• Ave |

    Ettevõte müüb teenuseid iseteeninduslikus veebipoes ja väljastab automaatselt igati nõuetekohased arved. Kuigi valdavalt on ostjateks eraisikud, siis ometi on loodud ka äriettevõtetele võimalus saada nime ja registrikoodiga (ehk “käibemaksukõlbulikud”) arved. Selleks peab teenuse ostja enne teenuse eest tasumist täitma vastavad väljad. Need väljad ei ole kuidagi peidetud, vastupidi – on rõhutatud ja punases kirjas.
    Ometi ei ole harvad need juhud, kui ostja ei täida neid välju ja tuleb tagasiulatuvalt nõudma isikustatud arvet.
    See on teenuse osutajale esiteks üpris tülikas, sest teenus on üles ehitatud võimalikult automatiseeritud lahendusele. Aga teiseks võib selline tagantjärele muutmine olla ka sisuliselt vale, kui arve peaks näiteks KMD INF lisal olema raporteeritud.

    Kuidas sellistesse nõudmistesse suhtuda? Kas on mingi seaduslik alus keelduda muutmast väljastatud arvet, kui teenuse osutaja poolt on tehtud kõik korrektselt?

  • ylle |

    igale näpuliigutusele ei saa olla seadusesätet…
    see isik, kes sellist soovi väljendas, tõendab tehtud maksekorraldusega oma seost väljastatud ostuarvega (pole tähtis mis on arvele märgitud)

    • Ave |

      Vabandust, sõnastasin oma küsimuse ebatäpselt. Proovin paremini: millised on head argumendid kirjeldatud olukorras kliendiga diskuteerimaks, ilma et klient vihastades minema jalutab? Et tulemuseks oleks “rahumeelne erimeelsus” :-)

      Ettevõtlusega seotuse tarbeks saab teha nt. kulutuse maksjaga majanduskulu aruande vms. Arvele märgitu omab siiski tähtsust käibemaksu tagasiküsimisel. Ja kuigi minu hinanngul on need naeruväärsed summad ja ei peaks üldse aega kulutama, siis mõni klient kulutab rõõmuga nii enda kui meie meeskonna aega.

    • Kaire. |

      Kui keeruline saab olla arvel ostja nime muutmine?

    • Ave |

      Hea Kaire, millistes mõõtühikutes sa vastust sooviksid? 🙃

    • :) |

      Mindki huvitaks, et kas selliseid muutmisi tõesti on nii massililiselt, et sellest probleemi tekitada? Ja tõesti, arvel nime muutmine ei tohiks olla nii tohutult keeruline. Kui neid selliseid soovijaid pole igapäevaselt kümnete kaupa, siis tundub küll olema tegemist pigem jonniga.

      NASDAG64-le ütleks, et maksekorraldus ei anna õigust käibemaksu mahaarvamiseks. On küll oluline, mis arvel kirjas on.

    • Kaire. |

      Küsin seepärast, et ka minu klientidel on juhtunud, et tellimus tehakse eraisikuna, kuid kunagi ei ole tekkinud probleemi ei tellimuse ümbervormistamisega ega arve küsimisega ettevõtte nimele.

    • Ave |

      Küllap on vahe ettevõtte suuruses ja/või automatiseerituse astmes. Meie e-teenused on 100% automatiseeritud. See tähendab, et raamatupidamine ei tee seal muud kui tagab süsteemide toimimise ja vajalike uuenduste sisseviimise. Nö käsitsi parandused ei ole võimalikud muidu kui läbi IT-osakonna.
      Lisaks on tagantjärele muutmise puhul siiski ka käibedeklaratsiooni INF lisa teema.

    • :) |

      no kui on sellised probleemid, siis järelikult see 100% automatiseerimine ei sobi ja IT-osakond peab tegema vastavad muudatused, et automatiseerimine tegelikule elule jalgu ei jääks.
      Ja kui pika aja jooksul need muuta soovijad siis ilmuvad? Kaks, kolm kuud hiljem? Siis võib neile küll öelda, et nii pikka aega tagasi ei hakka parandama. Kui soovitakse parandada jooksva kuu sees, siis ei tohiks INF argument olla. Aga kui see parandamine IT teemade tõttu nii pikka aega võtab, siis on teil asjad natuke mädad ja tuleks üle vaadata. Ei saa olla nii, et automaatika hakkab ette kirjutama, kuidas elu käima peab.

    • Ave |

      “Ja kui pika aja jooksul need muuta soovijad siis ilmuvad? Kaks, kolm kuud hiljem?”

      Mõnel kliendil ei ole probleem ka aasta hiljem ilmuda. Sellised väikeettevõtted, kelle jaoks raamatupidamine ongi vaid aastaaruanne.

      Siin paistab pisut Perekooli foorumi moodi vastamine olevat :-) Küsimust ei pea lõpuni lugema, aga igaks juhuks tuleks küsijat süüdistada saamatuses ja seitsmes muus surmapatus :-D

  • KarinK |

    Kui see muutmissoov ei tule kohe, siis mina vastaks küll, et kahjuks juba suletud perioodis ei ole enam võimalik arvet muuta.
    Samuti võiks viidata ka käibemaksuseadusele, et Teil on kõik tehingud ka deklareeritud. Ja selleks, et saaksite midagi muuta peate tema ostu kohta tegema kreeditarve ning uue arve firma nimele, mis eeldaks, et ta teeks ka topelt makse ja peale kreeditarve saamist alles saaks esmalt tasutud summa tagasi. Te ei saa ju väljastada kahte samasuguse numbriga ja sisuga arvet eraisikule ja siis ka firmale- arveid peab ikka olema üks :)

    Pigem jagaks mina neile soovituse, et seadus lubab arvele rekvisiite juurde kirjutada ning ta saab kulu enda ettevõtte raamatupidamises kajastada ka läbi aruandva isiku.
    Ma arvan, et see rahustab nad maha.
    ———————–

    Lugedes aga esmast postitust tekib küsimus, mis on isikustatud arve? Kas esmane arve, mille eraisik saab ei sisalda siis tellimuse teinud isiku nime?

    • Ave |

      Aitäh, Karin!

      – – –
      Eraisiku arve tõepoolest ei sisalda tellimuse tegija nime.

  • KarinK |

    Äkki siin ongi selle probleemi alguspunkt ja osa, mis tasuks üle vaadata, et ka eraisku tellimus saaks arve, kus on tellija nimi peal.

    Ilma nimeta ja ainult sisuga arve on nagu kassatsekk :) ehk lihtsustatud arve, mida tegelikkuses e-pood ei tohiks väljastada :) https://www.riigiteataja.ee/akt/KMS#para37lg9

    Seega arvan, et kui teete selle korda, et ka eraisik saab korrektse KMS-le vastava arve https://www.riigiteataja.ee/akt/KMS#para37lg7
    Kaob selline mure ära või muutub väga üksikuks probleemiks

  • Vastamiseks pead olema sisse logitud.