Üha rohkem kauplusi kolib lisaks kaubanduskeskustele virtuaalmaailma, sest tarbijate nõudlus e-teenuste ja -kaubanduse järele on aastatega kasvanud ning e-poodidest kauba tellimine on muutunud igapäevaseks. Kuigi internetis ostude sooritamine on mugav ning kohati ka oluliselt soodsam, võimaldades lihtsasti võrrelda sama kauba hindu erinevate pakkujate kauplustes, tasub oste sooritades säilitada kaine mõistus. Enne kui võtta vastu ülisoodne netipakkumine, tuleks olla tähelepanelik ja pigem ettevaatlik, et vältida võimalikke pettusi ning kaardiandmete väärkasutust.

Ka virtuaalsel poel peavad olema kontaktid
Iga e-poe kodulehel peavad olema märgitud kaupmehe olulisemad kontaktandmed (ettevõtte, osaühingu nimi, registrikood, e-maili aadress, kontakttelefon), kuhu tarbija saab lisainfo saamiseks ja pretensioonide esitamiseks pöörduda. Kui kaupmehe kodulehel kontakte ei ole või kontaktandmed on küll olemas, aga saadetud täpsustavatele küsimustele ei vastata, tasub samuti kaaluda ostu pigem mõnest teisest internetipoest. Enne ostu sooritamist on mõistlik uurida kaupmehe tausta ka interneti otsingumootoreist kaupmehe nime läbi lastes. Nii võib erinevatest foorumitest, artiklitest ja mujalt leida kergesti infot selle kohta, kas müüja on usaldusväärne või esineb kaupmehega tüüpilisi korduma kippuvaid probleeme vms.
Veendu, kuidas saab kaupa tagastada
Samuti peab e-poe veebilehel olema selgesõnaliselt välja toodud ostuprotsessi kirjeldus: millised on ostja ja millised müüja kohustused ja vastutus, müügi- ja maksetingimused, tarneaeg, kohaletoimetamise võimalused. Kindlasti peavad olema tarbija jaoks välja toodud ja selgitatud toote tagastamise tingimused. Eesti e-kaupmeeste tausta on võimalik uurida ka äriregistrist ja tarbijakaitseameti kodulehelt. E-kaubandust raamistavad väga paljude valdkondade regulatsioonid: kaardiorganisatsioonid, tarbijakaitse, maksete sooritamisega seotud küsimused. Seetõttu tuleks eristada, millised juhtumid kuuluvad panga ja kaardiorganisatsioonide ning millised tarbijakaitse vastutusalasse, et inimene saaks kõige kiiremini oma küsimustele vastused ja võimalikule probleemile lahenduse.
Veendu ostukoha turvalises andmeedastuses
Internetiostude eest tasumiseks on mitmeid erinevaid võimalusi (pangalingi kaudu, arve alusel, krediitkaardiga). Ebaausa kaupleja otsa komistades on kaardiga tasudes suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada, sest tehingu detailidele on ligipääs kergem. Turvaliseks saab pidada e-poode, mis kasutavad kliendi topelttuvastamise lahendusi nagu Verified by VISA ja MasterCard SecureCode või kannavad turvalise ostukoha märki. Selle märgiga varustatud veebipoed on Eesti E-kaubanduse Liidu poolt kontrollitud, vastavad märgise saamiseks esitatud kriteeriumitele ja kvaliteedinõuetele ning on seega usaldusväärsed.
Kaitse arvutit
Oste tasub sooritada vaid usaldusväärsest ja kaitstud arvutist, see eeldab oma arvuti regulaarset hooldust, et vältida võimalike nuhktarkvarade ligipääsu delikaatsetele andmetele. Seetõttu tasub kaardiandmeid sisestades vältida näiteks ühiskasutuses olevaid arvuteid. Riskide minimeerimiseks tasub ka päevased kaardimaksete limiidid hoida sellises suuruses, et igapäevaostud saaks sooritatud, kuid võimaliku kaardi väärkasutuse korral oleks kahju väiksem.
Online-poodlemise kuldreeglid:
|