TTJA võttis luubi alla tarbijamängud sotsiaalmeedias

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) jälgis märtsist septembrini Facebookis ning Instagramis 45 erineva kaupleja avaldatud tarbijamänge. Projekti tulemustest nähtub, et kuigi enamik kauplejaid tegutsesid tarbijamängude korraldamisel tarbijate suhtes ausalt, tuvastati siiski mitmeid rikkumisi ning ebaausaid kauplemisvõtteid.

“Kuigi tulemused olid laias laastus positiivsed, eksis nii mõnigi kaupleja hea kaubandustava ja reeglite vastu. Näitena võib tuua mänge, kus loositi välja alkoholi, kuigi reklaamiseaduse alusel on selline tegevus keelatud. Lisaks esines erinevaid olukordi, kus kaupleja tegevus tarbijamängu läbiviimisel ei olnud korrektne: näiteks kuulutati mängu võitjaks inimene, kes loosimängus ei osalenudki; auhindade loosimine ei toimunud lubatud ajal või võitjale saadeti vaid osa auhinnast. Tarbijamängude läbiviimisel ei ole sellised tegevused lubatud ning võivad olla käsitletavad ebaausa kauplemisvõtte kasutamisena,” selgitas TTJA ettevõtluse osakonna juhataja Ulrika Paavle.

Kauplejad korraldavad kaupade ja teenuste müügi edendamiseks erinevaid tarbijamänge. Kõige populaarsemaks on sotsiaalmeedias korraldatavad jagamismängud, milles osalemiseks tuleb tarbijal täita teatud tingimused. Peamiselt on sellisteks tingimusteks sotsiaalmeedias mängu postituse avalikkusele jagamine ja kommentaaridesse sõbra nime märkimine. TTJA kontrollis kuue kuu jooksul, kuidas korraldavad kauplejad tarbijamänge alates postituse üleslaadimisest kuni võitja auhinna kättesaamiseni. Kontrollima ajendasid aeg-ajalt ametisse saadetud vihjed, et kauplejad on jätnud lubatud auhinnad välja loosimata.

TTJA soovitab tarbijamängude läbiviimiseks kauplejatel koostada võimalikult täpsed reeglid, milles muuhulgas tuleks kirjeldada, millal ja kuidas loositakse välja võitja ning kuidas võitjat teavitatakse. Tarbijamängu reeglite täistekst tuleks vabalt kättesaadavaks teha kõigile mängus osaleda soovijatele, näiteks ettevõtte kodulehel või sotsiaalmeedias avalikustatud postituses.

Mis tahes viisil tarbija eksitamine on keelatud. Välistada tuleb võimalik eksitavus ka tarbijamängu reklaamtekstides. TTJA palub edastada vihjed ebaausalt läbiviidud tarbijamängude kohta e-postile: info@ttja.ee.

Soovitused, millele sotsiaalmeedia tarbijamängu reeglite koostamisel tähelepanu pöörata ja mida võiksid reeglid sisaldada:

4. Mängureeglid

4.1. Tarbijamängu reeglid tuleb koostada võimalikult täpselt ning need peavad ühetaolisena püsima tarbijamängu läbiviimise perioodi vältel. Igasugused vahepealsed muudatused tekitavad segadust ning võivad vähendada juba osalenud isikute võiduvõimalust.
4.2. Tarbijamängu reeglite täistekst tuleb vabalt kättesaadavaks teha kõigile soovijatele, näiteks ettevõtte kodulehel. Reklaammaterjalidesse tuleb lisada sellekohane viide.
4.3. Tagada tuleb tarbijatega vahetult suhtlevate isikute (näiteks müüjate) informeeritus täpsetest mängureeglitest.
4.4. Soovituslikult võiksid mängureeglid sisaldada vähemalt alljärgnevat:

4.4.1. Tarbijamängu korraldaja andmed (ärinimi ja kontaktandmed: aadress, e-posti aadress ja telefoninumber);
4.4.2. Tarbijamängu korraldamise ajaline periood (alguse ja lõpu kuupäevad, vajadusel ka kellaaeg);
4.4.3. Auhindade loetelu (kirjeldus, väärtus). Kui võitja saab auhinna ise valida, siis tuleb täpsustada, milliste toodete hulgast. Kui ühe osaleja kohta on ainult üks auhind, siis lisada ka sellekohane teave;
4.4.4. Nõuded osalejale (näiteks: osaleja peab olema täisealine; iga isik saab osaleda tarbijamängus ühe korra);
4.4.5. Osalemise tingimused (mida peab tarbija tegema, et tarbijamängus osaleda), sh vaheloosimistel osalemine ja finaali pääsemise võimalus; 4.4.6. Aeg ja kirjeldus, millal ning kuidas selgitatakse välja võitja või võitjad, sh ka vaheloosimiste võitjad ja peaauhinna võitja). Kirjeldada ka identse tulemuse saavutanud (näiteks punktisumma või aja) mängijate paremusjärjestuse kujunemist või mõelda sellise võimaluse välistamisele;
4.4.7. Võitjatest teavitamine (millise kanali kaudu ja kas võetakse ka personaalselt ühendust);
4.4.8. Teave osaleja andmete kasutamise kohta (võitja nime avalikustamine);
4.4.9. Võitude väljaandmine (koht või viide postiga edastamisele; ajaline periood, mille jooksul auhindu väljastatakse);
4.4.10. Lisainformatsiooni saamise võimalused (veebiaadress; e-posti aadress; telefoninumber; kaupluse aadress);
4.4.11. Pretensioonide lahendamise kord ja tähtaeg (kontaktandmed, kuhu pretensioonid esitada);
4.4.12. Eesti tarbijatele suunatud tarbijamängude puhul tagada eestikeelne suhtlusvõimalus.

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll