Kuidas käituda, kui lend hilineb või tühistatakse?

Viimasel ajal on igapäevased olukorrad, kus vahetult enne lendu selgub, et see on tühistatud või edasi lükatud. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet annab nõu, mida sellises olukorras ette võtta.

Kõige olulisem on meeles pidada, et lennu tühistamise ja/või hilinemise korral tuleb esmalt pöörduda alati lendu teostanud lennufirma poole, et selgitada välja täpsemad asjaolud ja saada juhised edasiseks tegutsemiseks.

Kindlasti tuleb kasuks, kui reisija on ka ise enda õigustest teadlik, et infomüras vajalik teave märkamatuks ei jääks. Info lennureisija õiguste kohta on hõlpsasti leitav ka Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse kodulehel SIIN.

Järgnevad õigused kehtivad kõikidele regulaar- ja tšarterlendudele, mis väljuvad Euroopa Liidu lennujaamast ning saabuvad kolmandast riigist Euroopa Liidus asuvasse lennujaama juhul, kui lendu teostab Euroopa Ühenduse lennuettevõtja.

Lennu hilinemine

Õigus abile ja hoolitsusele

Lennu hilinemise korral on lennuettevõtja esmane kohustus hilinenud lennu reisijate abistamine ja nende eest hoolt kandmine. Abi- ja hoolitsuskohustuse ulatus sõltub eeskätt hilinemise pikkusest.

Õigus hüvitisele

Lennu pikaajalise hilinemise korral, kui reisija jõuab sihtkohta kolm tundi või enam peale algselt planeeritud lennuaega, on reisijal õigus samasugusele hüvitisele, mis määruse kohaselt on ette nähtud lennu tühistamise korral. Hüvitise määrad sõltuvad lennu vahemaa ja ooteaja pikkusest ning marsruudist sõltuvalt 250-600 eurot.

Lennu tühistamine

Õigus piletiraha tagasisaamisele, marsruudi muutmisele või ümberbroneerimisele

Lennu tühistamisel korral peab lennuettevõtja pakkuma reisijale esmalt järgmiseid valikuid:

  • piletiraha tagastamine ja jätkulennu puhul tagasilend väljumislennujaama niipea kui võimalik;
  • muudetud marsruut reisija lõppsihtkohta toimetamiseks niipea kui võimalik;
  • muudetud marsruut hilisemal, reisijale sobival kuupäeval võrreldavatel transporditingimustel vastavalt vabade istekohtade olemasolule.

Õigus abile lennujaamas

Abi andmise kohustus hõlmab ooteajaga võrreldavalt jooke ja toitlustust; majutust (kui reis broneeritakse ümber järgmisele päevale); transporti majutuskoha ja lennujaama vahel; kahte telefonikõnet, teleksi või faksiteadet või e-kirja.

Õigus hüvitisele

Kui lennu tühistamisest teavitatakse reisijat vähem, kui 14 päeva ette, võib reisijal olla õigus nõuda hüvitist. Hüvitise summa sõltub lennu vahemaast.

Oma õiguste nõudmine

Kui reisija leiab, et tema õigusi ei ole järgitud, on tal võimalus kasutada mitut õiguskaitsevahendit. Esiteks tuleb kaebus esitada lennuettevõtjale, kasutades lennuettevõtja pakutavat kaebusevormi või Euroopa Liidu lennureisija õiguste vormi. Kui lennuettevõtja ei vasta reisijale kuue nädala jooksul või antud vastus ei rahulda reisijat, saab reisija mõistliku aja jooksul esitada kaebuse asjaomasele riiklikule ametiasutusele riigis, kus vahejuhtum aset leidis. Reisija võib avalduse esitada ka oma elukoha järgsele riiklikule ametiasutusele, kes saab vahendada avalduse edastamist pädevale ametile.

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll