Oktoobrist on kasutusel uued kütusetähised

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Alates 12. oktoobrist on kõikides EL liikmesriikides kasutusel uued kütusetähised. Tegemist on EL parlamendi ja nõukogu direktiivi 2014/94/EU nõudega, mis näeb ette uudse kütusemärgistuse kasutuselevõtu. Oktoobris kehtima hakanud märgistamisnõuded on kohustuslikud uutele sõidukitele ja kõikidele kütusetanklatele.

Ühtlustatud kütusetähiste esmane eesmärk on aidata tarbijatel ELis reisides valida oma sõidukile sobilik kütus, samuti teavitada neid valitud kütuse keskkonnamõju kohta. Uued tähised ei asenda olemasolevaid kütuste nimimärke (näiteks 95, 98), vaid annavad kütuse kohta täiendavat informatsiooni. Märgis lisatakse uute autode kütusepaagi korkidele/luukidele ning kasutusjuhenditesse ja bensiinijaamade tankuritele ja tankurite püstolitele.

Uued kütusetähised peaksid kaasa aitama transpordisektori tekitatud CO2 heite vähendamisele.

Uus märgistus võetakse kasutusele 28 Euroopa liidu riigis, Euroopa Majanduspiirkonna riikides (Norra, Island ja Liechtenstein), lisaks veel Makedoonias, Serbias, Šveitsis ja Türgis. Komisjoni sõnul on tegemist selge ja lihtsa märgistussüsteemiga, mis koosneb kolmest kategooriast.

  • bensiin,
  • diislikütus ja
  • gaas.

Bensiini märgistus on ringikujuline, E-täht märgistab biokomponenti kütuses. Näiteks E5 tähendab, et biokomponendi sisaldus on 5%, E10 puhul on sisaldus 10%.

Diislikütuse märgiks on ruut. B täht märgistab biodiisli kogust diiselkütuses: B7, B10.

Gaasiliste kütuste märgistus on romb.
Täpsemat informatsiooni märgistuse kohta leiab EL infolehest.

Kütusetähiste kasutamise kaugem eesmärk on transpordisektori CO2 heite vähendamine. See eesmärk on seatud nii alternatiivkütuste kasutuselevõtu direktiivis (2014/94/EL) kui ka näiteks komisjoni alternatiivkütuste taristu tegevuskavas. Alternatiivkütuste kasutuselevõtt aitaks muuhulgas vähendada Euroopa õhukvaliteedi probleeme. Hinnanguliselt oli 2010. aastal ELis ca 400 000 õhusaastest tingitud enneaegset surma, mille peamisteks põhjuseks peetakse bensiini- ja diiselmootoriga mootorsõidukitest väljuvaid kahjulikke heitmeid.

Alternatiivkütused on kütused, mis vähemalt osaliselt pakuvad fossiilsete energiaallikate asendamist transpordi energiavarustuses ja mis võivad kaasa aidata sektori süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamisele. Nende hulka kuuluvad muu hulgas elektrienergia, vesinik, biokütused ning maagaas gaasilises vormis ja veeldatud kujul (veeldatud maagaas LNG).

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll