Küsimus: kuidas hakkab olema tööandja sõiduautoga (sh N1 kategooria) seotud kuludelt (ost, rent, kütus, pesu ja tarvikud jne) käibemaksu arvestus alates 01.01.2018?
Vastab Eesti maksumaksjate liidu jurist
N1 kategooria ei ole sõiduauto vaid veok ja sellele sisendkäibemaksu 50% mahaarvamise piirangut (KMS § 30 lg 3) tegelikult ei kohaldata. Sõiduautode (M1) käibemaksuarvestuses on 2018. aasta alguses kaks muudatust.
- Käibemaksuseaduse §-le 30 lisati lg 8, mille järgi peab sisendkäibemaksu 50% mahaarvamisel kasutuserendi ja sõiduauto muude kulude korral seda praktikat rakendama vähemalt aasta jooksul. St ei ole lubatud näiteks igakuine kasutusotstarbe muutmine. Samas ei ole kindel, kas selline piirang on kooskõlas Eestile antud erandiga.
- Muudatused on ka KMS § 30 lg 7, mille järgi toimub maksukohustuse tagasiulatuv korrigeerimine, juhul kui enne kahe aasta möödumist muutub soetatud auto (st ostetud või kapitalirendile võetud auto) kasutusotstarve.
N1 autode puhul võib vabatahtlikult rakendada M1 sõiduautode korda. Sellele on viidatud tulumaksuseaduse erisoodustuse paragrahvis 48 lg 81: (sõiduautode tarbeks mõeldud) “erisoodustuse hinna määramise korda võib kasutada ka liiklusseaduse tähenduses kuni 3500 kilogrammise täismassiga veoauto kasutamise võimaldamisel töö-, ameti- või teenistusülesannete või tööandja ettevõtlusega mitteseotud tegevuseks”.
Kui ettevõtja vabatahtlikult otsustab kaubikute erisoodustust maksustada sõiduauto reeglite alusel (st kilovatipõhiselt), tuleb omatarvelt käibemaksu maksta KMS § 12 lg 71 erisätte alusel, mis tähendab, et omatarbe maksustatavaks väärtuseks on TuMS alusel arvutatud erisoodustuse hind.
See tähendab näiteks, et kaubiku liisingult (kasutusrendilt) saab maha arvata 100% käibemaksust ja omatarvet deklareeritakse kilovatipõhise erisoodustuse hinna alusel.
Loe lisaks: Sõiduautode ERI, mis on muutumas 1. jaanuarist 2018?