ELi ministrid teemaksu poolt

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Euroopa transpordiministrid leppisid ­raskeveokite teemaksu ühtse arvutamise osas kokku, kaubavedude kallinemise vastu olnud Eesti jäi koos paari teise ääremaaga hääletusel vähemusse.

Eelmisel neljapäeval Luksemburgis toimunud transpordi, telekommunikatsiooni ja energeetika nõukogu kohtumisel löödi ministrite tasemel lukku eelnõu, millega korraldatakse teetollide kasutamise süsteemi. Sisuliselt tähendab see raamlepet, kus on paigas veokite teemaksu kujunemise ja selle kogumise edasised põhimõtted.


Endale kahjulikuks pidasid eelnõu koos Eestiga ka Malta, Belgia ja Portugal. Soome ja Kreeka ei osalenud hääletusel ehk siis andsid põhimõtteliselt vastuhääle. Enamus ehk Kesk- ja Ida-Euroopa riike esindavad ministrid jõudsid seevastu poliitilisele kokkuleppele, mida põhjendatakse maanteede koormuse vähendamise vajaduse ja keskkonna säästmisega.


Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõuniku Anti Moppeli sõnul on see kokkulepe Euroopa ääremaade jaoks diskrimineeriv ning kahjustab nende riikide veoettevõtteid ja importi-eksporti.


Nõunik märkis, et eelnõu nõrgendab Euroopa Komisjoni voli kontrollida liikmesriikide kehtestatud teemaksude põhjendatust. Lisaks pole Eesti nõus sellega, et maksu arvestamisel maantee ehitusmaksumusest lähtudes võib minna kuni 30 aasta tagusesse aega.


“Tee sagedamal kasutajal on allahindlusprotsent suurem – see soosib kohalikke vedajaid,” viitas ta veel ühele vaidluskohale.


Luksemburgi kohtumine oli üritus, kuhu eelmise nädala alguses soovitas Riigikogu Euroopa Liidu asjade komisjon minna vastsel majandusministril Edgar Savisaarel, sest arutluse alla pidid tulema Eesti jaoks väga olulised küsimused.


Ministrit kohtumisel polnud, küll esindas ministeeriumi neljaliikmeline delegatsioon eesotsas asekantsleriga.


Moppel ütles, et Luksemburgis sisulist väitlust ei avatudki, riikide arvamuse ärakuulamine ümarlaua taga ja otsuse tegemine võttis aega umbes kaks tundi.


Ministrite kokkulepe läheb edasiseks arutluseks Euroopa Liidu Nõukogu ette, dokumendi tulevikku Moppel ennustada ei osanud. Ta lisas, et varem on isegi mõni asi transpordi valdkonnas pooleli jäänud, sest nõukogus pole otsuse osas kokkuleppele saadud.


Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) peasekretär Toivo Kuld­kepp ütles, et uued teemaksud võivad vähendada autotranspordi atraktiivsust. “Kui maksud tõusevad kõrgele, siis osa kliente läheb üle merevedudele.” Nii on juhtunud paljuski juba turbaveoga.


Samas on Kuldkepi sõnul praegu autotransport kõige soodsam, kiirem ja turvalisem. Euroopa Liit küll propageerib raudteetransporti, kuid raudtee ei ulatu kõikide klientideni, nentis ta.


Originaalartikkel

Allikas:  Äripäev

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll