Kaupa tellides veenduge, et tegemist ei ole võltsinguga

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Kätte on jõudnud e-kaubanduse tippaeg, kus tellitakse oma lähedastele kingitusi. Maksu- ja tolliamet tuletab meelde, et kingitusi tellides tasub olla väga tähelepanelik, et mitte tellida võltsitud kaupa.

Võltskaubad on tundmatu päritoluga ning võivad sisaldada kasutaja tervist või vara kahjustavaid elemente. MTA töötajad peavad võltsingu kahtluse korral kauba kinni ja saadavad kaubamärgi omaniku juurde ekspertiisi. Neid kaupu müüakse sageli kui originaaltooteid ega informeerita ostjat kauba tegelikust kvaliteedist või koostisest. Ühiskondlikus plaanis finantseerib võltsitud kaupade must turg organiseeritud kuritegevust.

MTA on 2018. aastal avastanud võltsitud kaupade hulgas elektroonikat, riideid, jalatseid, aksessuaare, autode varuosasid, kellasid, mänguasju ja kosmeetikat jne. Sageli avastavad tollitöötajad Hongkongist, Hiinast ja Singapurist Eestisse tellitud mänguasju, mis osutuvad võltsinguteks. Näiteks on sel aastal palju kordi avastatud võltsitud Lego konstruktoreid, mille juhenditel on eksitud ka õigekirjaga. Teise näite võib tuua elektroonika valdkonnast, kus telliti nutitelefon, mille aku mõne aja pärast paisus nii, et tagumine korpus ei lähe enam kinni. Sellised võltsitud tooted saadetakse hävitamisele.

Mõned soovitused tarbijakaitseameti juures tegutsevalt Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuselt, mida internetist kaupa tellides silmas pidada.

  • Uurige kaupleja tausta – selleks et ettevõtja varasema käitumise kohta teavet saada, tasuks enne ostu sooritamist külastada vastavaid internetifoorumeid või sisestada veebikaupleja nimi interneti otsingumootoritesse, et uurida millised kogemused on teistel tarbijatel ettevõttega.
  • Küsige kauplejalt küsimusi – lisaks kaupleja tausta uurimisele tasub tarbijatel enne ostu sooritamist küsida kauplejalt kas e-kirja või telefoni teel mõni täpsustav küsimus kauba omaduste või müügitingimuste kohta.
  • Liiga hea, et olla tõsi – alati tasub meeles pidada, et uskumatult soodsatesse pakkumistesse ei tasu uskuda.
  • Lugege kõik müügitingimused hoolega läbi – ei tasu unustada, et tarbijal on lisaks õigustele ka kohustused.
  • Kontrollige, kes on tehingu teine osapool – tarbijal on väga oluline teada kellega ja mis tingimustel ta internetis tehinguid sooritab. Näiteks on oluline, et tehing sõlmitaks tarbija ja juriidilise isiku vahel, sest kahe eraisiku vahelistele tehingutele (näiteks ostud internetioksjonite kaudu) ei laiene tarbijakaitsereeglid.
  • Olge ettevaatlik oma isikuandmete edastamisel – lisaks ebaõnnestunud ostutehingule võib internetis ohtu seada ka oma turvalisuse.
  • Jälgige makse turvalisust – ostu eest tasumisel ning krediitkaardi info sisestamisel peab lehe allservas olema tabaluku kujutis ja aadressi algusele lisandunud “s” – https://. Ärge kunagi saatke e-postiga krediitkaardi andmeid oma makse “kinnituseks”.
  • Jagage oma kogemusi – tarbijate enda aktiivsus ja oma kogemuste jagamine aitab kaasa turu korrastumisele ning aitab muuta internetikaubandust turvalisemaks.

Pane tähele!

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll