Riigikogu majanduskomisjon saatis esimesele lugemisele majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis välja töötatud reklaamiseaduse eelnõu (717 SE), mis jõuab täiskogu ette 9. novembril.
Tänasel istungil, millel osalesid minister Edgar Savisaar ja ministeeriumi eksperdid, keskendus komisjoni liikmete huvi peamiselt alkoholi ja lastele suunatud reklaamile. Küsimused puudutasid ka hasartmängu, loterii ja ravimi-, aga samuti poliitreklaami, mida kõnealune eelnõu ei reguleeri.
Võrreldes kehtiva seadusega lubab uus regulatsioon välireklaamina reklaamida vaid vähese alkoholisaladusega ehk kuni 6 mahuprotsendiga alkoholi. Senine regulatsioon, mis kasutab lahja alkoholi mõistet, võimaldab välireklaamina reklaamida kuni 22 mahuprotsendilist alkohoolset jooki. Kehtima jäävad senised piirangud, mis ei luba alkoholitooteid eksponeerida lasteasutuste lähedal, spordi- ja tervishoiuasutustes ning mujal.
Lisaks laiendab eelnõu alkoholireklaamile seatud kitsendusi televisioonis ja raadios. Kui kehtiva seaduse järgi ei tohi lahjat alkoholi reklaamida elektroonilises meedias alates kella 7st kuni 20ni ja kanget alkoholi alates kella 7st kuni 21ni, siis uue eelnõu kohaselt kehtib üldine keeld alkoholi reklaamile alates kella 7st kuni 22ni.
Lisaks eelnevale sätestab eelnõu, et alkoholi reklaamis ei tohi matkida ega kasutada üldtuntud näitlejate, muusika-, meelelahutus-, spordi- või teiste avaliku elu tegelaste pilti, häält, kujutist või viiteid nendele isikutele. Näitlejat võib eelnõu kohaselt alkoholireklaamis kasutada, kui näitleja ei reklaami alkoholi läbi oma isikliku eeskuju, vaid kehastab tegelaskuju.
Eelnõus on täpsustatud ka nõudeid lastele suunatud reklaamile. Lähtudes lastekaitse seadusest käsitatakse eelnõus lapsena kuni 18 aasta vanust isikut. Eelnõu autorid on seisukohal, et oma vähese elukogemuse tõttu adub ka 17aastane isik maailma teisiti kui täiskasvanu. Praegu kehiv reklaamiseadus lapse vanust ei sätesta.
Täpsemate vanusegruppide määratlemist peavad eksperdid ebaotstarbekaks, leides, et konkreetse piiri tõmbamine reklaamide vahel, mis suunatud kas täiskasvanutele, pisut alla18aastastele või 12aastastele on keeruline. Sarnaselt teistele Euroopa Liidu liikmesriikidele tuleb iga vaidlusalane juhtum lahendada ekspertide hinnangul eraldi, arvestada konkreetset kaupa, mida reklaamitakse ning selle esitlusviisi reklaamis.