Seadus kaitseb inimesi ootamatult allakirjutatud lepingu eest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Seadus lubab inimestele ootamatutes olukordades, näiteks reklaamiüritusel, kodus või ühistranspordis, sõlmitud lepingutest kahe nädala jooksul taganeda.

Hansapanga tarbimislaenu konsultandid värbavad Kristiine keskuses kliente. Foto: Julia-Maria Linna


Mõned inimesed kipuvad minema läikivate reklaami brošüüride ja sorava jutu õnge ning sõlmivad lepinguid või tellivad emotsioonide ajel reklaamüritustel, koduteel või trepikojas hunniku kaupu. Hiljem rahulikult järele mõeldes või kaupa kätte saades selgub, et tegu pole pooltki nii soodsa tehinguga või siis pole kaup nii kvaliteetne kui reklaamibroðüüris tundus.


End sellisest olukorrast avastanud, maksavad inimesed üldjuhul arve kirudes ära ning lubavad endale mitte iial enam ukse taha kauplema tulnutega tegemist teha.


Tegelikult on kliendil, kes on teinud tehingu väljaspool teenuse pakkuja kontorit ja pole oma ostuga või sõlmitud lepinguga rahul, seaduslik õigus kahe nädala jooksul kaup tagastada ja raha tagasi küsida. Täpsemalt öeldes annab seadus inimesele pärast lepingu sõlmimist mõningase järelemõtlemisaja, mis peaks tagama selle, et esmaste emotsioonide põhjal langetatud otsused saab mõne aja jooksul realistlikult läbi vaadata ning neid ei pea hiljem kahetsema.


Seadus käsib lepingusõlmijal kliendile kirjalikult teada anda, mis aja jooksul on kliendil õigus lepingust taganeda. Kui seda ei tehta, kehtib kliendile seaduse järgi õigus loobuda ootamatus olukorras sõlmitud lepingust kahe nädala jooksul. Sisuliselt tähendab see seda, et leping ei muutu kohe siduvaks, vaid inimesele jääb aega sellega tutvuda ja soovi korral sellest loobuda.


Tarbijakaitseameti avalike suhete osakonna juhataja Kristina Vaksmaa sõnul on sätte eesmärk kaitsta tarbijat lepingute eest, mis sõlmitakse tarbijaga tema jaoks olukorras, kus ta ei oska oodata lepingu sõlmimist ega pruugi seega läbi mõelda kõiki lepinguga seotud aspekte.


Koduukselepinguks peetakse Vaksmaa sõnul ka seda, kui reklaamiagent tuleb töökohta oma pakkumisi tegema või istub kutsumata kohvikulauda või tabab sind kaubanduskeskuses raske toidukotiga kodu poole kiirustamas ja püüab sulle oma kaupa pakkuda, ja sa nõustud.

“Müügimehe üllatav pöördumine võib iga inimese segadusse ajada ja ta nõustubki lepingut sõlmima. Sellistest kokkulepetest on tarbijal võimalik hiljem taganeda,” selgitas Vaksmaa.

Inimestele tagab võlaõigusseadus ka kaitse posti, telefoni, televiisori, arvuti, faksi või muu seesuguse vahendusel sõlmitud lepingute puhul ettevõtjaga.


Lisaks sellele, et ka kirjalikul teel saadetud lepingutest on tarbijal õigus üheteistkümne päeva jooksul taganeda, on seadusega määratud ka nõuded, kuidas sellised pakkumised peavad olema vormistatud. Valesti vormistatud lepingud on tühised.


Ülemiste keskuses asuva teleturu kaupluse juhataja sõnul teavitab teleturg tarbijaid, oma kahe nädalasest kauba tagastamise õigusest, juba telereklaamis.


Lisaks teavitab telefonioperaator iga klienti personaalselt oma õigustest, mis ka Äripäeva testi puhul paika pidas. Kui paljud aga kauba tagasi saadavad, ei tahtnud juhataja öelda, viidates ärisaladusele.

Kahe nädala jooksul saab otsusest taganeda
  • Koduukseleping – tarbijal jääb tänu uuele seadusele aega üheksa päeva lepingu üle järele mõelda ning selle aja jooksul võib ka oma otsusest taganeda.
  • Sidevahendite teel sõlmitud lepingud – tarbijal jääb järelemõtlemiseks aega 11 päeva, mille jooksul võib enda otsusest taganeda.
  • Puhkuseosakute müük – seadus kehtestab ajavahemiku, mille jooksul on inimeselt keelatud sissemakse vastuvõtmine, et anda taas järelemõtlemisaega.
    Allikas: Tarbijakaitseamet


    Hansapank sõlmib lepinguid vaid kontoris
    Kristiina Tamberg
    Hansapanga meediasuhete juht



    Hansapank on teinud väljaspool kontorit küll pangatoodete tutvustamisi ja sooviavalduste kogumisi, kuid seal ei toimu reeglina lepingu sõlmimist. Lepinguid sõlmime ikka kontoris või internetipangas. Nii näiteks on ka õppelaenuga – infot jagatakse kõrgkoolides, kuid lepingu jõustumiseks on vajalik ka käenduste olemasolu, mida saab sõlmida kontoris või hanza.netis.


    Või näiteks kaarditaotluse esitamine võib toimuda väljaspool kontorit, aga oma kaardile järele ning lepingut allkirjastama tuleb klient ikkagi mõne aja pärast kontorisse. Seega on ümbermõtlemisaeg olemas.


    Hansapanga praktika näitab ka seda, et inimesed käituvad pangateenuste taotlemisel ja lepingute sõlmimisel teadlikult ning probleeme väljaspool kontorit esitatud taotluste realiseerumisega ei esine.

    Lepinguid sõlmime ka väljaspool pangakontorit
    Karl Multer
    SEB Eesti Ühispanga PR ja Marketingi divisjoni direktor


    SEB Eesti Ühispank sõlmib ka väljaspool kontorit lepinguid. Meie müügitegevus väljaspool panka jaguneb kolmeks: lihtsalt toote tutvustus, potentsiaalsete klientide kontaktide kogumine, kellega hiljem jätkub müügitöö ning kolmandaks kohapealne tootelepingute sõlmimine. Väljaspool kontorit sõlmitavate lepingute katkestamine hiljem on pea olematu. SEB Eesti Ühispanga viimase aja mahukamad müügikampaaniad on toimunud ülikoolides näiteks ISIC-kaardi müügis. Eluasemelaenude puhul korraldab Ühispank koostöös kinnisvarapartneritega kliendipäevi, kus kogutakse aktiivselt laenust huvitatud inimeste kontakte.

    Pangalepingust kergekäeliselt ei taganeta
    Ranno Pajuri
    Sampo Panga turundusdirektor


    Peamisteks n-ö väljaspool Sampo Panga kontoreid toimuvateks promotsiooni- ja müügiaktsioonide kohtadeks on kaubanduskeskused. Aga on käidud ka messidel ning koostööpartnerite poolt korraldatud üritustel. Eelkõige on kliendid väljaspool kontorit teinud Sampoga tehinguid kogumispensioni, investeerimiskindlustuse, aga ka krediiditoodete osas (Freestyle, kodulaen, liising).


    Kuna ka väljaspool kontorit sõlmitud lepingute puhul nõustatakse klienti piisavalt põhjalikult enne lepingu sõlmimist, teevad kliendid neid otsuseid teadlikult ning lepingust taganemisi esineb äärmiselt harva. Mõnikord jäävad siiski näiteks osa säästutoodete puhul lepingud jõustumata, sest klient ei soorita tähtaegselt esimest sissemakset. Säästutoote puhul jõustub leping pärast esimest sissemakset.


    Originaalartikkel

  • Allikas:  Äripäev

    Pane tähele!

    Kord nädalas

    Telli RMP Nädalakiri

    Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

    Töövahendid

    Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

    Kalkulaatorid

    Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll