Alkoholi reklaami regulatsioon on sätestatud reklaamiseaduse (edaspidi RekS) §-s 28.
Tabelis on esitatud võrdlus alates 01.06.2018 jõustunud alkoholi reklaami regulatsiooni ja sellele eelnenud redaktsiooni vahel.
Kuni 31.05.2018 kehtiv seadus | Alates 01.06.2018 kehtima hakanud seadus |
RekS § 13 lg 2 – valla- või linnavolikogu määrusega võib määratleda piirkonna, mida loetakse käesoleva seaduse § 28 lõike 1 punktis 1 nimetatud ehitise ja territooriumi vahetus läheduses olevaks. | Kehtetu |
RekS § 28 lg 1 – alkoholi reklaam on keelatud: Täienduste ja muudatustega uue redaktsiooni RekS § 28 lg-s 7. |
RekS § 28 lg 1 – (1) Alkoholi reklaam võib sisaldada üksnes toote: Ammendav loetelu! Koosmõjus lg-s 3 sätestatuga. Ei ole lubatud lugude jutustamine, inimeste, loomade ja teiste elusolendite, aga ka eluta asjade animeeritud kujutiste kasutamine ning muul moel alkoholi atraktiivseks muutmine. |
RekS § 28 lg 2 – alkoholi ja vähese etanoolisisaldusega alkohoolset jooki käsitatakse alkoholiseaduse tähenduses. | RekS § 28 lg 2 – Alkoholi käsitatakse alkoholiseaduse tähenduses (sh vähese etanoolisisaldusega alkohoolne jook). Müügipakendit käsitatakse pakendiseaduse tähenduses. |
RekS § 28 lg 3 – alkoholi reklaam ei tohi: 1) sisaldada otsest üleskutset alkoholi osta ega tarbida; 2) sisaldada joonis- ja nukufilmi ning lastekirjanduse tegelaste kujutisi; 3) esitada teavet, sündmusi ja tegevust viisil, mis võib jätta mulje, et alkoholi tarbimine suurendab sotsiaalset ja seksuaalset edukust, parandab füüsilist võimekust või on tähtis mõnel elualal heade tulemuste saavutamiseks; 4) seostada alkoholi tarbimist sõidukijuhtimisega; 5) sisaldada väidet, et alkoholil on ergutav, rahustav või vastuolude lahendamist soodustav toime; 6) kujutada karskust ega mõõdukust alkoholi tarbimisel negatiivses valguses; 7) rõhutada suurt etanoolisisaldust kui alkoholi positiivset omadust; 8) sisaldada teavet, et alkoholi ostmisel saab või on võimalik saada tasuta või tavapärasest väiksema tasu eest kaupa või teenust. |
RekS § 28 lg 3 – alkoholi reklaamis sisalduv teave peab olema esitatud tootekeskselt ja neutraalselt. Reklaamis esitatava teabe heliline ja visuaalne kujundus ei tohi: Alkoholi reklaamis sisalduv teave peab olema esitatud ilma positiivse õhkkonna kirjeldamiseta. Ei tohi jutustada lugu. |
RekS § 28 lg 4 – alkoholi reklaamis ei tohi matkida ega kasutada üldtuntud näitlejat, sportlast, muusikut, meelelahutustegelast või teisi üldtuntud isikuid, samuti nende pilti, häält, kujutist või viiteid nendele isikutele. Näitlejat võib alkoholi reklaamis kasutada, kui näitleja ei reklaami alkoholi läbi oma isikliku eeskuju, vaid kehastab tegelaskuju. Uus sõnastus uue redaktsiooni RekS § 28 lg 3 p-s 9. |
RekS § 28 lg 4 – alkoholi reklaam peab sisaldama hoiatavat teksti: Täiendatakse eelneva redaktsiooni § 28 lg 7. |
RekS § 28 lg 5 – alkoholi reklaamis ei tohi kujutada rolli ega tegelast, kes on tuntud peamiselt lastele suunatud filmi, televisiooni-, muusika- ja meelelahutussaate või ürituse kaudu. Uus sõnastus uue redaktsiooni RekS § 28 lg 3 p-s 9. |
RekS § 28 lg 5 – alkoholi telereklaami lõpus esitatakse käesoleva paragrahvi lõikes 4 sisalduv tekst horisontaalse üle ekraani tekstina mõistliku aja jooksul ning loetakse samal ajal ette tavalise kõne kiirusega. |
RekS § 28 lg 6 – keelatud reklaamina käsitatakse: 1) alkoholiga seotud eseme või trükise tasuta jagamist lastele (Uue redaktsiooni § 28 lg 8 p 1 ); 2) alkoholi esitlust väljaspool alkoholi müügikohta, välja arvatud vastavaid tooteid tutvustaval messil, laadal või muul samalaadsel üritusel; 3) alkoholi tasuta kaasaandmist kauba või teenuse müügiks pakkumisel ja müügil, välja arvatud toitlustusettevõttes kohapeal tarbimiseks; 4) alkohoolse joogi saamise võimalust kauba või teenuse müügi suurendamise eesmärgil läbiviidava müügiedendus kampaania või muu tegevuse auhinna, võidu, kingituse või muu hüvena. (Uue redaktsiooni § 28 lg 8 p 4 ) |
RekS § 28 lg 6 – alkoholi raadioreklaami lõpus loetakse käesoleva paragrahvi lõikes 4 sisalduv tekst ette mõistliku aja jooksul tavalise kõne kiirusega. |
RekS § 28 lg 7 – alkoholi reklaam peab sisaldama hoiatavat teksti: Uue redaktsiooniga täiendatakse ja täpsustatakse, sõnastus RekS § 28 lõigetes 4-6. |
RekS § 28 lg 7 – alkoholi reklaam on keelatud: Välireklaami keeld hõlmab ka tänavalt nähtavaid reklaame kaupluste jm. hoonete akendelt. Ka keskuse koridoris nähtav reklaam. |
RekS § 28 lg 71 – käesoleva paragrahvi lõikes 7 sätestatut ei kohaldata alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimisel alkoholi müügikohas. | RekS § 28 lg-s 9 |
RekS § 28 lg 8 – alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis ei väljenda sõnas ega kujuta pildis alkoholi või selle tarbimist ning millega tähistatakse lisaks alkoholile ka teisi kaupu ja teenuseid, võib kasutada nende kaupade ja teenuste reklaami eesmärgil. Uues redaktsiooni RekS § 28 lg 10. |
RekS § 28 lg 8 – keelatud reklaamina käsitatakse: Lg 2 ja 3 eesmärk – vältida eelneva redaktsiooni RekS § 28 lg 6 p 4 rakendamisel esinenud olukordi, kus kauba või teenuse müüja pakkus kauba või teenuse ostul tasuta alkoholi, kuid õigustas seda argumendiga, et alkoholi saamine ei olnud müügiargument. |
RekS § 28 lg 9 – käesoleva seaduse § 2 lõike 2 punktides 2–4 ja punktis 6 nimetatud juhtudel ei tohi kasutada alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis väljendab sõnas või kujutab pildis alkoholi või selle tarbimist. | RekS § 28 lg 9 – käesoleva paragrahvi lõikes 4 sätestatut ei kohaldata alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimisel alkoholi müügikohas. |
RekS § 28 lg-s 8 | RekS § 28 lg 10 – alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis ei väljenda sõnas ega kujuta pildis alkoholi või selle tarbimist ning millega tähistatakse lisaks alkoholile ka teisi kaupu ja teenuseid, võib kasutada nende kaupade ja teenuste reklaami eesmärgil. |
RekS § 28 lg-s 9 | RekS § 28 lg 11 – käesoleva seaduse § 2 lõike 2 punktides 2–4 ja punktis 6 nimetatud juhtudel ei tohi kasutada alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis väljendab sõnas või kujutab pildis alkoholi või selle tarbimist. |