Allahindluste kuvamise kontroll e-poodides: pea 40% puhul tuvastati rikkumisi

Foto: Shutterstock

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) monitoorib kogu aasta vältel 70 suurema e-poe sooduspakkumisi ning on tänaseks pöördunud erinevate rikkumiste tõttu 27 kaupleja poole. Projekti eesmärk on vältida tarbijate eksitamist ja tagada turul aus konkurents allahindluste tegemisel.

“Koostasime aasta algul nimekirja 70 e-poest, mille külastatavus on suur, hõlmates eri kaubanduse valdkondi. Lisasime iga kaupleja kohta vähemalt 30 toodet soodushinna monitoorimise tööriista abil jälgimisse. Tooteid monitoorime kogu aasta vältel ja tänaseks oleme pöördunud 27 kaupleja poole, et allahindluseid tehtaks kooskõlas soodushinna reeglitega. Allahindluste kuvamise reeglid muutusid ligi kaks aastat tagasi. Selle aja jooksul oleme järjepidevalt nõustanud kauplejaid ning kontrollinud soodushindade arvutamist nii e-poodides kui ka füüsilistes kauplustes. Neid, kes uuenenud reeglitega vastuollu lähevad, on küll aina vähem, kuid siiski leidub rikkumisi, mis vajavad täiendavat selgitustööd ja sekkumist,” kommenteeris TTJA kaubanduse jurist-valdkonnajuht Hellika Teder.

Kokkuvõtvalt juhtis amet kauplejate tähelepanu alljärgnevale:

  • soodushinna reeglid rakenduvad kampaaniatele, mille raames pakutakse e-poes avaldatud avalikkusele kättesaadavat sooduskoodi;
  • allahindlust peab näitama viimase 30 päeva madalaimast hinnast. See tähendab, et arvesse tuleb võtta kõik enne käimasoleva kampaania algust 30 päeva jooksul kehtinud sooduskampaaniate hinnad;
  • soodushind tuleb arvutada varasema 30 päeva madalaimat hinnast, seega ei ole lubatud protsendi näitamine soovituslikust jaemüügihinnast vms hinnast.

“Soovitame tarbijatel uurida alati ette, kui palju soovitud toode tavaliselt maksab, eriti erinevate ostukampaaniate eel. Nii välditakse värvilise sildi või suure protsendimärgi juures emotsiooniostu, mis tagantjärele ei pruugi enam mõistlik tunduda. Asja ostmisega, mida tegelikult vaja pole, koormatakse nii oma rahakotti, kodu kui ka keskkonda,” täiendas Teder. E-poe ostud lubab seadus 14 päeva jooksul põhjust esitamata üldjuhul tagastada.

Allahindluse meelespea

Allahindlus peab olema tarbija suhtes aus. Sooduskampaania pikkus ei ole seadusega reguleeritud, aga allahindluse kestus ei tohi tarbijat eksitada. See põhimõte kehtib nii kaupade kui ka teenuste
allahindluste puhul.

Kaupade allahindluse reeglid

  • Allahindlust tuleb näidata kauba vähemalt viimase 30 päeva madalaimast hinnast selles müügikohas. See tähendab, et allahindluse aluseks peab olema enne kampaaniat 30 päeva jooksul kehtinud hindadest (sh varasemate kampaaniate hindadest) kõige madalam.
    NB! Ka siis, kui kaupleja kasutab võrdlushinnana üksnes mahakriipsutatud hinda, peab see olema viimase 30 päeva madalaim hind, mida kaupleja peab olema vajadusel võimeline ka tõendama.
  • Hindade kuvamisel ei pea eraldi märkima fraasi “viimase 30 päeva madalaim hind” vms, sellest tuleb lähtuda vaikimisi. Mahakriipsutatud hind, fraasid “varasem hind”, “hind enne”, “tavahind” on lubatud, aga selleks tuleb märkida viimase 30 päeva madalaim hind.
  • Allahindlust ei tohi näidata, kui kaup on müügil olnud vähem kui 7 päeva. Kui kaup on olnud müügil alla 30 päeva, võib varasemaks hinnaks märkida vähemalt 7 päeva madalaima hinna.
  • Muid võrdlushindu võib näidata eeldusel, et need ei juhi tähelepanu kõrvale viimase 30 päeva madalaimalt hinnalt.
  • Kiiresti vananeva, rikneva või aeguva kauba, mis muutub müügikõlbmatuks enne 30 päeva möödumist, varasemaks hinnaks võib märkida hinna alandamisele vahetult eelnenud kauba esialgse alandamata müügihinna. Näiteks lõikelilled, toores liha.
  • Järk-järgulised allahindlused – kui hinda alandatakse sama kampaania raames katkestusteta astmeliselt, on varasemaks hinnaks enne kampaania algust kehtinud 30 päeva madalaim hind. Kui hind vahepeal tõuseb mis tahes ulatuses, tuleb järgnevate allahindluste puhul näidata allahindlust viimase 30 päeva madalaimast hinnast.

Allahindluste puhul ei arvestata varasema 30 päeva hinna hulka:

  • pikaajaliste kliendilojaalsuse programmide hindu – näiteks kliendikaardi püsisoodustust 5%;
  • personaalseid hinnaalandusi – näiteks allahindlus lähtuvalt kliendi ostuajaloost, isiklike tähtpäevade puhul.
    NB! Kui pakkumine kõnetab üldsust, ei ole see personaalne; seotud (tingimuslikke) pakkumisi – näiteks koguselised soodustused “osta kolm, maksa kahe eest”, soodustused miinimumostusumma täitumisel “osta 30 euro eest, saad -20%”.
    NB! Viimase 30 päeva madalaimat hinda ei pea arvestama seotud pakkumise kampaania tegemisel ega ka seotud kampaaniale järgneva allahindluse puhul.

Kaupleja võib alati müüa kaupa mis tahes hinnaga. Seevastu hinna alandamise korral tuleb järgida allahindluste hinnainfo kuvamise reegleid!

Eelnevate nõuete rikkumisel on TTJA-l õigus teha kauplejale mh ettekirjutus, ettekirjutuse täitmata jätmisel määrata aga sunniraha kuni 9600 eurot (vajadusel korduvalt, kuni ette- kirjutus on täidetud).

Hinna avaldamise juhend

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll