Juriidiline audit

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Sõnad audit ja auditeerima seonduvad paljudele eeskätt raamatupidamisega (nt majandusaasta aruanded). Juriidiline audit on paljuski raamatupidamise auditeerimisega sarnane – mõlemad on seotud ettevõtte majandustegevusega. 

Erinevalt raamatupidamislikust auditist viiakse juriidiline audit läbi ettevõtja majandustegevuse selles osas, mis on seotud ettevõtja sisestel ja välistel suhetel baseeruva õigusliku dokumentatsiooniga. Mis tähendab nii tööõiguslikke (töölepingud, ametijuhendid, ohutusjuhendid, sisekorraeeskirjad jms), võlaõiguslikke (teenuslepingud, müük, rent jpm kokkulepped) ja avalik-õiguslikke suhteid (registrid, tegevusload jne).

Nagu teada reguleerivad selliseid suhteid õigusaktid: töölepinguseadus seab oma nõuded töölepingutele, sisekorraeeskirjadele, töötervishoiu ja tööohutuse seadus töökeskkonnale, võlaõigusseadus ja tsiviilseadustiku üldosa seadus, mis reguleerivad tehinguid, kokkuleppeid jne jne. Teisisõnu, ettevõtja dokumendid peavad olema koostatud selliselt, et õiguslike konfliktide või dokumentide kahetimõistmise võimalus nendes oleks viidud miinimumini.

"Juriidilise auditi" läbiviimisel koostatakse ülevaade ettevõtja olemasolevast õiguslikust dokumentatsioonist (või selle osalisest puudumisest), tutvutakse, kontrollitakse ning analüüsitakse dokumentide vastavust kehtivatele seadustele ning selgitatakse välja ettevõtjale kahjulikud ja/või õigusaktidele mittevastavad tingimused ja sätted, samuti  koostatakse teatud dokumentatsiooni puudumisel vajaminevate dokumentide nimistu.

"Juriidilise auditi" läbiviimine toimub järgmiselt:

  1. jurist/id koostavad koos ettevõtja juhi või juhi poolt määratud isikuga nimekirja ettevõtjal olemasolevast dokumentatsioonist;
  2. ettevõtja annab õigusbüroole vastavalt aktile märgitud dokumendid üle;
  3. jurist/id tutvuvad, kontrollivad ja analüüsivad dokumente;
  4. jurist/id koostavad kokkuvõtte, mis sisaldab järgmist informatsiooni:
    • ettevõtja andmed;
    • "juriidilise auditi" teostamise periood;
    • millised dokumendid läbi vaadati ja kontrolliti;
    • valdkondade kaupa (nt tööõigus, võlaõigus) tuuakse välja olemasoleva dokumentatsiooni võimalikud puudujäägid ja/või ebakõlad;
    • valdkondade kaupa tuuakse välja puuduoleva dokumentatsiooni nimistu;
    • valdkondade kaupa pakutakse välja lahendused leitud puudujääkidele või ebakõladele;
    • valdkondade kaupa kirjeldatakse, milles seisnevad ohud ja riskid ettevõtjale kui märgitud puudujäägid jäävad kõrvaldamata;
    • kokkuvõte.

Teenus "juriidiline audit" annab seega hea ülevaate ettevõtja õigusliku dokumentatsiooni olukorrast auditi tegemise hetkel. Tuuakse esile juriidilise auditi käigus parandamist vajavad probleemid, kuid antud teenuse sisse ei kuulu leitud puudujääkide kõrvaldamine. Puudujääkide kõrvaldamiseks soovitame aga ettevõtjal sõlmida juriidilise teenindamise lepingu, millega oleks tagatud juriidilise hinnangu andmine ja dokumentide korrasoleku tagamine ettevõtjale teenust osutava õigusbüroo poolt.

Loe ka: Õigusbüroo tutvustab end

Allikas:  Alter Õigusbüroo

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll