Riigihanke-eeskirjade rikkumised on enamasti tingitud hankijate hooletusest ja teadmatusest, harvem seaduse nõuete kavatsetud rikkumisest, selgus rahandusministeeriumi korraldatud riigihangete plaanilise järelevalve tulemustest. Saadud info annab suuniseid, milliseid koolitusi ja nõustamisi hankijad vajavad teadmiste tõstmiseks ja hankekorralduse parandamiseks.
Ühtlasi annab järelevalve tegevus sisendi riigihangetealasele õigusloometegevusele, mis on eriti aktuaalne praegu, kui koostamisel on uus riigihangete seaduse eelnõu (toimiku nr 15-0697).
Möödunud aastal kontrollis rahandusministeerium riigihangete plaanilise järelevalve raames 17 hankija 2013. aasta jooksul korraldatud 577 hanget, keskendudes riigihanke menetluse korraldamise ja sellega kaasnevate kohustuste täitmisele.
"Plaanilise järelevalve tulemused näitavad, et hangete korraldamise üldisele tasemele saab anda hinnangu hea, kuid hankijad peavad olema hoolsamad nii hanke planeerimisel kui läbiviimisel," ütles rahandusministeeriumi riigihangete ja riigiabi osakonnajuhataja asetäitja Kristel Mesilane. "Järelevalve annab hankijatele objektiivset tagasisidet oma tegevusele ning võimaluse õppida tehtud vigadest eesmärgiga korrigeerida praktikat ja vältida rikkumisi tulevastes riigihangetes.“
Uuringus selgus, et igas viiendas riigihankes oli hankija jätnud tähtaegselt esitamata riigihanke aruande ja/või aruande lisa. Rahandusministeeriumi hinnangul on aruannete esitamine oluline meede, et tagada läbipaistvuse ja kontrollitavuse põhimõtte järgimist ning hankija tegevuse üle järelevalve teostamist.
Mitmed hankijad ei kasutanud maksuvõlgade kontrollimisel riigihangete registri päringuid, mistõttu puudus neil dokumentaalne teave maksuvõlgade kontrollimise kohta. Et leevendada hankijate probleeme maksuvõla kontrollimisel on rahandusministeeriumil kavas uues riigihangete seaduse eelnõus ühtlustada maksuvõla mõiste riigihanke- ja maksuõiguses, lähtudes edaspidi maksukorralduse seaduses defineeritud maksuvõla mõistest.
Tuvastati mitmeid juhtumeid, kus hankija oli riigihangete registri teabevahetuse töölehel andnud riigihanke alusdokumentides märgituga võrreldes vastupidiseid selgitusi. Hankijad üldjuhul vastasid neile saadetud küsimustele/päringutele ettenähtud 3-tööpäevase tähtaja jooksul, kuid mitmel juhul esines ka tähtaja ületamist ja selgitustega hanke alusdokumentide muutmist. Riigihangete seaduse uue eelnõuga plaanib rahandusministeerium pikendada tähtaega kuue tööpäevani, mis aitab hankijatel lahendada probleeme vastamiseks ettenähtud tähtajast kinnipidamisega.
Kontrollitud 17 hankijast oli kaheksa linnavalitsust (Keila, Kohtla-Järve, Paldiski, Pärnu, Rakvere, Haapsalu, Tallinn, Viljandi) ning kuus vallavalitsust (Harku, Kose, Rae, Viimsi, Kohila, Saue ) ja AS Viimsi Vesi, OÜ Viimsi Haldus ja Kaitsevägi. Neist väärivad korrektse hankekorraldusega esile tõstmist Kohila ja Saue vallavalitsus ning Pärnu linnavalitsus.
2014. aasta plaaniliste järelevalvemenetluste kokkuvõte ja kontrollaktid on avaldatud riigihangete infoportaalis.