Alkoholi reklaami regulatsiooni võrdlustabel

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Alkoholi reklaami regulatsioon on sätestatud reklaamiseaduse (edaspidi RekS) §-s 28.

Tabelis on esitatud võrdlus alates 01.06.2018 jõustunud alkoholi reklaami regulatsiooni ja sellele eelnenud redaktsiooni vahel.

Kuni 31.05.2018 kehtiv seadus Alates 01.06.2018 kehtima hakanud seadus
RekS § 13 lg 2 – valla- või linnavolikogu määrusega võib määratleda piirkonna, mida loetakse käesoleva seaduse § 28 lõike 1 punktis 1 nimetatud ehitise ja territooriumi vahetus läheduses olevaks. Kehtetu

RekS § 28 lg 1 – alkoholi reklaam on keelatud:
1) koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi, kutseõppeasutuse, huvikooli, noorte püsilaagri ja noorte projektlaagri kasutuses olevas ehitises, ehitisel, territooriumil ning nende vahetus läheduses, välja arvatud õppe- ja kasvatustöövälisel ajal, millal seal toimub üritus täisealistele;
[RT I 2010, 44, 262 – jõust. 01.09.2010]
2) sportimiseks ettenähtud ehitises ja ehitisel, välja arvatud alkohoolse joogi müügikohas;
3) tervishoiu- ja hoolekandeasutuse ehitises, ehitisel ja territooriumil;
4) kaitseväe, kaitseliidu ja politsei ehitises, ehitisel ja territooriumil;
[RT I 2009, 62, 405 – jõust. 01.01.2010]
5) kinnipidamisasutuse ehitises, ehitisel ja territooriumil;
6) kino, muuseumi ja etendusasutuse ehitises, ehitisel ja territooriumil, välja arvatud alkohoolse joogi müügikohas;
7) trükises, mis on suunatud peamiselt lastele, ja trükise leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet;
8) peamiselt lastele suunatud ürituse toimumise kohas ja ajal ning sellise ürituse pääsmel;
9) tele- ja raadioprogrammis kella 7.00-st kuni 21.00-ni;
[RT I, 06.01.2011, 1 – jõust. 16.01.2011]
10) jaekaubanduses müügiks pakutaval või teeninduses laenutataval videokassetil, DVD-l, laserplaadil või mõnel muul andmekandjal ja selle pakendil;
11) ajalehe ja ajakirja esi- ja tagaküljel;
12) välireklaamina, välja arvatud vähese etanoolisisaldusega alkohoolse joogi välireklaam.

Täienduste ja muudatustega uue redaktsiooni RekS § 28 lg-s 7.

RekS § 28 lg 1 – (1) Alkoholi reklaam võib sisaldada üksnes toote:
1) nime;
2) liiki;
3) tootja nime;
4) kaubamärki;
5) päritolumaad;
6) geograafilist piirkonda;
7) etanoolisisaldust mahuprotsentides;
8) müügipakendi kujutist;
9) omadusi (värvus, aroom, maitse);
10) serveeringut.

Ammendav loetelu! Koosmõjus lg-s 3 sätestatuga. Ei ole lubatud lugude jutustamine, inimeste, loomade ja teiste elusolendite, aga ka eluta asjade animeeritud kujutiste kasutamine ning muul moel alkoholi atraktiivseks muutmine.

RekS § 28 lg 2 – alkoholi ja vähese etanoolisisaldusega alkohoolset jooki käsitatakse alkoholiseaduse tähenduses. RekS § 28 lg 2 – Alkoholi käsitatakse alkoholiseaduse tähenduses (sh vähese etanoolisisaldusega alkohoolne jook). Müügipakendit käsitatakse pakendiseaduse tähenduses.
RekS § 28 lg 3 – alkoholi reklaam ei tohi:
1) sisaldada otsest üleskutset alkoholi osta ega tarbida;
2) sisaldada joonis- ja nukufilmi ning lastekirjanduse tegelaste kujutisi;
3) esitada teavet, sündmusi ja tegevust viisil, mis võib jätta mulje, et alkoholi tarbimine suurendab sotsiaalset ja seksuaalset edukust, parandab füüsilist võimekust või on tähtis mõnel elualal heade tulemuste saavutamiseks;
4) seostada alkoholi tarbimist sõidukijuhtimisega;
5) sisaldada väidet, et alkoholil on ergutav, rahustav või vastuolude lahendamist soodustav toime;
6) kujutada karskust ega mõõdukust alkoholi tarbimisel negatiivses valguses;
7) rõhutada suurt etanoolisisaldust kui alkoholi positiivset omadust;
8) sisaldada teavet, et alkoholi ostmisel saab või on võimalik saada tasuta või tavapärasest väiksema tasu eest kaupa või teenust.

RekS § 28 lg 3 – alkoholi reklaamis sisalduv teave peab olema esitatud tootekeskselt ja neutraalselt. Reklaamis esitatava teabe heliline ja visuaalne kujundus ei tohi:
1) sisaldada elusolendit, tema pilti ega kujutist mis tahes viisil, välja arvatud isiku häält;
2) sisaldada eluta asja animeeritud kujutist;
3) kutsuda üles alkoholi ostma või tarbima;
4) kujutada alkoholi serveerimist või tarbimist;
5) seostada alkoholi tähtpäeva, sündmuse, tegevuse või aastaajaga;
6) jätta muul moel muljet, et alkohol on loomulik osa elust ja alkoholitarbimisel on positiivne mõju;
7) seostada alkoholi sõidukijuhtimisega;
8) rõhutada suurt etanoolisisaldust kui alkoholi positiivset omadust;
9) matkida üldtuntud isiku või tegelase, samuti peamiselt lastele suunatud filmi, televisiooni- , muusika- ja meelelahutussaate või ürituse kaudu tuntud isiku või tegelase häält.

Alkoholi reklaamis sisalduv teave peab olema esitatud ilma positiivse õhkkonna kirjeldamiseta. Ei tohi jutustada lugu.

RekS § 28 lg 4 – alkoholi reklaamis ei tohi matkida ega kasutada üldtuntud näitlejat, sportlast, muusikut, meelelahutustegelast või teisi üldtuntud isikuid, samuti nende pilti, häält, kujutist või viiteid nendele isikutele. Näitlejat võib alkoholi reklaamis kasutada, kui näitleja ei reklaami alkoholi läbi oma isikliku eeskuju, vaid kehastab tegelaskuju.

Uus sõnastus uue redaktsiooni RekS § 28 lg 3 p-s 9.

RekS § 28 lg 4 – alkoholi reklaam peab sisaldama hoiatavat teksti:
"Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist."
Hoiatava teksti esitamiseks valitakse selline kirja tüüp, suurus ja värvus, mis muudab selle tavalise tähelepanu juures märgatavaks, arusaadavaks ning muust teabest selgelt eristatavaks. Trükireklaamis esitatakse tervisehoiatus valgel taustal musta värvi tekstina ning hoiatuse pindala koos taustaga peab moodustama vähemalt 20 protsenti reklaami kogupinnast.

Täiendatakse eelneva redaktsiooni § 28 lg 7.

RekS § 28 lg 5 – alkoholi reklaamis ei tohi kujutada rolli ega tegelast, kes on tuntud peamiselt lastele suunatud filmi, televisiooni-, muusika- ja meelelahutussaate või ürituse kaudu.

Uus sõnastus uue redaktsiooni RekS § 28 lg 3 p-s 9.

RekS § 28 lg 5 – alkoholi telereklaami lõpus esitatakse käesoleva paragrahvi lõikes 4 sisalduv tekst horisontaalse üle ekraani tekstina mõistliku aja jooksul ning loetakse samal ajal ette tavalise kõne kiirusega.
RekS § 28 lg 6 – keelatud reklaamina käsitatakse:
1) alkoholiga seotud eseme või trükise tasuta jagamist lastele (Uue redaktsiooni § 28 lg 8 p 1 );
2) alkoholi esitlust väljaspool alkoholi müügikohta, välja arvatud vastavaid tooteid tutvustaval messil, laadal või muul samalaadsel üritusel;
3) alkoholi tasuta kaasaandmist kauba või teenuse müügiks pakkumisel ja müügil, välja arvatud toitlustusettevõttes kohapeal tarbimiseks;
4) alkohoolse joogi saamise võimalust kauba või teenuse müügi suurendamise eesmärgil läbiviidava müügiedendus kampaania või muu tegevuse auhinna, võidu, kingituse või muu hüvena. (Uue redaktsiooni § 28 lg 8 p 4 )
RekS § 28 lg 6 – alkoholi raadioreklaami lõpus loetakse käesoleva paragrahvi lõikes 4 sisalduv tekst ette mõistliku aja jooksul tavalise kõne kiirusega.

RekS § 28 lg 7 – alkoholi reklaam peab sisaldama hoiatavat teksti:
"Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist."
Hoiatus peab tavalise tähelepanu juures olema märgatav, arusaadav ja selgelt eristatav muust teabest.

Uue redaktsiooniga täiendatakse ja täpsustatakse, sõnastus RekS § 28 lõigetes 4-6.

RekS § 28 lg 7 – alkoholi reklaam on keelatud:
1) koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi, kutseõppeasutuse, huvikooli, noortekeskuse, noorteühingu, noorte püsilaagri ja noorte projektlaagri kasutuses olevas ehitises, välja arvatud õppe- ja kasvatustöövälisel ajal, millal seal toimub üritus täisealistele;
2) sportimiseks ettenähtud ehitises, välja arvatud alkohoolse joogi müügikohas;
3) tervishoiu- ja hoolekandeasutuse ehitises;
4) kaitseväe, kaitseliidu ja politsei ehitises;
5) kinnipidamisasutuse ehitises;
6) kino, muuseumi ja etendusasutuse ehitises, välja arvatud alkohoolse joogi müügikohas;
7) trükises, mis on suunatud peamiselt lastele, ja trükise leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet;
8) peamiselt lastele suunatud ürituse toimumise kohas ja ajal ning sellise ürituse pääsmel;
9) peamiselt lastele vaba aja veetmiseks ettenähtud kohas;
10) tele- ja raadioprogrammis kella 7.00-st kuni 22.00-ni;
11) jaekaubanduses müügiks pakutaval või teeninduses laenutataval videokassetil, DVD-l, laserplaadil või mõnel muul andmekandjal ja selle pakendil;
12) ajalehe ja ajakirja ning nende lisaväljaannete esi- ja tagaküljel;
13) välireklaamina;
14) sotsiaalmeedia võrgustikes, välja arvatud alkoholikäitleja veebilehel ja sotsiaalmeedia kontol.

Välireklaami keeld hõlmab ka tänavalt nähtavaid reklaame kaupluste jm. hoonete akendelt. Ka keskuse koridoris nähtav reklaam.
Sotsiaalmeedia võrgustikes – keelab reklaamida alkoholi reklaamida sotsiaalvõrgustikes, näiteks FB, Twitter, Instagram jt. Säte ei rakendu alkoholikäitleja enda veebilehele, selle all tuleb mõista ka käitleja kontot neis sotsiaalvõrgustikes, näiteks alkoholikäitleja FB lehte vms. Tootja FB lehel on reklaam lubatud, kui vastab RekS nõuetele. Juhtumipõhine hindamine

RekS § 28 lg 71 – käesoleva paragrahvi lõikes 7 sätestatut ei kohaldata alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimisel alkoholi müügikohas. RekS § 28 lg-s 9

RekS § 28 lg 8 – alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis ei väljenda sõnas ega kujuta pildis alkoholi või selle tarbimist ning millega tähistatakse lisaks alkoholile ka teisi kaupu ja teenuseid, võib kasutada nende kaupade ja teenuste reklaami eesmärgil.

Uues redaktsiooni RekS § 28 lg 10.

RekS § 28 lg 8 – keelatud reklaamina käsitatakse:
1) alkoholiga seotud eseme või trükise jagamist lastele;
2) kauba või teenuse müügiks pakkumisel ja müügil alkoholi tasuta või tavapärasest jaemüügihinnast madalama hinnaga saamise võimalust;
3) alkoholi ostmisel kauba või teenuse tasuta või tavapärasest jaemüügihinnast madalama hinnaga saamise võimalust;
4) mis tahes tarbijamängu, loteriid või võistlust, mida juhises, kirjelduses, reklaamis või mujal seostatakse alkohoolse joogiga või alkohoolse joogi kaubamärgiga;
5) alkoholi käitleja poolt sotsiaalmeedias sellise informatsiooni jagamist, mis on loodud tarbijate poolt või sisaldab üleskutset jagamiseks.

Lg 2 ja 3 eesmärk – vältida eelneva redaktsiooni RekS § 28 lg 6 p 4 rakendamisel esinenud olukordi, kus kauba või teenuse müüja pakkus kauba või teenuse ostul tasuta alkoholi, kuid õigustas seda argumendiga, et alkoholi saamine ei olnud müügiargument.
Happy Hour on keelatud.
lg 4 – sponsorlust või alkoholitootja kaubamärki või logo kasutamist keelatud reklaamina ei käsitata. Muudatuse eesmärk on vältida ristturundamist ning alkohoolse joogi kaudset müügiedendust läbi mängude, loteriide, võistluste.
lg 5 – eesmärk on vältida sotsiaalvõrgustike kasutamist alkoholi turunduseks meetoditega, mis ei pruugi kvalifitseeruda otseselt reklaamiks, kuid avaldavad tarbijatele sarnast mõju.

RekS § 28 lg 9 – käesoleva seaduse § 2 lõike 2 punktides 2–4 ja punktis 6 nimetatud juhtudel ei tohi kasutada alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis väljendab sõnas või kujutab pildis alkoholi või selle tarbimist. RekS § 28 lg 9 – käesoleva paragrahvi lõikes 4 sätestatut ei kohaldata alkoholi tähistamiseks kasutatava kaubamärgi eksponeerimisel alkoholi müügikohas.
RekS § 28 lg-s 8 RekS § 28 lg 10 – alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis ei väljenda sõnas ega kujuta pildis alkoholi või selle tarbimist ning millega tähistatakse lisaks alkoholile ka teisi kaupu ja teenuseid, võib kasutada nende kaupade ja teenuste reklaami eesmärgil.
RekS § 28 lg-s 9 RekS § 28 lg 11 – käesoleva seaduse § 2 lõike 2 punktides 2–4 ja punktis 6 nimetatud juhtudel ei tohi kasutada alkoholi tähistamiseks kasutatavat kaubamärki, mis väljendab sõnas või kujutab pildis alkoholi või selle tarbimist.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll