Juhendis selgitatakse mitteresidendi maksuesindajale tegevusloa väljastamise korda.
Maksuesindaja
Mitteresidendi maksuesindaja on MTA-lt vastava tegevusloa saanud isik, keda mitteresident võib volitada ennast esindama Eestis maksuseadustest või maksukorralduse seadusest tulenevate kohustuste täitmiseks. Maksuesindajana võib tegutseda Eestis asutatud juriidiline isik või välismaa juriidilise isiku Eestis äriregistrisse kantud filiaal, kelle on maksuhaldur hinnanud usaldusväärseks.
Maksuesindajale laienevad kõik registreeritud mitteresidendist maksukohustuslase õigused ja kohustused. Maksuesindaja on kohustatud tagama esindatava maksukorralduse seadusest ja maksuseadustest tulenevate rahaliste ja mitterahaliste kohustuste tähtaegse ning täieliku täitmise.
Maksuesindajana tegutsemise õiguslik alus on sätestatud maksukorralduse seaduse (edaspidi MKS) § 81.
Maksuesindajana tegutseda sooviv isik esitab maksuesindaja tegevusloa saamiseks kirjaliku taotluse (paberil allkirjastatud või digiallkirjastatud e-kirjana edastatud) MTA Põhja maksu- ja tollikeskuse teenindusbüroole (aadress Endla 8, Tallinn 15177 või e-posti aadressile pohja@emta.ee).
Taotlus
Taotluse vorm on vaba ja sellesse märgitakse taotleja:
- nimi ja aadress,
- registreerimise kood,
- tegevusala ja tegevuskoht.
Isik, kes soovib tegutseda aktsiisikauba kaugmüüja esindajana, märgib taotlusse lisaks:
- aktsiisikauba liigi (alkohol, tubakas, kütus),
- maksuesindaja raamatupidamise eest vastutava isiku kontaktandmed ning raamatupidamisdokumentide hoidmise koht.
Maksuesindajale tegevusloa väljastamine ei eelda konkreetse esindatava olemasolu. Tegevusloa andmine võib eelneda vajalike volituste saamisele konkreetse mitteresidendi esindamiseks.
Tegevusloa saanud maksuesindaja edastab Põhja maksu- ja tollikeskusele andmed konkreetsest esindatavast ning dokumendi mitteresidendi esindamise aluse kohta esimesel võimalusel. Taotleja võib esitada taotluse koos sellega kaasnevate dokumentidega mistahes maksu- ja tollikeskuse teenindusbüroole, kuid taotlust menetleb Põhja maksu- ja tollikeskus.
Tegevusluba
Otsus tegevusloa andmisest saadetakse taotluse esitajale võimalusel digitaalselt või taotleja soovil paberkandjal.
Kui tegemist on aktsiisikauba kaugmüüja maksuesindajaga, siis omistatakse talle lisaks maksuesindaja tegevusloa koodile aktsiisikauba kaugmüüja maksuesindaja erikood. Erikoodi formaat ei ole seotud maksuesindaja tegevusloa koodiga.
Tegevusluba on tähtajatu.
MTA kodulehel avalikustatakse maksuesindaja nimi ja aadress, taotlusse märgitud tegevusala ja tegevuskoha aadress, registrikood ja tegevusloa kood ning tegevusloa kehtivuse alguskuupäev ning märge tegutsemisest aktsiisikauba kaugmüüjana. Andmed avalikustatakse eesti-, vene- ja ingliskeelsel koduleheküljel.
Tegevusloa väljastamise tingimused
MTA otsustab maksuesindajale tegevusloa andmise MKS § 81 lõikes 5 ettenähtud 20 kalendripäeva jooksul, arvates taotluse saamisest.
Tegevusloa andmise otsustamisel kontrollitakse isiku vastavust maksuesindajale esitatavatele nõuetele, kusjuures võidakse arvesse võtta ka isiku varasemate maksuseadustest tulenevate kohustuste täitmist.
Tulenevalt MKS § 81 lõikest 4 maksuesindaja:
- peab olema maksevõimeline,
- peab olema laitmatu reputatsiooniga,
- ei tohi omada kehtivat maksuvõlga.
Osa informatsioonist maksuesindaja maksevõimelisuse kohta esitab taotleja ise ning osaliselt kogub vajalikku informatsiooni maksuhaldur omal initsiatiivil.
Informatsioon, mida taotluse esitajalt tema maksevõime tõestamiseks nõutakse, on:
- viimane lõppenud majandusaasta kinnitatud bilanss (juhul, kui see ei ole kättesaadav äriregistrist),
- bilanss hetkeseisuga,
- viimase kuue kuu kõigi pangakontode väljavõte (sobilik on ka internetipangast tehtud väljavõte).
Informatsioon, mida maksuhaldur kogub omal initsiatiivil maksuesindaja maksevõime ja reputatsiooni kohta nii maksukohustuslaste registrist kui ka teistest maksuhaldurile kättesaadavatest allikatest, on muu hulgas:
- viimane lõppenud majandusaasta kinnitatud bilanss (juhul, kui see on kättesaadav äriregistrist);
- informatsioon esitamata maksudeklaratsioonide kohta;
- maksuvõla viimase aasta ajalugu;
- krediidiinfo ja peamiste inkassoettevõtete hallatavad maksehäirete andmed;
- kinnistusraamatu andmed võimalike piirangute kohta;
- andmed taotleja ja tema juhtimis- ja kontrollorgani liikmete kohta, nt seos teiste isikutega, juhtimis- ja kontrollorgani liikmete reputatsioon, vms;
- karistusregistri andmed.
Maksuhaldur võib maksevõimelisuse kontrollimiseks nõuda taotlejalt täiendavalt tõendeid tema varalise seisundi kohta.
Informatsioon olemasolevate maksuvõlgade kohta fikseeritakse taotluse esitamise hetkeseisuga. Üldjuhul juhindutakse olemasoleva maksuvõla fikseerimisel ka MKS § 14 lg 5 sätestatud põhimõtetest.
Vähem kui kaks aastat tegutsenud äriühingute puhul eeldatakse, et neil puudub reputatsioon, mistõttu maksuhalduril ei ole võimalik anda hinnangut reputatsiooni laitmatusele.
Maksuesindaja peab maksuhalduri nõudmisel esitama tagatise, kui on alust kahelda taotleja maksevõimes või tema reputatsioonis.
Tagatise liigi valib üldjuhul taotluse esitanud isik ise. Maksuhaldur eelistab maksuesindaja tagatisena mõistliku ulatusega pangagarantiid. Mõistlikuks ulatuseks peetakse reeglina mitte rohkem kui 50% esindatava(te) ühe kuu maksukohustuste summast. Maksuhalduril on õigus ümber vaadata nõutava tagatise suurust.
Mitteresidendi maksuesindaja tegevusloa taotluse mitterahuldamisel teeb maksuhaldur motiveeritud otsuse, milles tuuakse ära maksuesindaja tegevusloa väljastamisest keeldumise põhjused (maksevõime ja/või reputatsioon ja/või maksuvõlg) koos seletustega.
Taotlus tunnistatakse mittevastavaks ka juhul, kui küsitud dokumendid puuduvad või ei vasta küsitule.
Tegevusloa peatamine ja kehtetuks tunnistamine
Maksuesindaja tegevusluba peatatakse või tunnistatakse kehtetuks maksuesindaja kirjaliku (paberil allkirjastatud või digiallkirjastatud e-kirjana edastatud) taotluse alusel või MTA peadirektori poolt.
Maksuhaldur võib algatada maksuesindaja tegevusloa peatamise või kehtetuks tunnistamise menetluse, kui:
- maksuesindaja suhtes on alustatud pankroti- või likvideerimismenetlust,
- maksuesindaja rikub kohustust tagada esindatava maksukorralduse seadusest ja maksuseadustest tulenevate rahaliste ja mitterahaliste kohustuste tähtaegne ning täielik täitmine,
- maksuesindaja ei vasta tegevusloa väljastamist võimaldanud tingimustele.
Tegevusloa kehtivus peatatakse määratud ajaks kuni peatamist tinginud asjaolude äralangemiseni. Peatamise tähtaja kohta tehakse peatamise otsusesse vastav märge.
Peatatud tegevusloa kehtivus taastatakse automaatselt peatamise tähtaja möödumisel, välja arvatud, kui taastamise kohta tehakse eraldi otsus enne peatamise tähtaja möödumist või peatamist tinginud asjaolud ei ole otsuses näidatud peatamistähtaja möödudes ära langenud.
Kui maksuesindaja tegevusloa peatamist tinginud asjaolud ei ole otsuses näidatud peatamistähtaja möödudes ära langenud, tunnistatakse maksuesindaja tegevusluba kehtetuks, millest informeeritakse koheselt ka maksuesindajat.
Tegevusloa kehtivuse peatamise aluseks maksuhalduri algatusel on ilmnenud probleemide ajutine iseloom. Tegevusloa kehtetuks tunnistamise aluseks on ilmnenud probleemid, mis on pikaajalised või mille puhul on peatselt saabuva lahenduse eeldamine ebamõistlik või milledel võib olla ulatuslik fiskaalne mõju.
Maksuhalduri initsiatiivil maksuesindajate nimekirjast väljaarvamise või tegevusloa peatamise kaalumisel informeerib ametnik sellest maksuesindajat, andes talle mõistliku tähtaja vastuväidete esitamiseks.
Vastuväidete mittelaekumisel määratud tähtaja jooksul või laekunud vastuväidetega mittenõustumisel teeb maksuhaldur otsuse peatada või kehtetuks tunnistada mitteresidendi maksuesindaja tegevusluba.
Registreeritud maksuesindajad
Nimi | Registrikood | Tegevusloa number | Loa väljastamise kuupäev |
Tegevuskoha aadress |
AHK Service OÜ | 11148444 | ME 013-2011 | 05.05.2011 | Suurtüki 4b, 10133 Tallinn |
AS Pafer | 10017059 | ME 012-2011 | 21.02.2011 | Tuukri põik 6, 10120 Tallinn |
OÜ Maksumaksjate Liidu Kirjastus | 11450255 | ME 011-2010 | 10.12.2010 | Ahtri 6a, 10151 Tallinn |
AS Jupiter Plus | 10052713 | ME 010-2008 | 02.09.2008 | Savi 26, 80010 Pärnu |
OÜ Central Baltic | 11097244 | ME 009-2006 | 04.12.2006 | Kalmistu tee 26, 11216 Tallinn |
OÜ Vallaste ja Partnerid | 10494121 | ME 008-2005 | 15.04.2005 | Lõõtsa 2b, 11415 Tallinn |
OÜ Keeptrade | 10960066 | ME 007-2005 | 17.02.2005 | Maardu tee 57, 74115 Maardu |
AS Sivex International | 10208011 | ME 001-2004 | 30.06.2004 | Paide mnt 9, 80042 Pärnu |
OÜ Kaubaabi | 10230505 | ME 002-2004 | 07.07.2004-01.08.2009 | Pikk 17, 44307 Rakvere |
S-Marten Ladu OÜ | 10761964 | ME 003-2004 | 07.07.2004 | Uus-Suti, Rae vald, 75301 Harjumaa |
Silja Line Eesti AS | 10378774 | ME 005-2004 | 13.07.2004-12.08.2009 | Ahtri 12, 10151 Tallinn |
Rimess MRI OÜ | 10384467 | ME 004-2004 | 13.07.2004 | Ahtri 6a, 10515 Tallinn |
IMG Konsult AS | 10137183 | ME 006-2004 | 04.11.2004 | Tartu mnt 2, 10145 Tallinn |
Ionix Systems OÜ | 10581989 | ME 014-2011 | 20.06.2011 | Pihtla tee 43, 93815 Kuressaare |