Uuenenud raamatupidamise direktiiv on Euroopa Parlamendi poolt vastu võetud

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
12. juunil 2013 sai Euroopa Parlamendis suure häälteenamusega heakskiidu uuenenud raamatupidamise direktiiv*. Olemasolevate direktiivide läbivaatamise eesmärgiks oli eelkõige nende uuendamine, finantsaruandluse selguse ja võrreldavuse suurendamine ning tasakaalu tagamine halduskoormuse ja saadava kasu vahel. Liikmesriikidel on kohustus jõustada direktiivide täitmiseks vajalikud õigus- ja haldusnormid hiljemalt 2 aasta jooksul, st 2015. a keskpaigaks (suure tõenäosusega hakkavad kehtima 01.01.2016 algavatele majandusaastatele). 

Käsitlusaluse direktiivi reguleerimisalasse jäävad aktsiaseltsid, osaühingud, täisühingud ja usaldusühingud. Direktiiv on koostatud peamiselt põhimõttel "kõigepealt mõtle väikestele" ning sellega soovitakse eelkõige tagada, et nõuded väikestele ettevõtjatele oleksid kogu liidus suures osas ühtlustatud. Eelkõige soovitakse vältida nimetatud ettevõtjatele ebaproportsionaalset halduskoormust. Üldisemalt oli direktiivi uuendamisprotsessi eesmärgiks piiriüleste investeeringute hõlbustamine ja kogu liitu hõlmava võrreldavuse ning üldsuse usalduse parandamine finantsaruannete ja muude aruannete vastu konkreetsete andmete parema ja järjepideva avalikustamise teel. 

Lühikokkuvõte uuenenud direktiivist:

1) Ettevõtjate kategooriad
Kategooria Mikroettevõtjad** Väikesed ettevõtjad** Keskmise suurusega ettevõtjad** Suurettevõtjad
Bilansimaht 350 000 4 000 000 20 000 000 >20 000 000
Netokäive 700 000 8 000 000 40 000 000 >40 000 000
Keskmine töötajate arv aruandeaasta jooksul 10 50 250 >250
 
**kõrgemasse kategooriasse liigutakse, kui bilansipäeva seisuga ületavad 2 näitajat kolmest etteantud piirmäärasid
 
2) Tegevusaruanne. Tegevusaruande koostamine on kohustuslik, kuid liikmesriikidele on jäetud õigus väikesed ettevõtjad sellest kohustusest vabastada. 
 
3) Põhiaruanded. Direktiiv nõuab kõigilt ettevõtjatelt 2 põhiaruannet (bilanss ja kasumiaruanne) – põhiaruanded on muutunud varasemaga võrreldes olulisemalt detailsemaks; ettenähtud skeemid on esitatud direktiivi lisadena (pöörata tähelepanu bilansiskeemile, kus aktiva ja passiva kirjed on harjumuspärasega võrreldes esitatud nö tagurpidises järjekorras). Põhiaruannete puhul tasub tähele panna, et liikmesriigid võivad lubada VKE´del koostada lühendatud bilansi ja kasumiaruande, samas on liikmesriikidel õigus nõuda ettevõtjatelt (va väikestelt ettevõtjatelt) ka muude põhiaruannete kaasamist aruandeaasta finantsaruannetesse (lisaks bilansile ja kasumiaruandele). 
 
4) Raamatupidamise aastaaruande lisad. Kohustuslike lisade hulk sõltub ettevõtja suurusest. Kõikidele ettevõtjatele on kohustuslikud järgmised lisad:
– kasutatud arvestuspõhimõtted 
- põhivara, kui seda mõõdetakse ümberhinnatud väärtuses
- finantsvarad, kui neid mõõdetakse õiglases väärtuses
- bilansivälised siduvad finantskohustused, garantiid, tagatised vms sündmused
– haldus-, juht- või järelevalveorganite liikmetele makstud avansi, antud krediidi summad
- üksikud erakorralised tulu-, / kulukirjed
- pikaajalised kohustused ( > 5a) ning võlad, mis on seotud antud tagatistega
- töötajate arv
 
Lisaks eelnevatele võivad liikmesriigid nõuda järgnevate lisade koostamist: 
 – põhivara 
 – bilansivälised kokkulepped 
 – bilansipäevajärgsed sündmused 
 – seotud osapooled 
 
Liikmesriigid ei tohi nõuda, et väikesed ettevõtjad avaldaksid rohkem teavet, kui nõutud või lubatud eelolevaga; täiendavad avalikustamise nõuded keskmise suurusega ja suurettevõtjatele ning avaliku huvi üksustele on esitatud direktiivis. 
 
5) Konsolideeritud aruanded. Väikekontsernid (kontsernide kategooriad, st väikekontsern, keskmise suurusega kontsern, suur kontsern, vt direktiivist) vabastatakse konsolideeritud finantsaruannete ja konsolideeritud tegevusaruande koostamise kohustusest (va avaliku huvi üksus). Liikmesriigid võivad vabastada keskmise suurusega kontsernid konsolideeritud finantsaruannete ja konsolideeritud tegevusaruande koostamise kohustusest (va avaliku huvi üksus). 
 
6) Auditi kohustus. Liikmesriigid tagavad, et avaliku huvi üksuste ning keskmise suurusega ettevõtjate ja suurettevõtjate finantsaruandeid auditeeritakse. Käesolev direktiiv ei takista liikmesriikidel kehtestada auditeerimiskohustust oma väikeste ettevõtjate suhtes.
 
Lisaks eeltoodule on liikmesriikidele jäetud direktiiviga mitmeid võimalusi kehtestada vabastusi ja lubada lihtsustusi nii mikro-, väikestele kui keskmise suurusega ettevõtjatele erinevates valdkondades.
 
Kokkuvõtvalt võib öelda, et uuenenud direktiivi põhiline eesmärk on väikeste ettevõtjate (99% Eesti ettevõtjatest) halduskoormuse vähendamine ja aruannete võrreldavus kogu liidu piires. Väikeste ettevõtjate puhul on direktiiviga loobutud kahe põhiaruande esitamisest (st rahavoogude aruanne ja omakapitali muutuste aruanne) ja vähendatud avalikustatava teabe mahtu, mistõttu tohivad liikmesriigid nõuda neilt üksnes mõningast teabe avalikustamist lisade näol, mis täiendavad aruannete kohustuslikke lisasid. Siinkohal võib täheldada fookuse nihkumist lühikestelt põhiaruannetelt ja mitmetelt lisadelt vastupidises suunas: detailsed põhiaruanded ja vähe lisasid. Auditikohustuse kehtestamine väikestele ettevõtjatele jäetakse liikmesriikide otsustuspädevusse (direktiiv seda ei keela). Ülevaatuse töövõttu antud direktiiv ei kajasta. 
Direktiiv annab liikmesriikidele aega 2 aastat, et kohalik seadusandlus sellega vastavusse viia (Eesti puhul Raamatupidamise seadus, Audiitortegevuse seadus, Raamatupidamise Toimkonna juhendid jms). 
*Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2013/34/EL (26. juuni 2013), teatavat liiki ettevõtjate aruandeaasta finantsaruannete, konsolideeritud finantsaruannete ja nendega seotud aruannete kohta. Antud direktiiviga muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2006/43/EÜ (käsitleb raamatupidamise aastaaruannete ja konsolideeritud aruannete kohustuslikku auditit) ning tunnistatakse kehtetuks nõukogu direktiivid 78/660/EMÜ (4. direktiiv, mis käsitleb teatavat liiki äriühingute raamatupidamise aastaaruandeid) ja 83/349/EMÜ (7. direktiiv, mis käsitleb konsolideeritud aastaaruandeid) Euroopa Liidu Teatajas 29.06.2013 avaldatud direktiiv 2013/34/EL (eestikeelsena) on leitav SIIT.

 

Allikas:  Audiitorkogu

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll