Kehtestame siis ka unenäomaksu

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Nähtavasti on valitsus andnud rahandusministeeriumile kõva käsu mõelda nippe, kuidas panna raskel ajal riigikassasse jooksma rohkem maksukroone. Muud seletust on rahandusministeeriumis valmiva uue käibemaksuseaduse kohta raske välja mõelda – see sisaldab sedavõrd absurdseid muudatusi. Näiteks ametiautode öine maksustamine, mille maksuasjatundjad isekeskis unemaksuks on ristinud. Seadusekoostajate mõttelõnga edasi kerides võiksime ehk peagi unenäomaksuni jõuda ja algatada üldrahvaliku arutelu teemal, kumba magavat ametiauto kasutajat maksustada – kas seda, kes näeb unenägusid, või seda, kes ei näe…

Äripäeva arvates pole üldse vaja muuta ametiautode omatarbeks kasutamise reegleid – praegune süsteem on lihtne, töötavat süsteemi pea peale ei keerata.

Uued reeglid ähvardavad ülemäärase bürokraatiaga – nõuavad ülitäpset ja ajakulukat arvepidamist – ning toovad kaasa kordi suuremaid kulusid. Samas on ilmselge, et maksuhalduril hakkab kontroll nende reeglite täitmise järele üle jõu käima.


Rahandusministeerium põhjendas Äripäevale seadusemuudatust sellega, et praegune sõiduautode omatarbe maksustamine ei ole õiglane – nii, nagu kõigil muudel kaupadel võetakse arvesse, kui palju nende kasutamine on ettevõtlusest väljas, tuleb seda arvestada ka autode puhul. Ministeerium leidis, et omatarbe osakaal ulatub 76,2 protsendini!


Ministeerium eeldab sedagi, et juriidiliste isikute arvel olevaid sõidukeid kasutatakse peamiselt isiklikuks tarbeks. Üks seadusemuudatuse tagamõte on ka sundida ettevõtjaid kasutama odavamaid ja säästlikumaid autosid.


See on tühi lootus, et muudatused viivad riigisektoris ametiautode arvu vähendamiseni – kulude suurenemine jätab ametnikud külmaks, see raha tuleb nagunii kõigi maksumaksjate taskust. Pigem loobuvad ettevõtjad aja ja kulude kokkuhoiu eesmärgil osadest sõidukeist.

Riigikassas seega ei hakka kroonikuhjad kerkima. Sest suurenevad ka maksuameti kulud maksutulu saamiseks, oodata võib maksuvaidluste arvu suurenemist. Paisub ka ebaõiglus – maksuhaldur jõuab kontrollida-karistada väheseid. Ja teadmine maksuhalduri vähesest jõudlusest ei soosi mitte reeglite järgimist, vaid neist ringi minemist.

Maksumaksjate Liit ja kaubanduskoda juhivad tähelepanu tõigale, et rahandusministeerium on olnud paavstim kui paavst ise: ELi käibemaksudirektiiv lubab firma vara kasutada ettevõtlusega mitteseotud eesmärgil, ilma et see muudaks kasutamist täies ulatuses omatarbeks, nagu just teeb valmiv käibemaksuseadus. Kui mitte muu, siis vähemalt see peaks ministeeriumi indu taltsutama.

Vaata ka:
  • Uue eelnõu järgi kasutavad töötajad ametiautot ka öösel
  • Auto maksukulu kerkib

    Originaalartikkel

  • Allikas:  Äripäev

    Kord nädalas

    Telli RMP Nädalakiri

    Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

    Töövahendid

    Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

    Kalkulaatorid

    Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll