Maist hakkasid kehtima uued tulekahjuhäiresüsteemide ehitamise nõuded, millega on vaja arvestada nii hoonete omanikel, tellijatel kui ka paigaldusettevõtetel.
Muudatused tulenevad tulekahjuhäiresüsteemide ehitamisele esitatavate nõudmiste ühtlustamisest muu ehitusseaduse poolt reguleeritava valdkonnaga. See puudutab eelkõige protseduure, mis on seotud ehitusele eelneva loa taotlemisega kohalikult omavalitsuselt, valminud süsteemi üleandmisega omanikule ning automaatsele tulekahjuhäiresüsteemile kasutusloa andmisega.
Ehitusseaduse mõistes on automaatse tulekahjuhäiresüsteemi näol tegemist ehitise tehnosüsteemiga, mille ehitamiseks piisab kohaliku omavalitsuse kirjalikust nõusolekust. Kui taotlus ehitusloa saamiseks esitatakse uusehitisele, siis väljastatakse ehitusluba kogu hoonele, sealhulgas loa taotlemisel esitatud ehitusprojekti tuleohutusosale. Kirjaliku kooskõlastuse või ehitusloa taotlemisel ei ole vaja esitada detailset tulekahjuhäiresüsteemi projekti, kuna vastavalt õigusaktidele piisab, kui tuuakse ära automaatsete tulekahjusignalisatsiooni-, tulekustutus-, piksekaitse- ja suitsutõrjesüsteemide olemasolu ja nende iseloomustus.
Kui projekteeritakse ehitist, mille suhtes on õigusaktiga kehtestatud tuleohutusnõuded, peab ehitusseaduse kohaselt esitatava ehitusprojekti olema kirjalikult heaks kiitnud riigi või kohaliku omavalitsuse päästeasutus.
Olemasolevasse ehitisse või selle osasse rajatava tulekahju-signalisatsioonisüsteemi korral on tegemist ehitise tehnosüsteemide muutmisega, mille puhul on nõutav kohaliku omavalitsuse kirjalik nõusolek. Ehitusseadus annab kohalikule omavalitsusele õiguse enne kirjaliku nõusoleku andmist nõuda põhjendatud juhtudel ehitusprojekti.
Paigaldustööde lõpetamisel toimub valminud automaatse tulekahjuhäiresüsteemi üleandmine omanikule. Selleks peab paigaldaja olema testinud süsteemi töökindlust, seda võib teha ka üleandmisel. Süsteemi edasisele omanikule antakse üle kogu projektdokumentatsioon, süsteemi päevik ning paigaldaja deklaratsioon, millega ta kinnitab süsteemi vastavust tehnilistele normidele.Omanik korraldab ehitisele või selle osale kasutusloa taotlemise vastavalt ehitusseaduse §des 32–34 määratletud korrale. Päästeseaduse § 21 lõige 9 kohaselt tuleb ehitisele kasutusloa taotlemisel esitada päästeasutusele heakskiiduks ehitusprojekt (olemasoleva hoone korral automaatse tuletõrjesüsteemi ehitusprojekt). Tulekahju-signalisatsioonisüsteemi ülevaatuse tulemusena antakse kinnitus selle nõuetele vastavuse kohta.
Uusehitise puhul võib ülevaatus toimuda üldise hoone tuleohutusnõuetele vastavuse kontrolli käigus, millega annab tuleohutusjärelevalve ametnik kohalikule omavalitsusele nõusoleku hoonele või hoone osale kasutusloa andmiseks. Kui tegemist on kasutuses olevas hoones automaatse tulekahju-signalisatsioonisüsteemi paigaldamisega, siis korraldab hoone omanik kooskõlastuse saamiseks ülevaatuse kokkuleppel tuleohutusjärelevalve ametnikuga.
Üksikasjalikumalt on muudatustest kirjutatud Eesti Turvaettevõtete Liidu kodulehe teabekeskuses.
Tulekahjuhäiresüsteemi lubab rajada omavalitsusAutomaatne tulekahjuhäiresüsteem – ehitise tehnosüsteem, mille ehitamiseks piisab kohaliku omavalitsuse kirjalikust nõusolekust
Ehitusloa taotlemine
uusehitis
ehitis, mille suhtes on õigusaktiga kehtestatud tuleohutusnõuded
Allikas: Eesti Turvaettevõtete Liit
Vaata ka: security.ee/juhendid.php