Innovaatiline mõtlemine nõuab juhilt julgust kastist välja tulla

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Uuenduslikkuse aluseks on konkurentidest efektiivsem mõtlemine.

Äris on innovaatilisus seotud trendidega, mida juhil tuleb õigesti lähitulevikus ette näha. Võitjaks jääb juht, kes suudab mõelda mitu käiku ette. Kuna ärimaailm muutub pidevalt, on ka juht sunnitud vaatama pidevalt äri värske pilguga.

Juhi ülesanne on ära tabada trende, mis muutuvad aja jooksul aktuaalseks. Vahel see õnnestub ning vahel mitte. Tekkinud on nn trendide ennustamise spetsialistid, kes ennustavad ärivaldkondade arenguid. Trendi ekslik rakendamine on innovaatilisuse lahutamatu osa.

Proovige hetkeks mõelda ärijuhi seisukohalt: millised on tavainimese vajadused ning soovid paari aasta pärast? Mida siis kantakse? Millist tüüpi organisatsioon on siis elujõulisem? Kas lähitulevikus juhtimises midagi muutub ja kas tulekul on uut tüüpi juhid?

Seejärel mõelge aga enda kui tarbija seisukohalt: millist elu tahaksite elada viie aasta pärast? Mis on teie eluviisis puudu või mis muudaks selle täisväärtuslikumaks?

Tänapäeva juht omab rohkem teadmisi majandusest, ärist ja iseendast. Kasvavas konkurentsis on ta vilunum oma kauba ja teenuse positsioneerimisel, leidlikum oma turuniði avastamisel ning kiirem selle rakendamisel. Tehnoloogia toob meile uusi lahendusi ja need toovad kaasa uut äri.

See kõlab küll ootamatult, kuid innovaatilisus võib ettevõtte sisekliima jaoks olla ka pingestav. Innovaatiliseks sündroomiks nimetatakse juhi pidevat uuendusele orienteeritust, millega ta väsitab oma kaastöötajaid. Uued ideed kasvavad töötajatele pidevalt peale, ilma et eelmised jõuaksid teostuda, ning tekib frustratsioon ja segadus.

Paljud inimesed harjuvad igapäevase rutiini ja stabiilsusega ning pole valmis uuendusteks. Miks me ei ole pidevalt innovaatilised?

Igapäevane rutiin on hädavajalik, et tulla toime suure hulga tegevustega ja samal ajal mitte väsida. Ja samuti seepärast, et osa inimesi on harjunud, et nendel ei tulegi kunagi häid mõtteid.

Rutiinist nakatunud inimeste seas kehtib üks väärarvamus – enne kui asi pole halb, pole vaja seda puutuda. Õnneks ärikontekstis leitakse, et selliselt mõtlev juht jääb varem või hiljem kaotajaks.

Tänapäeva juht peab olema avatud ja riskijulge

Innovaatilisust vaadeldakse sageli kui juhile sünnipäraselt antud omadust. Tegelikult allub see suhteliselt lihtsalt arendamisele ja õppimisele.

Tuleb lihtsalt olla avatud uutele ideedele, osata neid märgata ja leida endas üles julguse, et neid rakendada. Riskijulgus on innovaatilisuse üks lahutamatu osa.

Innovaatilist inimest huvitab kõik – ajalugu, bioloogia, astronoomia. Teadmised on algmaterjal, millest sünnib uus idee. Uuel ideel on oma tsükkel – sünd, areng, surm.

Tuleb luua peas mehhanism uute ideede loomiseks, kuid ainult paljude faktide teadmine ei tee veel inimest innovaatiliseks. Innovaatiliseks muudab oskus teadmistega nii ümber käia, et need loovad uut väärtust.

Tasub meeles pidada lihtsad põhitõed:

  • Võidab mitte see, kes paremini kohaneb hetkeseisuga, vaid see, kes oskab kohaneda hetkeseisu muutustega.
  • Aastatagune nägemus konkurendist on juba aegunud.
  • Kogu maailmas käib üks suur innovaatilisuse ajurünnak, kus leitakse ja rakendatakse alalõpmata uusi ja kasulikke ideid.

Kaks lihtsat psühholoogilist abivahendit aitavad juhil rutiinist pääseda

  • Teise vaatenurga leidmine. Erineva sõnastuse abil saab õppida nägema toodet või äri teise vaatenurga alt. Võib kasutada näiteks meeskonna koosolekul. Teine vaatenurk pole küll veel innovaatilisus, kuid see on samm, mis suunab mõtlemist teie äris siiani peidus oleva avastamiseks. Näiteks kuidas me saaksime sellest eksimusest luua kasu?
  • Walt Disney strateegia. Aitas Disney’l luua uusi asju ja olla ääretult produktiivne. Strateegia põhineb kolmel psühholoogilisel rollil: unistajal, realistil ja kriitikul. Iga roll aitas Disney’l avastada ning tugevdada ideid. Innovaatilist juhti eristab suur uudishimu asjade, nähtuste suhtes. Ta ei väsi uurimast erialaseid väljaandeid ja laiemalt vaatamast ärimaailmas toimuvale. See annab talle võimaluse kinni haarata millestki, "mis pole veel selge, nähtav, kuid milles peitub miski".

Allikas: Aleksander Kotchubei

Uusi ideid soodustavad muudatused mõtteviisis

  • "ainuõigete" vastuste vältimine
  • loogilisuse eiramine
  • reeglitest mittekinnipidamine
  • ebapraktilisus, ebaratsionaalsus
  • ebamäärasuse eelistamine
  • eksimuste lubamine

Stereotüüpide unustamine aitab inimesel avada oma psühholoogiline lukk.

  • Juht ei saa olla igas asjas innovaatiline. Reeglina on see seotud konkreetse valdkonnaga, milles juht on kompetentne ning milles ta ei ole veel nakatunud rutiinsuse pisikusse.
  • Innovaatilisus algab küll mõtlemisest, kuid sisaldab ka rakendamist. Uudsed ja lennukad mõtted ilma rakenduseta on unistused.

Mõtete tasandil on innovaatilisus oskus tähele panna seda, mis jääb teistele märkamatuks, ja seostada erinevaid nähtusi ümbritsevas maailmas uudsel moel.
Innovaatilisuse valem: tajuda seda, mis teistele jääb kahe silma vahele, mõelda selle üle ja luua uut ning rakendada seda.
Allikas: Aleksander Kotchubei

Originaalartikkel

Allikas:  Äripäev

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll