16. juulil 2012. a avaldas õiguskantsler soovituse õiguspärasuse ja hea halduse tava järgimiseks sotsiaalmaksuseaduse rakendamisel. Sotsiaalmaksuseaduse (SMS) rakendamise eest vastutavad rahandusministeerium ja sotsiaalministeerium, neile oligi õiguskantsleri soovitus mõeldud. Kuna teema puudutab füüsilisest isikust ettevõtjaid (FIE) ja nende sotsiaalmaksukohustust, anname lühiülevaate ka MaksuMaksja lugejatele.
Probleem
Juba 2011. aastal sai õiguskantslerile teatavaks, et sotsiaalmaksuseaduse § 6 lg 1 punkti 1 rakendamisel esineb probleeme. Nimelt ei asu riik (täpsemalt Sotsiaalkindlustusamet) täitma SMS § 6 lg 1 punktist 1 tulenevat sotsiaalmaksu tasumise kohustust lapsevanema eest piisavalt kiirelt.
SMS § 6, kus on kirjas sotsiaalmaksu maksmise erijuhud, sätestab lg 1 punktis 1, et riik maksab sotsiaalmaksu ühe Eestis elava ning siin alla 3-aastast last kasvatava vanema eest. Asjassepuutuvad asutused saavad sellest kohustusest aru ühetaoliselt — lapse sünnikuust alates on vanemal õigus mahtuda selle erisätte kaitse alla ja saada niimoodi endale muu hulgas ka ravikindlustuskaitse.
Praktikas on aga ilmnenud, et riik ei täida seda kohustust mitte kohe — lapse sünnikuust alates, vaid alustab maksetega seadusega nõutust mõni kuu hiljem. Nt augustikuus sündinud lapse vanema eest maksab sotsiaalmaksu jaanuaris, siis tõsi küll, kogu perioodi eest, aga ühekordse maksena, nii et maksuarvestusest ei ole võimalik aru saada, et see on tasutud eelmise aasta augusti-detsembri eest.
See tekitab raskusi ja arusaamatusi FIE-dest lapsevanematele, kellelt maksu- ja tolliamet nõuab sotsiaalmaksu avansilise makse osas tekkinud võla tasumist, teadmata, et maksuvõlg on tekkinud mitte FIE, vaid sotsiaalkindlustusameti-poolsest sotsiaalmaksu maksmisega hilinemisest. Sellises olukorras on FIE-l maksuvõla sissenõudmise peamiseks põhjuseks riigipoolne tegematajätmine (sotsiaalkindlustusamet ei tasu õigeaegselt lapsevanema eest sotsiaalmaksu) ja lapsevanematest FIE-de rahulolematus riigi tegevusega täiesti arusaadav.
FIE maksukohustuse tekkimine
SMS § 2 lõike 5 järgi tuleb FIE-l üldjuhul maksta sotsiaalmaksu aastas mitte vähem kui SMS §-s 21 sätestatud sotsiaalmaksu kuumäära 12-kordselt summalt. Sotsiaalmaksu kuumäär kehtestatakse eelarveaastaks riigieelarve seadusega.
FIE ettevõtlusest saadud tulu sotsiaalmaksuga maksustamise periood on kalendriaasta, aga ta maksab FIE sotsiaalmaksu kahes etapis: kõigepealt peab ta aasta kestel tasuma MTA-le sotsiaalmaksu avansilisi makseid (SMS § 9 lg 3 p 1) ning maksustamisperioodi järel tuleb tal maksta sotsiaalmaksu ülejäänud maksustamisperioodi jooksul teenitud ettevõtlustulu summalt, mis arvutatakse tuludeklaratsiooni alusel.
Kui FIE töötab lisaks ettevõtlusega tegelemisele ka töölepingu alusel (st tema eest tasub sotsiaalmaksu lisaks tööandja), on FIE-l võimalik vähendada sotsiaalmaksu avansiliste maksete katteks tasutavat summat SMS § 9 lõike 4 alusel. Oluline on, et FIE tööandja FIE eest kvartali jooksul makstud sotsiaalmaks ja FIE enda makstud sotsiaalmaksu avansiline makse kokku võrduks vähemalt kohustusliku avansilise makse suurusega.
Kirjeldatud SMS § 9 lõikest 4 tulenev võimalus vabaneda sotsiaalmaksu avansiliste maksete tasumise kohustusest laieneb ka sellistele FIE-dele, kelle eest maksab sotsiaalmaksu riik või kohalik omavalitsus SMS §-s 6 nimetatud erijuhtudel. Enamiku erijuhtude puhul makstakse sotsiaalmaksu summalt, mis võrdub sotsiaalmaksu kuumääraga.
Riik täidab temale pandud kohustusi riigiasutuste kaudu, sellel konkreetsel erijuhul on sotsiaalkindlustusametil SMS rakendusmääruse järgi igakuiselt kohustus maksta sotsiaalmaksu vanema eest, kes kasvatab alla 3-aastast Eestis elavat last. Üldiselt makstakse sotsmaksu selle vanema eest, kes saab vanemahüvitist, ning ilma et lapsevanemal oleks tarvis selle jaoks mingeid formaalsusi täita. Sotsiaalkindlustusametil tekib kohustus tasuda lapsevanema eest sotsiaalmaksu lapse sünnist alates automaatselt.
Info ei liigu
See tekitabki praktikas FIE-dest lapsevanematele (eelkõige emadele) probleemi. Olles sünnitanud lapse, eeldavad nad, et ka riik on sellest pidulikust sündmusest teada saanud, ja asuvad "tegutsema", st lapsevanema eest sotsiaalmaksu tasuma. FIE-d ei esita ühtegi avaldust ega dokumenti, et teavitada Sotsiaalkindlustusametit lapse sünnist, sest õigusaktid sellist kohustust neile ei sea. Lapsevanemad järeldavad täiesti õigustatult, tuginedes SMS § 9 lõikele 4, et alates lapse sünnist kuni lapse 3-aastaseks saamiseni ei peagi nad MTA-le sotsiaalmaksu avansilisi makseid tasuma.
Sotsiaalkindlustusameti halduspraktika on tegelikkuses välja kujunenud selliseks, et sotsiaalmaksu hakatakse maksma lapsevanema eest alles pärast seda, kui vanem on esitanud taotluse vanemahüvitise saamiseks. Õigupoolest maksab Sotsiaalkindlustusamet lapsevanema eest sotsiaalmaksu küll tagasiulatuvalt lapse sünnist alates, kuid deklareeritakse MTA-le vormil ESD1 ühekorraga kogu perioodi eest alles vanemahüvitise taotluse kuul või hiljem. Esimene ESD deklaratsioon puudutab sotsiaalmaksu kohustust kõikide kuude eest alates lapse sünnist kuni vanemahüvitise taotluse saamiseni. ESD ei sisalda paraku teavet selle kohta, et deklareeritud sotsiaalmaks täidab maksukohustuse mitme eelneva kuu eest. Kuna eelmiste kuude ESD deklaratsioone Sotsiaalkindlustusamet ei paranda, jäävadki mõned kuud deklareerimise mõttes "katteta". Selle tagajärg on, et MTA ei saa ESD deklaratsioonis sisalduvate andmete alusel ega ühestki muust allikast teada, et FIE eest peaks sotsiaalmaksu tasuma riik ja et FIE ei tee sotsiaalmaksu avansilisi makseid just sellest tulenevalt.
Kuna FIE avansilise sotsiaalmaksu kohustust vaadeldakse iga üksiku kvartali kaupa, tekib emaks saanud FIE-l MTA ees võlg, sest riigipoolne sotsiaalmaks on osaliselt deklareerimata. Põhjendus lihtne: kui FIE ei maksa sotsiaalmaksu avansilist makset kvartali kolmanda kuu 15. kuupäevaks seaduses ette nähtud ulatuses, tekib FIE-l järgmisest päevast maksuvõlg. Ei pea olema eriti loova kujutlusvõimega, et ennustada, mis juhtub maksuvõlglasega — MTA teeb FIE-le korralduse maksuvõla tasumiseks, hoiatab sundtäitmise eest maksukorralduse seaduse § 129 lõike 1 alusel. Kuna aga see ei ole SMS § 6 lg 1 punkti 1 regulatsiooni arvestades põhjendatud, tekitab see FIE-dest vanematele ebameeldivusi, sest nad peavad asuma MTA ning Sotsiaalkindlustusametiga suhtlema, et tõendada maksuvõla puudumist, maksuvõla tasumise korraldused vaidlustama. Samas on kodus paarikuune beebi, kes niigi võtab kogu aja ja tähelepanu. Ei rõõmusta keegi, kui sellises eluetapis avaneb võimalus maksuameti haldusakte vaidlustada ning tõendada, et sa ei ole kaamel.
Õiguskantsleri soovitused
Juba 2011. aasta kevadel märkis õiguskantsler oma märgukirjas, et Sotsiaalkindlustusameti praktika on küsitav põhiseaduse (PS) §-st 14 tuleneva hea halduse tava kontekstis. Amet koostöös MTA ja Rahandusministeeriumiga pakkus välja omapoolse lahenduse, mis eeldas SMS muutmist. Tänaseni andmed sellise eelnõu kohta puuduvad. Õiguskantsler peab Rahandusministeeriumi ja Sotsiaalministeeriumi tegevusetust taunitavaks ning palub oma arvamuses tungivalt, et inimestele hea halduse tagamiseks võetaks midagi ette.
Sotsiaalkindlustusameti pakutud lahendusvariandil hakata riigipoolset sotsiaalmaksu arvestama tekkepõhiselt (see eeldaks SMS § 9 lg 4 muutmist, kuid sellesisulist eelnõu ei ole keegi senini välja töötama hakanud) on üks märkimisväärne puudus. See aitaks probleemi lahendada üksnes eeldusel, et MTA ei alusta FIE avansilise sotsiaalmaksu võla menetlemist vähemalt 3–4 kuu jooksul pärast maksetähtaja saabumist.
Kuni puudub garantii, et MTA ei asu FIE-delt sotsiaalmaksu avansilisi makseid sisse nõudma varem kui Sotsiaalkindlustusamet esitab esimese ESD deklaratsiooni (mitme kuu möödumisel sotsiaalmaksu avansilise makse osas nn võla tekkimisest), on Sotsiaalkindlustusameti kirjas pakutud lahendus poolik. Seda seisukohta kinnitab asjaolu, et teadaolevalt astub MTA tavaliselt küllaltki kiiresti kontakti FIE-ga, kui FIE jätab sotsiaalmaksu avansilise makse tähtajaks tasumata: esimene meeldetuletus võidakse FIE-le saata juba üks nädal pärast sotsiaalmaksu avansilise makse tasumise tähtaja saabumist. Sundtäitmise hoiatus väljastatakse ning täitetoimingutega alustatakse küll hiljem, kuid arvestades Sotsiaalkindlustusameti-poolse viivituse võimalikku (ja praktikas juba esinenud) pikkust, võib MTA sundtäitmisealane tegevus toimuda siiski varem kui riik asub oma sotsiaalmaksu maksmise kohustust täitma.
Meie ettepanek
EML on kogu selle FIE-de kiusamisega (võibolla küll mittetahtlik, aga sulaselge ebameeldivus ikkagi — kehv halduspraktika) kursis ning jälginud sündmuste käiku. Meie arvates saaks kogu probleemi alla kolmeaastast last kasvatava FIE sotsiaalmaksuga lahendada ka lihtsamalt: tuleks muuta sotsiaalmaksuseaduse § 2 lõiget 5 ning anda FIE-le sotsiaalmaksu kuumäärast täielik vabastus kuni lapse 3-aastaseks saamiseni — nii nagu see on sätestatud FIE-st pensionärile ja nii nagu see kehtib töötaja puhul (SMS § 2 lg 4 p 3). Selline lahendus on meie arvates palju lihtsam kui hetkel Sotsiaalkindlustusameti pakutud variant, sest siis saaks MTA ise lapse sünniaja järgi maksukohustuse lõppemise ja taastumise välja arvutada ega peaks enam Sotsiaalkindlustusametiga suhtlema.
1 SMS rakendusmääruse järgi on sotsiaalkindlustusametil kohustus pidada sotsiaalmaksu arvestust ja täita ESD deklaratsiooni (Sotsiaalmaksu deklaratsioon erijuhtudel) ning see maksuametile esitada.
Artikkel on avaldatud ajakirjas Maksumaksja nr 8/2012