Küsimused ja vastused ausa hinnastamise kokkuleppest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Suve hakul valminud ausa hinnastamise kokkuleppe tekst on tänaseks liitumisvõimaluse ootel. 28. augustist peaks euroveebis avanema võimalus kokkuleppega liituda ning pärast liitumist ka vastavat märgist kasutada.

Kuna juba praegu on ettevõtjad kokkuleppe vastu huvi tundnud ning küsimusi esitanud, toon alljärgnevalt ära ka sagedamini esitatud küsimused ning vastused ausa hinnastamise leppe kohta.

Milleks on Ausa hinnastamise kokkulepe vajalik?

Kokkuleppe eesmärk on ära hoida majanduslikult põhjendamatu kaupade ja teenuste hindade tõstmine euro kasutuselevõtmise käigus. Paljude riikide kogemus on näidanud, et sarnased kokkulepped on aidanud põhjendamatu hinnatõusu ära hoida ning samuti on liitumine andnud liitunud isikutele võimaluse täiendavalt avalikkusele kinnitada, et euro kasutuselevõtmine iseenesest hinnatõusu kaasa ei too.

Samuti on kokkuleppe eesmärk aidata kaasa euro võimalikult sujuvale kasutuselevõtmisele, mille puhul on kindlasti oluline see, et kauplejad on teadlikud euro kasutuselevõtmisega seotud asjaoludest ja oskavad ka oma klientidele vajalikku infot edasi anda ja nende küsimustele vastata.

Euro kasutuselevõttu võib pidada edukaks ainult juhul, kui see ei too kaasa kiirenenud inflatsiooni, kuna kiirenenud inflatsioon loob palgasurve, mis alandaks hetkel Eesti ettevõtete konkurentsivõimet.

Kes võivad Ausa hinnastamise kokkuleppega liituda?

Liituda võivad kõik kaupu ja teenuseid pakkuvad isikud sõltumata juriidilisest vormist sh nii jae- kui hulgimüügiettevõtted, tootjad, teenusepakkujad, kohalikud omavalitsused ning kohalike omavalitsuste ja riigi osalusega ettevõtted.

Kus saab tutvuda kokkuleppe teksti, märgi ning märgi stiiliraamatuga?

Kokkuleppe teksti, selle ingliskeelse tõlkega ning märgise ja stiiliraamatuga saab tutvuda nii euroveebis kui ka Kaubanduskoja veebilehel.

Kokkuleppega liitumisel saavad liitujad õiguse kasutada "Euro hinda ei tõsta" logo tasuta. Logo eksponeerimist erinevatel viisdel reguleerib stiiliraamat.

Kuidas saab liituda?

Liitumiseks tuleb täita avaldus, mille leiate Eesti euroveebist. Avalduse saab esitada nii elektrooniliselt kui ka paberkandjal. Liitumine algab 28.08.2010 ning liitumist võimaldatakse kogu eeldatava kokkuleppe kehtivuse jooksul.

Kui avaldust soovitakse elektrooniliselt esitada, siis tuleb vastavate lahtritega vorm veebilehel ära täita ning kinnitada sisestatud andmed vastavale nupule hiirekursoriga klikates. Seejärel saadetakse isiku e-postiaadressile (sellele, mis eelnevalt on vastavasse lahtrisse sisestatud) avaldus, mis tuleb digiallkirjastada ja edastada vastavalt liitumise juhistes toodud e-postiaadressile.

Paberkandjal avalduse esitamise soovi korral tuleb avalduse vorm euroveebis täita, välja printida ja saata allkirjastatult viidatud e-postiaadressile või faksida (konkreetsed numbrid ja e-postiaadress on näha avalduse juures).

Kui avaldus on esitatatud ja avaldusega seoses puudusi ei ilmne, siis sisestatakse liitunud isiku nimi liitujate avalikku nimekirja. Vajadusel võetakse liitujaga andmete täpsustamiseks ka ühendust – eelkõige siis, kui neis esineb ebatäpsusi või puudusi.

Kuigi avalduste kontrollimine ja töötlemine võtab teatud aja, ei tohiks liitumine puudusteta ja korrektselt esitatud avalduse korral võtta aega üle ühe tööpäeva.

Millal saab hakata kasutama kokkuleppe logo ja kuidas logo kättesaamine toimub?

Logo kasutusõigus tekib pärast seda, kui isik on liitunud kokkuleppega, tutvunud logo kasutamise tingimustega, kinnitanud nende järgimist ja kantud liitunud isikute nimekirja euroveebis. Eelnimetatud liitumistoimingud saab teha euroveebis koos kokkuleppega liitumise avalduse vormistamisega.

Kokkuleppe logoga kleebise saavad liitujad endale tasuta. Neid valmistatakse kahes suuruses (210x88mm ja 105x44mm) ning ühe tegevuskoha kohta saadetakse liitujale kaks suuremat ja kolm väiksemat kleebist. Suuremate koguste korral toimub koguste kokkuleppimine ja kättetoimetamine eraldi. Liitujal on võimalik ka ise tulla logole järgi Eesti Kaubandus-Tööstuskotta (Toom-Kooli 17, Tallinn).

Logo on võimalik kasutada ka elektroonilisel kujul, mis on vajalik näiteks juhul, kui liituja soovib seda suuremal kujul välja panna teenuste või kaupade pakkumise kohas. Säilitades logo proportsioone ja järgides stiiliraamatu põhimõtteid, on logo võimalik kasutada kõikvõimalikel müügiedendusmaterjalidel.

Logo stiiliraamat on leitav euroveebist või Kaubanduskoja kodulehel.

Kes teostab järelevalvet kokkuleppe sätete täitmise osas?

Järelevalvet teostab Tarbijakaitseamet. Tarbijakaitseameti poolt kaebuse lahendamise soovitavaks eelduseks on, et kaebaja on enne pöördunud ettevõtja poole, kelle puhul on kokkuleppe rikkumise kahtlus ja ettevõtja on keeldunud reageerimast või pole pretensiooniga nõustunud.

Esmane ettevõtja poole pöördumine ei ole kohustuslik, kuid siiski soovitav. Kokkuleppe rikkumise kahtlusest saab teatada nii telefoni kui ka vastava teatevormi kaudu euroveebis. Logo kasutusõiguse tingimuste (litsentsi) üle teostab järelevalvet nii Rahandusministeerium (või tema poolt volitatud isik) kui ka Tarbijakaitseamet.

Millal kohaldatakse sanktsioone kokkuleppega liituja suhtes?

Sanktsioone rakendatakse eelkõige juhul, kui tuvastatakse kokkuleppe rikkumine ja põhjendamatu hindade tõstmine euro kasutuselevõtmise käigus. Põhjendamatuks hindade tõstmiseks loetakse üldiselt olukorda, kui liituja ei suuda esitada ühtegi majanduslikku põhjendust hinnatõusu suhtes või tunnistab, et on tõstnud hindu seoses euro kasutuselevõtmisega.

Põhjendamatuks hinnatõusuks ei loeta kindlasti olukorda, kui see on põhjustatud liitujast sõltumatutest asjaoludest – näiteks, kui jaemüüja on sunnitud hindu tõstma seetõttu, et hulgikaupleja on tõstnud hinda või maailmaturu hindade tõusust tingituna on sisseostu hind kõrgem. Sellises olukorras ei saa kaupleja tegevust lugeda põhjendamatuks hinna tõstmise osas.

Milliseid sanktsioone saab kohaldada rikkuja suhtes?

Tarbijakaitseamet võib teha liitujale ettepaneku (suulises või kirjalikus vormis) mingi toimingu tegemiseks, et liituja tegevus oleks kooskõlas kokkuleppes sätestatuga. Kokkuleppe rikkumise ilmnemisel võib liituja nimekirjast ka kustutada. Võimalik on ka trahvi kohaldamine. Tarbijakaitseametil on õigus trahvida kokkuleppe rikkujat tarbijakaitseseaduse alusel (ebaausa kauplemisvõtte kasutamine) kuni 50 000 krooniga (nt olukorras, kus rikutakse kokkuleppe tingimusi ja kasutatakse samal ajal kokkuleppe logo).

Arvestada tuleb ka sellega, et kui isiku nimi kustutatakse liitunute nimekirjast, siis pole tal ka kokkuleppe logo kasutamise õigust. Sealjuures pole logo kasutusõiguse äravõtmise eelduseks nimekirjast kustutamine, vaid logo kasutusõiguse võib isikult ära võtta ka juba siis, kui ilmneb kokkuleppe rikkumine.

Kuidas tutvustatakse ausa hinnastamise kokkulepet ja märki tarbijatele?

Ausa hinnastamise kokkuleppe tutvustamiseks nii ettevõtjatele kui ka tarbijatele on kavandatud ulatuslik teavitustegevus alates augusti lõpust kuni euro kasutuselevõtmiseni. Teavitus on planeeritud eelkõige massimeedia ja välireklaami kaudu ning seda koordineerib Rahandusministeerium, kes korraldab ka üldist euroteavitust.

Loe lisaks:

Märksõnad:

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll