Tuulegeneraatorite paigaldamist reguleerivate otsuste keskkonnamõju tuleb hinnata

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Euroopa Kohus tegi oktoobri lõpus otsuse kohtuasjas, milles selgitas EL direktiivis 2001/42 (nn KSH-direktiivis) kasutatud mõiste "kavad ja programmid" olemust ja kohustust viia sellele mõistele vastavate dokumentide suhtes läbi keskkonnamõju strateegiline hindamine.

Taotlus esitati Euroopa Kohtule vaidluses, mille poolteks on P. D´Oultremont jt ning Vallooni piirkond Belgias. Vaidluse tuumaks oli küsimus, kas KSH-direktiivi tähenduses "kavaks või programmiks", mille suhtes tuleb läbi viia keskkonnamõju strateegilist hindamist, tuleb lugeda otsust, mis sisaldab endas erinevaid nõudeid tuulegeneraatorite paigaldamise kohta (sh ohutus-, kontrolli-, taastamis- ja garantiimeetmeid ning määratletud müra normtasemeid). Tegemist on n-ö raamnõuetega, mis on aluseks tuulikute rajamiseks ja käitamiseks vajalike lubade andmisele (Eesti kontekstis oleks tegemist määruse või teemaplaneeringuga). Kaebajad leidsid, et tegemist oli otsusega, mille suhtes jäeti keskkonnamõju hindamine ning üldsuse kaasamine õigusvastaselt tegemata.

Euroopa Kohus leidis, et mõiste "kavad ja programmid" hõlmab mis tahes akti, mis nõudeid ja järelevalvemenetlusi määratledes kehtestab tingimused tõenäoliselt olulise keskkonnamõjuga projektile loa andmiseks või seab arvestatava suurusega hulga kriteeriumeid ja tingimusi sellise projekti teostamiseks. Seetõttu leidiski kohus, et otsused, mis sisaldavad erinevaid nõudeid tuulegeneraatorite paigaldamise kohta ja mida tuleb järgida halduslubade andmisel tuulikute rajamiseks ja käitamiseks, on hõlmatud mõistega "kavad ja programmid" selle direktiivi tähenduses.

Eesti konteksti silmas pidades on oluline ka kohtu järeldus, et KSH-direktiivis (erinevalt nt nn Aarhusi konventsioonist) ei ole eristatud kavasid ja programme õigustloovatest (normatiivsetest) aktidest. "Kava või programmi" mõiste alla kuuluvad igasugused otsused, mis võetakse vastu avaliku võimu poolt ja mille vastuvõtmise kohustus tuleneb siseriiklikest õigusnormidest. Seega tuleneb Euroopa Kohtu uuest otsusest, et ka teatud üldkohustuslike õigustloovate aktide (määruste) menetluses tuleb läbi viia KSH. 

Loe lisaks: Euroopa Kohtu otsus C-290/15

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll