Mitteresidendi maksuesindajale tegevusloa väljastamise kord

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Juhendis selgitatakse mitteresidendi maksuesindajale tegevusloa väljastamise korda.

Maksuesindaja

Mitteresidendi maksuesindaja on MTA-lt vastava tegevusloa saanud isik, keda mitteresident võib volitada ennast esindama Eestis maksuseadustest või maksukorralduse seadusest tulenevate kohustuste täitmiseks. Maksuesindajana võib tegutseda Eestis asutatud juriidiline isik või välismaa juriidilise isiku Eestis äriregistrisse kantud filiaal, kelle on maksuhaldur hinnanud usaldusväärseks.

Maksuesindajale laienevad kõik registreeritud mitteresidendist maksukohustuslase õigused ja kohustused. Maksuesindaja on kohustatud tagama esindatava maksukorralduse seadusest ja maksuseadustest tulenevate rahaliste ja mitterahaliste kohustuste tähtaegse ning täieliku täitmise.

Maksuesindajana tegutsemise õiguslik alus on sätestatud maksukorralduse seaduse (edaspidi MKS) § 81.

Maksuesindajana tegutseda sooviv isik esitab maksuesindaja tegevusloa saamiseks kirjaliku taotluse (paberil allkirjastatud või digiallkirjastatud e-kirjana edastatud) MTA Põhja maksu- ja tollikeskuse teenindusbüroole (aadress Endla 8, Tallinn 15177 või e-posti aadressile pohja@emta.ee).

Taotlus

Taotluse vorm on vaba ja sellesse märgitakse taotleja: 

  • nimi ja aadress,
  • registreerimise kood,
  • tegevusala ja tegevuskoht.

Isik, kes soovib tegutseda aktsiisikauba kaugmüüja esindajana, märgib taotlusse lisaks:

  • aktsiisikauba liigi (alkohol, tubakas, kütus),
  • maksuesindaja raamatupidamise eest vastutava isiku kontaktandmed ning raamatupidamisdokumentide hoidmise koht.

Maksuesindajale tegevusloa väljastamine ei eelda konkreetse esindatava olemasolu. Tegevusloa andmine võib eelneda vajalike volituste saamisele konkreetse mitteresidendi esindamiseks.

Tegevusloa saanud maksuesindaja edastab Põhja maksu- ja tollikeskusele andmed konkreetsest esindatavast ning dokumendi mitteresidendi esindamise aluse kohta esimesel võimalusel. Taotleja võib esitada taotluse koos sellega kaasnevate dokumentidega mistahes maksu- ja tollikeskuse teenindusbüroole, kuid taotlust menetleb Põhja maksu- ja tollikeskus.

Tegevusluba

Otsus tegevusloa andmisest saadetakse taotluse esitajale võimalusel digitaalselt või taotleja soovil paberkandjal.

Kui tegemist on aktsiisikauba kaugmüüja maksuesindajaga, siis omistatakse talle lisaks maksuesindaja tegevusloa koodile aktsiisikauba kaugmüüja maksuesindaja erikood. Erikoodi formaat ei ole seotud maksuesindaja tegevusloa koodiga.

Tegevusluba on tähtajatu.

MTA kodulehel avalikustatakse maksuesindaja nimi ja aadress, taotlusse märgitud tegevusala ja tegevuskoha aadress, registrikood ja tegevusloa kood ning tegevusloa kehtivuse alguskuupäev ning märge tegutsemisest aktsiisikauba kaugmüüjana. Andmed avalikustatakse eesti-, vene- ja ingliskeelsel koduleheküljel.

Tegevusloa väljastamise tingimused

MTA otsustab maksuesindajale tegevusloa andmise MKS § 81 lõikes 5 ettenähtud 20 kalendripäeva jooksul, arvates taotluse saamisest.

Tegevusloa andmise otsustamisel kontrollitakse isiku vastavust maksuesindajale esitatavatele nõuetele, kusjuures võidakse arvesse võtta ka isiku varasemate maksuseadustest tulenevate kohustuste täitmist.

Tulenevalt MKS § 81 lõikest 4 maksuesindaja: 

  • peab olema maksevõimeline,
  • peab olema laitmatu reputatsiooniga,
  • ei tohi omada kehtivat maksuvõlga.

Osa informatsioonist maksuesindaja maksevõimelisuse kohta esitab taotleja ise ning osaliselt kogub vajalikku informatsiooni maksuhaldur omal initsiatiivil.

Informatsioon, mida taotluse esitajalt tema maksevõime tõestamiseks nõutakse, on:

  • viimane lõppenud majandusaasta kinnitatud bilanss (juhul, kui see ei ole kättesaadav äriregistrist),
  • bilanss hetkeseisuga,
  • viimase kuue kuu kõigi pangakontode väljavõte (sobilik on ka internetipangast tehtud väljavõte).

Informatsioon, mida maksuhaldur kogub omal initsiatiivil maksuesindaja maksevõime ja reputatsiooni kohta nii maksukohustuslaste registrist kui ka teistest maksuhaldurile kättesaadavatest allikatest, on muu hulgas:

  • viimane lõppenud majandusaasta kinnitatud bilanss (juhul, kui see on kättesaadav äriregistrist);
  • informatsioon esitamata maksudeklaratsioonide kohta;
  • maksuvõla viimase aasta ajalugu;
  • krediidiinfo ja peamiste inkassoettevõtete hallatavad maksehäirete andmed;
  • kinnistusraamatu andmed võimalike piirangute kohta;
  • andmed taotleja ja tema juhtimis- ja kontrollorgani liikmete kohta, nt seos teiste isikutega, juhtimis- ja kontrollorgani liikmete reputatsioon, vms;
  • karistusregistri andmed.

Maksuhaldur võib maksevõimelisuse kontrollimiseks nõuda taotlejalt täiendavalt tõendeid tema varalise seisundi kohta.

Informatsioon olemasolevate maksuvõlgade kohta fikseeritakse taotluse esitamise hetkeseisuga. Üldjuhul juhindutakse olemasoleva maksuvõla fikseerimisel ka MKS § 14 lg 5 sätestatud põhimõtetest.

Vähem kui kaks aastat tegutsenud äriühingute puhul eeldatakse, et neil puudub reputatsioon, mistõttu maksuhalduril ei ole võimalik anda hinnangut reputatsiooni laitmatusele.

Maksuesindaja peab maksuhalduri nõudmisel esitama tagatise, kui on alust kahelda taotleja maksevõimes või tema reputatsioonis.

Tagatise liigi valib üldjuhul taotluse esitanud isik ise. Maksuhaldur eelistab maksuesindaja tagatisena mõistliku ulatusega pangagarantiid. Mõistlikuks ulatuseks peetakse reeglina mitte rohkem kui 50% esindatava(te) ühe kuu maksukohustuste summast. Maksuhalduril on õigus ümber vaadata nõutava tagatise suurust.

Mitteresidendi maksuesindaja tegevusloa taotluse mitterahuldamisel teeb maksuhaldur motiveeritud otsuse, milles tuuakse ära maksuesindaja tegevusloa väljastamisest keeldumise põhjused (maksevõime ja/või reputatsioon ja/või maksuvõlg) koos seletustega.

Taotlus tunnistatakse mittevastavaks ka juhul, kui küsitud dokumendid puuduvad või ei vasta küsitule.

Tegevusloa peatamine ja kehtetuks tunnistamine

Maksuesindaja tegevusluba peatatakse või tunnistatakse kehtetuks maksuesindaja kirjaliku (paberil allkirjastatud või digiallkirjastatud e-kirjana edastatud) taotluse alusel või MTA peadirektori poolt.

Maksuhaldur võib algatada maksuesindaja tegevusloa peatamise või kehtetuks tunnistamise menetluse, kui: 

  • maksuesindaja suhtes on alustatud pankroti- või likvideerimismenetlust,
  • maksuesindaja rikub kohustust tagada esindatava maksukorralduse seadusest ja maksuseadustest tulenevate rahaliste ja mitterahaliste kohustuste tähtaegne ning täielik täitmine,
  • maksuesindaja ei vasta tegevusloa väljastamist võimaldanud tingimustele.

Tegevusloa kehtivus peatatakse määratud ajaks kuni peatamist tinginud asjaolude äralangemiseni. Peatamise tähtaja kohta tehakse peatamise otsusesse vastav märge.

Peatatud tegevusloa kehtivus taastatakse automaatselt peatamise tähtaja möödumisel, välja arvatud, kui taastamise kohta tehakse eraldi otsus enne peatamise tähtaja möödumist või peatamist tinginud asjaolud ei ole otsuses näidatud peatamistähtaja möödudes ära langenud.

Kui maksuesindaja tegevusloa peatamist tinginud asjaolud ei ole otsuses näidatud peatamistähtaja möödudes ära langenud, tunnistatakse maksuesindaja tegevusluba kehtetuks, millest informeeritakse koheselt ka maksuesindajat.

Tegevusloa kehtivuse peatamise aluseks maksuhalduri algatusel on ilmnenud probleemide ajutine iseloom. Tegevusloa kehtetuks tunnistamise aluseks on ilmnenud probleemid, mis on pikaajalised või mille puhul on peatselt saabuva lahenduse eeldamine ebamõistlik või milledel võib olla ulatuslik fiskaalne mõju.

Maksuhalduri initsiatiivil maksuesindajate nimekirjast väljaarvamise või tegevusloa peatamise kaalumisel informeerib ametnik sellest maksuesindajat, andes talle mõistliku tähtaja vastuväidete esitamiseks.

Vastuväidete mittelaekumisel määratud tähtaja jooksul või laekunud vastuväidetega mittenõustumisel teeb maksuhaldur otsuse peatada või kehtetuks tunnistada mitteresidendi maksuesindaja tegevusluba.

Registreeritud maksuesindajad

Nimi Registrikood Tegevusloa number Loa väljastamise
kuupäev
Tegevuskoha aadress
AHK Service OÜ 11148444 ME 013-2011 05.05.2011 Suurtüki 4b, 10133 Tallinn
AS Pafer 10017059 ME 012-2011 21.02.2011 Tuukri põik 6, 10120 Tallinn
OÜ Maksumaksjate Liidu Kirjastus 11450255 ME 011-2010 10.12.2010 Ahtri 6a, 10151 Tallinn
AS Jupiter Plus 10052713 ME 010-2008 02.09.2008 Savi 26, 80010 Pärnu
OÜ Central Baltic 11097244 ME 009-2006 04.12.2006 Kalmistu tee 26, 11216 Tallinn
OÜ Vallaste ja Partnerid 10494121 ME 008-2005 15.04.2005 Lõõtsa 2b, 11415 Tallinn
OÜ Keeptrade 10960066 ME 007-2005 17.02.2005 Maardu tee 57, 74115 Maardu
AS Sivex International 10208011 ME 001-2004 30.06.2004 Paide mnt 9, 80042 Pärnu
OÜ Kaubaabi 10230505 ME 002-2004 07.07.2004-01.08.2009 Pikk 17, 44307 Rakvere
S-Marten Ladu OÜ 10761964 ME 003-2004 07.07.2004 Uus-Suti, Rae vald, 75301 Harjumaa
Silja Line Eesti AS 10378774 ME 005-2004 13.07.2004-12.08.2009 Ahtri 12, 10151 Tallinn
Rimess MRI OÜ 10384467 ME 004-2004 13.07.2004 Ahtri 6a, 10515 Tallinn
IMG Konsult AS 10137183 ME 006-2004 04.11.2004 Tartu mnt 2, 10145 Tallinn
Ionix Systems OÜ 10581989 ME 014-2011 20.06.2011 Pihtla tee 43, 93815 Kuressaare

 

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll