Pärandimaksust Euroopa Liidu liikmesriikides

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Pärandimaks on maks, mida Eestis ei ole. See aga ei tähenda, et see ei oleks probleemiks Euroopa Liidu (EL) teistes riikides.

Välismaal vara pärivad Euroopa Liidu kodanikud seisavad sageli silmitsi enam kui ühe liikmesriigi maksunõudega (mitmekordne maksustamine). Lisaks maksustavad mitmed liikmesriigid välismaist pärandit kõrgema maksumäära alusel kui siseriiklikku pärandit (maksualane diskrimineerimine).

Sellistel juhtudel võib pärandi saamine põhjustada kodanikele põhjendamatuid raskusi. Eelkõige väikestel ettevõtetel võib omanike surma korral tekkida probleeme vara üleminekuga. Kodanike kaitseks maksualase diskrimineerimise eest on olemas õiguskaitsevahendid, ent sageli ei ole need tõhusad nende kasutamise suurte kulude tõttu.

Kuna mitmel liikmesriigil on õigus maksu sisse nõuda, siis tegelikult aga puuduvad need õiguskaitsevahendid, mis kaitseksid kodanikke mitmekordse maksustamise eest. Selline on õiguslik raamistik praegu, kus ühest liikmesriigist teise liikuvate EL kodanike arv on ajavahemikul 2005-2010 kasvanud 3 miljoni võrra, ulatudes 12,3 miljoni inimeseni ning piiriülene kinnisvaraomand Euroopa Liidus on perioodil 2002–2010 kasvanud ligikaudu 50%. Samuti on oluliselt kasvanud portfelliinvesteeringud.

Samal ajal kui pärandi mitmekordne või diskrimineeriv maksustamine võib isikuid tugevasti mõjutada, moodustavad pärandimaksudest saadavad tulud vähem kui 0,5% EL liikmesriikide kogu maksutulust, sealjuures moodustavad piiriülesed juhud sellest murdosa.

Seda kõike arvesse võttes üllitas Euroopa Komisjon (EK) vastavateemalise teatise ("Piiriüleste pärandimaksutõkete kõrvaldamine Eis") ja soovituse ("Komisjoni soovitus pärandi topeltmaksustamise vähendamise kohta"). Nendega püüab EK lahendada piiriüleseid pärandimaksuprobleeme eri liikmesriikide pärandimaksu regulatsioone ühtlustamata. EK teatise ja soovituse eeldatav mõju peaks olema järgmine:

  • mitmekordset maksustamist vähendatakse riiklike maksuraamistike tõhusama omavahelise sobivuse tagamisega, maksude vähendamise süsteemi peaks rakendama neis liikmesriikides, kellel on õigus maksu sisse nõuda;
  • kinnisvara korral oleks esmane maksustamisõigus riigil, kus vara asub ning maksusoodustust peaksid kohaldama teised asjaomased liikmesriigid;
  • vallasvara puhul, mis on seotud püsiva tegevuskohaga teises riigis, oleks esmane maksustamisõigus sellel liikmesriigil ja teised liikmesriigid kohaldaksid selle suhtes maksusoodustust, võttes aluseks esimese liikmesriigi poolt kohaldatud maksumäära;
  • surnud isiku liikmesriigil oleks pärija liikmesriigi suhtes pärandimaksu kohaldamise eelisõigus. Pärija liikmesriik peaks võimaldama maksusoodustust surnud isiku liikmeriigis tasutud maksu osas;
  • kui surnud isik või pärija on oma asukoha, elukoha või kodakondsuse tõttu seotud enam kui ühe liikmesriigiga, toimub maksustava riigi määratlemine kõige tihedama isikliku sideme määramise reegli (tie breaker rules) alusel.

Seda EK teatist ja soovitust arutab ka Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitee (EMSK). Üldiselt EMSK küll toetab EK teatises väljapakutut, kuid ühtlasi soovib, et:

  • EK läheks kaugemale piiriülestest maksuküsimustest, et käsitleda võimalikke moonutavaid mõjusid, mis tulenevad erinevustest pärandimaksubaasi arvutamisel eri liikmesriikide maksujurisdiktsioonis, ja sätestaks kogu ELs kohaldatavad ühtsed põhimõtted, mis tugineksid vara puhasväärtuse õiglasele hindamisele ning tagaksid ettevõtteüksuse äritegevuse jätkumise;
  • edendaks aktiivselt toimivamaid, tõhusamaid ja kodanikusõbralikumaid maksusüsteeme, mis asetavad maksumaksjatele võimalikult väikse maksukoormuse;
  • uuriks probleeme, millega EL kodanikud piiriüleste pärandimaksujuhtude korral kokku puutuvad;
  • uuriks võimalusi pärandi maksustamise lihtsustamiseks piirülestes olukordades süsteemi kaudu, mille puhul kohaldatakse maksu üks kord ühes kohas, mille määrab kindlaks vara asukoht.

Siintoodud EMSK seisukohad ei ole veel lõplikud, EMSK täiskogu peab nende suhtes veel oma otsuse langetama, kuid nagu mitme muu teema puhul aimub neist suund – "rohkem Euroopat".

Autor on Eesti Kaubandus-Tööstuskoja esindaja Euroopa Majandus- ja Sotsiaalkomitees

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll