29. novembril jõudsid Euroopa Parlament ja EL Nõukogu põhimõttelisele kokkuleppele EL määruse eelnõu osas, millega kavatsetakse vähendada uute sõiduautode CO2 heiteid. Uue määrusega muudetaks EL määrust (EÜ) nr 443/2009, mis määratleb kohustuslikud heite vähendamise eesmärgid uutele autodele.
Saavutatud kokkuleppe kujutab endast raskelt saavutatud kompromissi, mille üheks peamiseks takistuseks oli Saksa autotootjate vastuseis esialgsetele, rangematele heite vähendamise reeglitele. Kuna Saksa autotootjad toodavad palju suuri ning võimsamate mootoritega luksusautosid, oleks uute normide täitmine neile raskem kui väiksemaid, kergemaid ja säästlikumaid autosid tootvatele autotootjatele Itaaliast ja Prantsusmaalt. Läbirääkimiste tulemustena jõuti siiski kokkuleppele, et 2020. aasta lõpuks peaksid autotootjate toodetavate autode keskmine CO2 heide olema kuni 95 g CO2/km (seni kehtib heitenorm 130 g CO2/km, mis tuleb saavutada 2015. aastaks). Samuti plaanitakse ette näha 2015. aasta lõpus Euroopa Komisjoni poolt EL määruse läbivaatamine, et määrata 2020. aastal algavaks uueks perioodiks uued CO2 heitenormid.
Kavandatav muudatus peaks aitama kaasa 2011. aasta märtsis Euroopa Komisjon poolt vastu võetud transpordistrateegia eesmärkide saavutamisele. Üheks selliseks eesmärgiks on vähendada aastaks 2050 transpordisektori kasvuhoonegaaside heidet 1990. aasta tasemega võrreldes 60%. Järgmise sammuna tuleb eelnõu ametlikult vastu võtta Euroopa Parlamendi (eelduslikult jaanuaris 2014) ning EL Nõukogu poolt.
Vaata lisaks:
- EL Nõukogu pressiteade (ingl k, pdf)
- Euroopa Parlamendi pressiteade (ingl k)
- Euroopa Komisjoni CO2 heite vähendamise teemaline veebileht (ingl k)