Müügikampaaniad ja tarbijaloteriid – millal tekib tulumaksu maksmise kohustus

Tarbijaloterii kampaania
Foto: Shutterstock

Ümbritsev majanduskeskkond paneb müügiga seotud ettevõtjaid järjest raskemasse seisu ja tingib vajaduse välja mõelda/ kasutusele võtta uusi müügistrateegiaid. Ühe võimalusena nähakse erinevaid müügikampaaniaid, millega ostjale ei soovita pakkuda lihtsalt hinnaalandust, vaid pigem ostetavale kaubale täiendavat lisaväärtust.

Näiteks pakutakse:

  • korteri ostjale täiendavalt tasuta köögimööbel;
  • sõiduautole pakutakse täiendavalt tasuta kaasa talverehvid;
  • jaekaupluses saab iga ostu sooritanu kindlaksmääratud reeglite alusel ostusumma pealt kleebised, mis teatud koguses annavad õiguse tasuta kaubale või tavahinnast soodsama hinnaga kaubale;
  • bürootarvetega kauplejalt teatud koguses kontoritarvikuid ostes teenitakse lisaväärtuseks spaa kinkekaart;
  • jõulude puhul loositakse kaubanduskeskuses kõigi ostjate vahel välja eksootiline reis jne.

Millal müügikampaaniate korraldajad peaksid võimaliku tulumaksukohustuse tekkimisega arvestama?

Müügikampaaniad kui hinnapoliitika

Ettevõtjate kasutatav hinnapoliitika sõltub mitmetest asjaoludest ning on ajas ja keskkonnas muutuv. Kui tavapärane hinnaalandus enam kliente ostuotsust tegema ei meelita, võetakse kasutusele teised ostu sooritamisele kaasa aitavad meetmed. Üheks nendest on ostetavale kaubale täiendava hüve (kauba, teenuse) kaasa andmine, mille tulemusena saab ostja n-ö mitu asja ühe hinnaga ehk sisuliselt ikkagi hinnaalandust kõigist soetatud kaupadest/teenustest.

Müügikampaaniaid tehakse kas ilma vahendajata või vahendaja (edasimüüja) kaudu ja hüve andjaks loetakse see isik, kes kannab seonduvad kulud. Selleks et tulumaksuseaduse mõistes täiendavalt kaasa antavat hüve ei käsitletaks maksustatava kingitusena, vaid hinnapoliitikana, peaks hüve andja vastama järgmistele tingimustele:

  • müügikampaania kohta on hüve andja paika pannud kindlad reeglid (kes, millal ja millise täiendava hüve saab ning millis(t)e teenus(te)e või ostu(de)ga antud hüve seotud on);
  • täiendava hüve saamine on ostjale teada juba ostu sooritades (mitte ei selgu nt kuu lõpus läbiviidaval loosimisel);
  • täiendav hüve annab ettevõtja müügiedenduse eesmärgil;
  • täiendava hüve väärtus ei ole suurem põhikaubast, millega hüve kaasa antakse;
  • oluline ei ole, kas täiendava hüve näol on tegu ettevõtja tavapärase tegevuse raames pakutavaga või selleks spetsiaalselt soetatud kauba või teenusega.

Kui eelnimetatud tingimused on täidetud, on üldjuhul tegu ettevõtja hinnapoliitikaga ja see ei too hüve andjale kaasa täiendavat tulumaksukohustust. Hinnapoliitikana mõistab selliseid müügikampaaniaid üldiselt ka ostja, st ka ostja ei tunneta, et ta oleks saanud kingituse, vaid sai “sama raha eest rohkem”.

Tarbijaloteriid

Klientide vahel loterii korraldamisel ei ole aga kõik eelnimetatud tingimused täidetud. Täiendava hüve saamine ei ole ostu tegemise hetkel teada, täiendava hüve väärtus ei sõltu ostetava kauba hinnast, puuduvad kindlad reeglid selles kes, millal ja millise hüve saab.

Seetõttu ei saa loteriide puhul rääkida hinnapoliitikast, vaid loosimise käigus antavad auhinnad on käsitletavad maksustatavate kingitustena tulumaksuseaduse § 49 mõistes.

Võimalik erisoodustus

Juhul kui tööandja saab kauba ostmisel kaasa täiendava hüve või loositakse talle välja teatud auhind ja tööandja otsustab selle hüve edasi anda oma töötajale, siis tekib erisoodustus. Näiteks, kui juriidiline isik soetab bürootarvetega kauplejalt teatud koguses kaupa, saab ta lisahüvena spaa kinkekaardi ja annab selle preemiaks tublile töötajale.

Erisoodustuseks on tööandjalt töötajale töösuhtest tulenevalt rahaliselt hinnatava hüve andmine olenemata sellest, kas tööandja selle hüve soetamiseks kulutusi tegi. Erisoodustuse hinnaks on antud juhul üleantava hüve turuhind.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll