Küsimus: ettevõte ostab toorainet ja on senini kogu tooraine transpordi kuludesse kandnud. Kuna aga toorainet on aastalõpu seisuga küllalt suures koguses laos, siis ei tahaks ka seda transporti täielikult kulusse kanda, vaid midagi sealt kuludest välja tuua ehk korrigeerida. Millise valemi või teooria järgi seda teha tohiks ja kas see oleks üldse lubatud?
Vastab Baker Tilly Baltics OÜ vandeaudiitor Sander Kallasmaa
Tooraine üle peetakse arvestust vastavalt RTJ 4 nõuetele. Selle kohaselt võetakse varud (sh tooraine) algselt arvele nende soetusmaksumuses, mis koosneb ostukulutustest, tootmiskulutustest ja muudest kulutustest, mis on vajalikud varude viimiseks nende olemasolevasse asukohta ja seisundisse. Seejuures varude ostukulutused sisaldavad lisaks ostuhinnale varude ostuga kaasnevat tollimaksu, muid mittetagastatavaid makse ja varude soetamisega otseselt seotud transpordikulutusi.
Seega tuleks tooraine kohe soetamisel kajastada koos transpordikuluga. Kui transpordikulu on jooksvalt kuludesse kantud, siis tuleb bilansipäeval võtta kuludest välja see osa transpordikuludest, mis on seotud bilansipäeval varudes oleva toorainega (st nende varude transpordikulu).
Näiteks, kui aasta jooksul soetati üht liiki toorainet 100 tonni ja teist 50 tonni, nendega seotud transpordikulu oli vastavalt 20 ja 5 tuhat eurot ning bilansipäeval on kumbagi toorainet laos 10 tonni, siis tuleks nendega seotud transpordikulu toorainete soetusmaksumuses kajastada vastavalt 2 ja 1 tuhat eurot (10 / 100 x 20; 10 / 50 x 5). Näide on lihtsustatud ja esitab vaid üldloogikat.
Kui transpordikulu tooraine ühiku kohta on aasta jooksul oluliselt kõikunud, peaks arvesse võtma ka varude arvestusmeetodit ja transpordikulu dünaamikat (näiteks FIFO puhul arvestama viimaste soetuste transpordikulu).