Müügikirjade saatmiseks vajalikku nõusolekut koguvad internetiturundajad klientide varjus ning kinnisvaraarendajale antud nõusolek läheb hoopis spämmijale.
Tehes linnukese sooviga saada edaspidi kinnisvaraarendajalt või teatrietenduste korraldajalt pakkumisi, saate suvalist spämmi, sest teie nõusolek läks tegelikult internetiturundusfirmale, kes kasutab teie nõusolekut oma teiste klientide kampaaniates.
Klient ei või aimata, et tegelikult ei ole loa küsijaks mitte kampaania tellija, kes oma pakkumisega tema poole pöördub, vaid kampaaniat teostanud internetiturundusfirma, kes end ei tutvusta.
See ilmnes, kui küsisin Playboy peokutsete edastajalt näha oma nõusolekut selliste pakkumiste tegemiseks. Seepeale sain internetiturundusfirmalt Roosa Elevant näha aastatevanuseid faile teatri- ja kinnisvarapakkumistest, kus oli linnuke lahtris, millega väljendati soovi saada uusi pakkumisi. Vastupidiselt loodetule, ei käinud need kinnisvara ega teatri kohta ega läinud ka kampaania tellijale, vaid teostajale. Nii kogub Roosa Elevant kampaania tellijate varjus endale andmeid, mida hiljem suvaliste pakkumiste saatmiseks kasutada. See seletab ka seda, miks ma teatri- ega kinnisvarapakkumisi ei saanud.
“Nõusolek antakse infoühiskonna teenuse osutajale,” nentis andmekaitse inspektsiooni peadirektor Urmas Kukk. “Näite puhul on tellinud reklaamikampaania FKSM ning teostanud selle ilmselt AS Roosa Elevant. Nõusolek pakkumise saamiseks antakse ASile Roosa Elevant. mitte FKSMile.”AS Roosa Elevandi tegevjuht Siim Saar ütles, et poolteist aastat on nende kirjadel kampaania teostajaks Roosa Elevant ja sellest peaks saaja küll aru saama, et tema andmed ja nõusolek lähevad firmale Roosa Elevant, mitte kampaania tellijale.
Samas ei tõenda miski, et saaja neid linnukesi nõustumislahtritesse tegi – need olid seal juba vaikimisi ees. “Igasugused kastikesed, kus on vaikimisi juba linnukesed sees väljendamaks inimese nõusolekut, uuest aastast ei tööta. Kast ei tohi olla ette ära täidetud, vaid inimene peab ise aktiivselt kasti täitma,” ütles Raidla ja Partnerid vandeadvokaat Ants Nõmper.
Nõmperi sõnul peab Roosa Elevant suutma tõendada, et inimene ise tegi linnukese nõusoleku lahtrisse. Kui teenusepakkuja süsteem on selline, et tagantjärgi saab linnukesi panna ilma, et jälge maha jääks, siis ei vasta see nõuetele.“Kui keegi asja väga ajaks, siis hakataks ka seda kontrollima,” märkis Nõmper.
Iseturundajale seadus ei kehtiKui ettevõte teeb ise internetikampaaniaid oma toote või teenuse müügiks, siis neile infoühiskonna teenuse seaduses (InfoTS) sätestatu ei kehti ja teda vastutusele võtta ei saa.
“InfoTSis N 5 sätestatud kommertsteadaandele ja InfoTSis N 6 sätestatud kommertsteadaande edastamise nõuetele mittevastava infoühiskonna teenuse osutamise eest saab vastutusele võtta vaid infoühiskonna teenuse osutajaid,” teatas andmekaitse inspektsiooni peadirektor Urmas Kukk.
“Juhul, kui kommertsteadaande ja selle edastamise nõudeid rikub ehk teisisõnu rämpsposti saadab ettevõte (isik) ise omal initsiatiivil ilma vastavat teenust kellegi käest tellimata ning see ettevõte ei osuta oma majandus-või kutsetegevuse raames infoühiskonna teenust, siis teda vastutusele võtta ei saa, kuna tegemist ei ole infoühiskonna teenuse osutajaga InfoTSi mõistes,” lisas Kukk.
Seega vabastab vahendaja kasutamine kampaania algataja murest seaduse ees.
TASUB TEADA
Nõusolek peab olema eristatav
Isikuandmekaitse seadus näeb ette:
Allikas: Ants Nõmper, Eneken Tikk, seminaril “Kannapööre kehtivas õiguses? Uus isikuandmete kaitse ja andmekogude regulatsioon”