Maksuhalduri ettepanekud halduskoormuse lihtsustamiseks

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Augusti keskpaigas kohtusid väike- ja keskmiste ettevõtjate (EVEA) ning maksu- ja tolliameti (MTA) esindajad, kes arutasid lisaks probleemidele maksuhalduriga suhtlemisel ka maksuhalduri ettepanekuid ettevõtjate halduskoormuse vähendamiseks.

Siinkohal on ära toodud maksuhalduri ettepanekud, mis toetavad ka koalitsioonilepingu punktide 7 ja 11 täitmist. Punkt 7 puudutab täpsemalt bürokraatia ja aruandluse vähendamist ning punktis 11 keskendutakse mugava äritegemise taristu edendamisele. Oma ettepanekud on MTA esitanud ka raamatupidajate kogule, et saada ka raamatupidajate hinnangut.

Juriidilistele isikutele mõeldud lihtsustusena oli ühe võimalusena arutusel maksukohustuste tasumiseks ja maksudeklaratsioonide esitamiseks ühe ühise tähtpäeva sisseviimine. Lisaks arutati võimalust lubada teatud isikutel (sõltuvalt käibest ja töötajate arvust) esitada etteulatuvalt TSD ja KMD kuni jooksva kalendriaasta lõpuni.

Maksukohustuste tasumise ja maksudeklaratsioonide esitamise ühine tähtpäev

Ettevõtja halduskoormuse vähendamine

Ettepaneku idee on viia ühele tähtajale KMD, TSD esitamine ning tasumine. Nimetatud tähtajaks võiks olla iga kuu 20. kuupäev. Aruannet ise ei nimetakski tulevikus enam eraldi KMD-ks ja TSD-ks, vaid nt tegevusaruandeks, kus ühele lisadega vormile kantakse erinevad andmed, mis kokku moodustavad maksunõude. Analoog tänasele TSD-le, kus lisalehtede kaudu moodustatakse maksukohustus.

Lisaks terviklikule maksunõudele tekiks ka üks nõue tasumiseks kliendile, mille siis MTA süsteem vastavalt nõude liikidele katab (see osa MTA-s juba täna ka töötab).

Ühise tasumistähtaja mõju halduskoormusele

Juriidilise isiku halduskoormus maksude tasumisel ülekandega moodustab juriidilise isiku kogu halduskoormusest (kõikide kohustuste täitmine) 20,6%. KMD ja TSD tasumistähtaja ühildamisega on võimalik juriidilise isiku halduskoormust tervikuna vähendada 9,5%. Vähenemine toimub toimingu aja vähenemise tulemusel, mis kulub ülekande tegemise toimingule. Kahe maksekorralduse tegemine erineval ajahetkel koos sisselogimisega e-panka viiakse ühele logimise toimingule ja ühte maksekorraldusse. Tundides väljendatuna on see 88 998 töötundi kliendi kasuks.

Ühise aruande esitamise tähtaja mõju halduskoormusele

Rahaliste aruannete täitmise halduskoormus, mille sees on KMD ja TSD, mõju juriidilisele isikule on hetkel 31.6% kogu halduskoormusest. Tähtaegade ühildamisega on võimalik juriidilise isiku halduskoormust tervikuna vähendada 8,3%. Vähenemine toimub e-maksuametisse/e-tolli sisselogimisele ja süsteemis tehtavatele toimingutele kuluva aja vähenemise tulemusel. Kahe toimingu sisselogimise, aruande loomise ja kinnitamise ajad ühilduvad. Tundides väljendatuna on see 78 992 töötundi kliendi kasuks.

Kokku väheneks juriidilisest isikust kliendi halduskoormus 17,4% (167 990 töötundi).

Maksu- ja tolliameti halduskoormuse vähendamine

MTA poolt aruannete ühise tähtaja kasutuselevõtmisel väheneks aruandlusdistsipliini tagamise toimingute vähenemise näol töötundide hulk kokku 6,3%. Tundides väljendatuna teeb see 13 355 töötundi MTA kasuks.

Viiendal päeval pärast tasumise tähtpäeva, kui nõue on veel tasumata, alustatakse automaatprotsessiga ja isikule väljastatakse e-kirjaga või postiga võlateade. 2010. a väljastati vahemikus 10. kuupäevast kuni 20. kuupäevani e-kirjaga teateid 2257 ja postiga 1057. Juhul kui MTA-l puudub info võlgniku e-posti aadressi kohta, siis alustatakse informeerimist paberkandjal võlateadetega, mis on MTA-le suurema halduskoormusega. Lisaks on tehtud samas ajavahemikus (enne KMD tagastusnõude esitamist) 2010. a korraldusi maksuvõla tasumiseks kokku 558.

Muud mõjud ja hinnangud lihtsustusele

  • Selgem aruannete esitamise loogika, üks tähtaeg, üks suur aruanne.
  • Kohesed ümberkanded erinevate maksuliikide tasumisel.
  • Riigikassat on ettepanekust informeeritud ja nende poolt on valmisolek olemas.
  • Lisaks on päevakorral teema, kus riigiasutuste eest ei tasuta enam riigimaksusid, vaid MTA-le liiguvad ülekannete kohta vastavasisulised infosõnumid. Riigikassa saab raha kasutada muudeks investeeringuteks. Selle kohta on esitatud MKS muudatusettepanek.
  • Arengufaasis ettevõtte palgamaksete tasumise katmisel KM ettemaksust ei teki 10 päeva eest intresse. Selliseid kliente, kes katavad KMD ettemaksust oma TSD kohustused on maksuhalduri andmetel u 1000 klienti igas kuus (summa 1,6 milj EUR kuus).
  • 2010. aastal viidi läbi PricewaterhouseCoopersi (PwC) ja Maailmapanga globaalne maksukeskkonna uuring ("Paying Taxes 2011"), mille tulemustes tõusis Eesti aastaga kaheksa koha võrra. Nimetatud tõus tuli just tänu ettemaksukonto kasutuselevõtmisele. Tõus 2009. aasta uuringuga võrreldes tuli kaasnenud maksete arvu vähenemisest. Antud juhul kasutame sama kontseptsiooni aruandluse puhul, kus mitme eriliigilise aruande esitamine viiakse ühele toimingule, mis tõstab antud reitingut veelgi.

Lihtsustusega seotud võimalikud riskid

  • Klientidele maksukoormuse koondumine ühele kuupäevale.
  • Riiginõuete halduses tekib üleminekul 1-kuuline auk. Esimene kuu tekitab probleeme, kuna riigile rahavoog sisse ei pruugi olla enam 10-s kuupäev, vaid kõik tasumisele kuuluvad maksud tasutakse hiljem, näiteks 20-ks kuupäevaks, seda sõltuvalt kokkuleppest.

TSD ja KMD esitamine etteulatuvalt kuni jooksva kalendriaasta lõpuni

Lihtsustuse mõte on võimaldada ettevõtetel, peamiselt väikestel, kellel on pikemaks ajaks ette teada palgamakse või ka käibe kohustused, esitada etteulatuvalt aruandeid kuni jooksva kalendriaasta lõpuni. Näitena saab tuua MTÜ-d, korteriühistud jts, kellel on ette määratud pikemaks ajaks töötajategrupp ning nad ei peaks iga kuu neid deklaratsioone.

Juhul kui sellisel ettevõttel tekib mingis perioodis vajadus andmeid muuta (puhkused, haigused), siis saab ta seda teha kuni vastava kuu maksudeklaratsiooni tasumise tähtpäevani e-maksuamet/e-tolli kaudu, muutes vastava kuu aruannet.

Lihtsustus võiks laieneda ka ettevõtetele, kes esitavad täna nullaruandeid. Sõltuvalt ettevõtja tegevusalast esineb ettevõtjatel ka sesoonsust. Ajal, mis tegevust ei toimu, ei peaks nad iga kuu esitama 0-dega aruandeid, vaid saaks selle tehtud ühe toiminguga.
Seega saaks etteesitamist rakendada nii KMD kui ka TSD suhtes.

Praktikas toimuks see nõnda, et esmalt fikseeritakse deklaratsioon ning määratakse sellele kehtivusaeg. Nõue tekib aruandes iga tähtaja saabudes. Korraga ette ei maksta.

Mõjud kliendi halduskoormusele

Tänaste andmete alusel on selliseid kliente, kelle 2010. aasta jooksul vähemalt 10 kuu aruanded ei erinenud rohkem kui 1000 krooni võrra, KMD puhul 9834 isikut, TSD puhul 12 231 isikut. Seega KMD puhul saavutatav ajaline võit oleks kliendile 9341 töötundi, TSD
puhul 21 863 töötundi (vähemalt 10 deklaratsiooni eest esitatakse vaid üks kord).

Kokku võimalik vähendada juriidilise isiku halduskoormust kuni 3,3%.

Mõjud MTA halduskoormusele

MTA tööprotsessides väheneb tegevuse maht aruandlusdistsipliini tagamisele tehtavatele toimingutele, kuna potentsiaalselt esitamata aruannete hulk selle lihtsustuse tulemusel väheneb.

Lihtsustuse võimaldaks kokkuhoidu hinnanguliselt kuni 1,79%, mis teeb kuni 6880 töötundi.

Lihtsustusega seotud võimalikud riskid

  • Isikud unustavad deklaratsioonide andmed koheselt uuendada, rohkem parandusi aasta algul. Samas ei tohiks see asjaolu mõjutada oluliselt andmete kvaliteeti, sest nende isikute poolt deklareeritud maksusummad moodustavad marginaalse osas riigi kogu maksutulust.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll