Kaupleja, avalda hinnad korrektselt!

Mugavama ostu-müügi protsessi juurde kuulub arusaadavalt esitatud ja kergesti märgatav teave kauba hinna kohta.

Infopäev kauplejatele seadusemuudatuste kohta toimub 10. mail kell 10.00-12.00, registreerimine on avatud kuni 9.maini 2022 kl 23.59.
REGISTREERU

Puudulik hinna kuvamine tekitab ebameeldivusi nii tarbijale, kes ei saa vajalikku teavet ostude valimise hetkel kui ka kauplejale endale. Näiteks kui kassasüsteemis ja müügisaalis olevad hinnad ei ühti, tekib kauplejale täiendav koormus tegeleda õige hinnasildi leidmisega või segaduse lahendamisega kassas.

Hindade õige kuvamine on oluline ka tänava- ja turukaubanduses, kus müüakse enamus kaupa lahtiselt kaalukaubana.

Hinna kuvamisega seonduvad nõuded tulenevad tarbijakaitseseadusest ja sellekohasest määrusest.

Olulisemad nõuded, mida kauplemisel jälgida

  • Kaupa pakkudes ja müües tuleb tarbijale teatavaks teha kauba müügihind ja ühikuhind.
  • Müügihind on kaubaühiku või kaubakoguse eest tarbija tasutav lõpphind.
  • Ühikuhind on kauba ühe kilogrammi, ühe liitri, ühe meetri, ühe ruutmeetri, ühe kuupmeetri või muu kauba turustamisel laialdaselt ja tavapäraselt kasutatava ühe ühiku lõpphind.
  • Ühikuhinnaks võib olla ka tükihind, kui kaupa ei mõõdeta eelnimetatud ühikutes.
  • Kauba müügihind ja ühikuhind avaldatakse kirjalikult selgelt loetaval ning tarbijale üheselt mõistetaval ja kergesti märgataval viisil.
  • Pakendamata kauba puhul (näiteks puu- ja köögiviljad, lahtiselt müüdavad pähklid jmt), mida müüakse koguse, mahu või mõõdu järgi vastavalt tarbija soovile, avaldatakse ühikuhind enne mõõtmist. Müügihind avaldatakse pärast mõõtmist/kaalumist.
  • Müügihind ja ühikuhind peavad olema märgitud: kaubale, selle müügipakendile, kauba küljes olevale etiketile, välja pandud kauba vahetus läheduses või märgitud kauba vahetus läheduses välja pandud hinnakirjas, kui kauba laadi või kauba müügikohas hoidmise viisi arvestades ei ole hinna märkimine muudmoodi võimalik.

Ühikuhinna avaldamisel on ka mõningaid erisusi. Nendest saab täpsemalt lugeda kauba ja teenuse hinna avaldamise määruse §-st 5. Näiteks ei ole ühikuhinna avaldamine vajalik potis müüdava varajase värske köögivilja ja maitserohelise puhul. Samuti šokolaadi- ja martsipanikujukese, üllatusmuna, pulgakommi, suuvärskendaja ja nätsu müügil.

Küsimused ja vastused

Kui tarbija ostab kauplusest näiteks 300ml šampoonipudeli või 25g kohukese, siis mida annab ühikuhinna teadmine tarbijale juurde?

Ühikuhinna avaldamine toidu- või tööstuskauba hinnasildil võimaldab tarbijal võrrelda sama kauba kilogrammi või liitri hinda erineva suurusega pakendites, et teha enda jaoks parim valik. Näiteks võib sama šampooni liitri hind olla suurema pakendi puhul odavam ja kuigi ühekordne väljaminek on suurt pakki ostes suurem, võimaldab see pikemas perspektiivis raha kokku hoida.

Müün turukaubanduse korras värskeid marju ja köögivilju kaalukaubana. Sortimendi hulka kuulub ka maitseroheline (till, petersell jmt), mida ostetakse tavaliselt 50g või 100g kaupa. Kas võin avaldada hinnasildil 100g hinna?

Pakendamata maitserohelise müügil tuleb siiski avaldada selle ühikuhind ehk kilogrammi hind- vaatamata sellele, et tavapäraselt ostetakse seda märksa väiksemates kogustes. Juhul, kui maitseroheline on eelnevalt kaalutud ja pakendatud 100g kimpudesse, siis saab avaldada müügihinnana 100g hinna ning juurde lisada ka kilogrammi kohta käiv ühikuhind.

Juveelikaupluses on müügil mitmete tuntud ehtedisainerite looming, mis on oma hinnalise olemuse tõttu välja pandud vitriinkappi, kuhu ilma müüja abita klient ligi ei pääse. Väljapanek on oluline osa kaupluse kontseptsioonist ning püütakse hoida seda võimalikult stiilipuhtana. Kuidas peaks kuvama ehete hindu?

Ka väärismetalltoodete müügil tuleb lähtuda üldistest hinna avaldamise nõuetest. Vaatamata väiksele pinnale (nt sõrmus karbis, mis asub vitriinkapis) on vaja tarbijale teha ehte müügihind koheselt märgatavaks ning arusaadavaks. Kui ehte müügihinda ei ole võimalik avaldada kauba vahetus läheduses, siis võib kasutada hinnakirja. Siiski tuleb arvestada, et hinnakiri asuks kauba juures, oleks kättesaadav ja kergesti mõistetav tarbija jaoks.

Allikas:  tallinn.ee

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll