollideklaratsiooni esitamisega ehk siis taotlus esitatakse elektrooniliselt tollideklaratsioonil.

Ajutise impordi rakendamiseks on vajalik tagatise esitamine tekkida võiva tollivõla tasumiseks, juhul kui kaup väljub ebaseaduslikult tollikontrolli alt.

Ajutise importimise protseduur on tähtajaline, mille maksimaalne pikkus võib olla 2 aastat, mida on erandkorras võimalik pikendada (nt kaupa tuleb kasutada pikema perioodi jooksul). Tähtaja pikendamiseks tuleb esitada tollile põhjendatud taotlus.

Ajutise impordi lõpetamiseks tuleb kaubale rakendada järgmist tollikäitlusviisi (nt re-eksport, vabasse ringlusse lubamine)

4. Seestöötlemine

Seestöötlemise näol on tegemist samuti ajutise protseduuriga. Seestöötlemine annab tollimaksusoodustuse kolmandate riikide kauba sisseveol töötlemiseks, juhul kui töödeldud tooted kavatsetakse EL-st re-eksportida.

Seestöötlemist rakendatakse kaubale, millele on kehtestatud tollimaks või sellega samajõuline maks (antidumping, tasakaalustav tollimaks jne) ning mis on suurem kui 0% või kui kaubale rakendatakse kaubanduspoliitilisi meetmeid (nt koguselised piirangud). Ainult käibemaksu peatamise eesmärgil seestöötlemist ei rakendata.

Seestöötlemise protseduuri rakendamisel kasutatakse peatamis- või tagasimaksesüsteemi. Seestöötlemine peatamissüsteemi rakendamisega tähendab, et sisseveetava kauba pealt ei tasuta impordimakse ega rakendata kaubanduspoliitilisi meetmeid. Peatamissüsteem on mõeldud juhuks, kui sisseveetud kaup re-eksporditakse.

Tagasimaksesüsteemi tingimustel seestöötlemine tähendab, et kauba seestöötlemisele suunamisel tuleb ettevõttel tasuda tollimaksud ja kui on tõendatud kauba väljavedu EU tolliterritooriumilt, siis on eelnevalt tasutud tollimaksud võimalik tagasi taotleda. Antud süsteem on juhuks, kui kauba re-eksportimine ei ole kindel või ei ole teada, kas kõik sisseveetud kaubad re-eksporditakse.

Seestöötlemise protseduuri rakendamiseks on vajalik tolli luba (võimalikud variandid – ühtne, tavaline, lihtsustatud luba).

Seestöötlemise rakendamisel on vajalik tagatise esitamine tekkida võiva tollivõla tasumise garanteerimiseks.

Seestöötlemise tolliprotseduur lõpetatakse kauba suunamisega järgmisele tollikäitlusviisile (nt re-eksport, vabasse ringlusse lubamine). 30 päeva jooksul seestöötlemise lõpetamisest tuleb järelevalve tolliasutusele esitada protseduuri aruanne.

5. Töötlemine tollikontrolli all

Töötlemine tollikontrolli all on samuti ajutine protseduur. Töötlemine tollikontrolli all võimaldab ühendusevälise kauba sissevedu töötlemiseks ilma impordimaksude tasumiseta ja kaubanduspoliitiliste meetmete rakendamiseta. Antud protseduuri kasutatakse tollimaksu vähendamiseks. Töötlemist tollikontrolli all saab rakendada kaubale, millele on kehtestatud tollimaks või sellega samajõuline maks (antidumping, tasakaalustav tollimaks), mis on suurem kui 0%. Ainult aktsiisi vähendamise eesmärgil töötlemist tollikontrolli all ei rakendata.

Kauba töötlemiseks tollikontrolli all on vaja tolli luba (võimalikud variandid – ühtne, tavaline, lihtsustatud luba).

Töötlemine tollikontrolli all protseduuri rakendamise periood ei ületa üldjuhul 1 aastat, lihtsustatud loa korral 6 kuud. Perioodi pikendamiseks tuleb esitada motiveeritud taotlus.

Protseduuri töötlemine tollikontrolli all rakendamisel on samuti vajalik tagatise esitamine, et oleks garanteeritud võimaliku tekkida võiva tollivõla tasumine, juhul kui kaup väljub ebaseaduslikult tollikontrolli alt.

Protseduuri lõpetamiseks tuleb kaubale rakendada järgmist tollikäitlusviisi ja 30 päeva jooksul esitada järelevalve tolliasutusele protseduuri aruanne.

Eksport

1. Eksport

Sarnaselt  vabasse ringlusse lubamisega on eksport kõige enam kasutatav ekspordiprotseduur. Kauba eksportimiseks ei ole Eestis ekspordimakse kehtestatud. Kauba eksporti rakendatakse järgmistel juhtudel:

  • ühenduse kauba lõplikuks väljaviimiseks ühenduse tolliterritooriumilt;
  • ühenduse kauba väljaviimiseks ühenduse tolliterritooriumilt, kavatsusega kaup 3 aasta jooksul reimportida (võime nimetada ka ajutine eksport);
  • kauba lähetamiseks EU tolliterritooriumi eripiirkondadesse;
  • varude tarnimiseks rahvusvahelisi reise teostava vee- või õhusõiduki pardale, mis suunduvad kolmandasse riiki.

Kaup, mis on vabastatud ekspordiks tuleb ühenduse tolliterritooriumilt välja vedada 90 päeva jooksul.

Nö ajutise eksportimise tähtaeg on kuni 3 aastat, st tuues kauba ühendusevälisest riigist tagasi 3 aasta jooksul ekspordi vormistamisest ei tule kauba impordil tasuda impordimakse. Kui kauba reimport toimub nt 1 päev pärast ettenähtud 3 aasta möödumist kohaldatakse antud kauba impordil kõiki ühendusevälise kauba impordil rakendatavaid meetmeid.

2. Välistöötlemine

Välistöötlemine annab ühendusevälisesse riiki töötlemiseks viidud kauba reimpordil osalise või täieliku tollimaksuvabastuse. Välistöötlemist saab rakendada kaubale, millest valmistatavale tootele on sätestatud tollimaks või sellega samajõuline maks ning mis on suurem kui 0%. Ainult käibemaksu osalise või täieliku vabastamise eesmärgil välistöötlemist ei rakendata.

Välistöötlemiseks on vaja tolli luba (võimalikud variandid – ühtne, tavaline, lihtsustatud luba).

Välistöötlemise korral viiakse kaup ühendusevälisesse riiki eesmärgiga see tähtaja möödumisel tagasi tuua. Välistöötlemise protseduuri kasutatakse nt kauba remontimiseks, mis võib olla kauba parandamine garantiilepingu alusel või kauba tasuline parandamine. Garantiiremondi korras parandatud kauba reimportimisel tolli- ja käibemaksu ei tasuta. Kauba tasulise parandamise korral maksustataks impordimaksudega kauba parandamise kulud ehk remondi maksumus.

Märksõnad:

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll