Seoses platvormitöö ja projektipõhise töö levikuga on üha suurem küsimuskoht see, kas kõik iseendale tööandjad on ettevõtjad või peaks neid mõnedel juhtudel kohtlema pigem töötajatena.
Tihtipeale annab platvormi kaudu iseendale tööandjana tegutsemine suurema paindlikkuse ja otsustusvabaduse. Töötajatele ettenähtud hüved – puhkus, haigushüvitis, töötuse vastu kindlustamine, maksed pensionisüsteemi jne – on aga ettevõtjatele üldjuhul märksa õhukesemad või puuduvad sootuks. OECD raport “Policy responses to new forms of work” toob välja, et kõige enam on OECD riikides kõneainet ja küsimusi tekitanud, kuidas tulla toime n-ö töötamise halli alasse kuuluvate inimestega, kes ei ole ei töötajad ega ettevõtjad.
Head näited on uuritud riikide puhul näiteks hõivevormide maksuerisuste vähendamine (mis võib tulla küll ettevõtluse soodustamise arvelt), olemasolevate seaduste tõhusam rakendamine, töötajate õiguste laiendamine n-ö halli ala töötegijatele ja platvormitöötajate õigesti klassifitseerimine.
Ka OECD tööturuülevaade “OECD Employment Outlook 2019” käsitleb küsimust, kas ja kuidas laiendada töötajatele ette nähtud õigusi ja kaitset alternatiivsetele töövormidele. Kuigi platvormitöö kasv on pidurdunud, on erinevate lepingu- ja hõivevormide kasutamine džinnina pudelist välja lastud ja sotsiaalkaitses on vaja tegeleda erinevate vajaduste ja ootustega töötajaskonnaga.
Kuid ehk ei olegi iseseisva lepingupartnerina tegutsemise kasv tingitud niivõrd uutest tehnoloogilistest võimalustest kui sellest, et sageli on ettevõtjaks hakkamine madalamalt maksustatud? Milanez ja Bratta (2019) osutavad asjaolule, et erinevad töövormid on enamikus riikides erinevalt maksustatud, mis loob võimalused maksuarbitraažiks.
Autorid võrdlevad töötajate ja iseendale tööandjaks olijate maksustamist kaheksas riigis: Argentinas, Austraalias, Ungaris, Itaalias, Hollandis, Rootsis, Suurbritannias ja USAs. Mida suurem on erinevus ettevõtjate ja töötajate maksustamises (näiteks on suur erinevus Hollandis), seda suurem on potentsiaalne motivatsioon tegutseda iseseisva lepingupartnerina. Autorid soovitavad riikidel kasutada maksustamisel neutraalsuse printsiipi ehk maksustada sarnases olukorras olevaid inimesi sarnaselt. Samas tuleb ka neil endil möönda, et selle printsiibi praktikas rakendamine on oluliselt keerukam, kui esmapilgul tundub.
Võib oletada, et põnev diskussioon maksude ja töötamise teemal jätkub ka mitmel järgneval aastal.