Turuosalised otsisid tarbijakaitseametis leevendust kiirlaenuturu kitsaskohtadele

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tarbijakaitseameti, võlanõustajate, kiirlaenuandjate ja Omniva esindajad arutasid neljapäeval, 9. oktoobril tarbijakaitseametis toimunud ümarlaual kiirlaenudega seonduvaid probleeme ning seda, mida saaks üheskoos kiirlaenuturu korrastamiseks ette võtta. 

Tallinna Sotsiaaltöö Keskuse võlanõustajate Birgit Raamatu ja Heete Simmi sõnul on makseraskustesse sattunud inimeste hulk aastaga pea kahekordistunud. "Krediidiandjad ei tea laenu väljastades kliendi muid kohustusi teiste krediidiandjate ees ega kontrolli alati laenusaaja tegelikku maksevõimet," ütlesid nad. Nende sõnul on sageli probleemiks ka see, et laenutaotlejal endal puudub vastutustunne anda õigeid andmeid. 

Ka tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste nentis, et praegune kiirlaenuturu seis ei ole kiita. "Tarbijakaitseameti ja andmekaitseinspektsiooni kevadised ühiskontrollid näitasid, et laenuvõtjate krediidivõimelisuse hindamine jätab tugevasti soovida," lausus ta.

"Üha sagedamini on laenuvõtjate makseraskustesse sattumine ja nendega kaasnevad probleemid saanud alguse just isikusamasuse tuvastamise väärkasutusest ja ebapiisavast maksevõime hindamisest," rääkis Sooniste, kelle sõnul kinnitab seda ka võlanõustajate hinnang olukorrale.

Kiirlaenuandjate esindajad märkisid, et laenutaotleja sissetulekut on keeruline kontrollida, sest võimalused selleks on piiratud. Olukorra parandamisele aitaks kaasa Krediidiinfos väljatöötamisel olev nn positiivne laenuregister, kus oleksid kirjas isikute kohustused.

Kiirlaenuandjad ütlesid ka, et kuigi nad küsivad laenutaotleja kontoväljavõtet, ei pruugi see näidata reaalset olukorda, kuna inimesel võib olla mitu kontot ja ta näitab selle konto väljavõtet, mille põhjal ta kõige tõenäolisemalt laenu saaks. Sagedased on ka olukorrad, kus laenuvõtjad võltsivad kontode väljavõtteid.

Positiivse poole pealt märkisid kiirlaenuandjad, et nende ja isikusamasuse teenust pakkuva Omniva vahel on koostöö pidevalt arenev. See võiks anda võimaluse tarbijate krediidivõimekuse paremaks hindamiseks.

Lisaks tutvustati ümarlaual tarbijakaitseameti koostatud juhendit tarbijakrediidi pakkujatele ja -vahendajatele ning arutleti selle üle, milline võiks olla kiirlaenuandjate hea tava ja kas seda on üldse vaja. Ümarlaual osalenud leppisid kokku, et kõlanud ideede ja võimalike lahenduste arutamiseks kohtutakse selle aasta lõpus uuesti. 

Ümarlaua idee sündis suve hakul tarbijakaitseameti korraldatud kiirlaenuteemalise konverentsi järelkajana kõlanud turuosaliste ettepanekutest.

Juhend tarbijakrediidi pakkujatele ja -vahendajatele

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll