Tavapoes ei kehti 14-päevane taganemisõigus

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Tarbijakaitseamet tuletab koolieelses ostusaginas tarbijaile meelde, et enne tehingu tegemist tasub võtta aega veendumaks asja sobivuses, sest tavakauplusest ostes ei kehti 14-päevane taganemisõigus, mida tihti ekslikult arvatakse olevat. Mainitud taganemisõigus kehtib ainult sidevahendi teel tellitud kauba puhul, näiteks e-poest ostes. 

Kuivõrd seadus ei kohusta tavakauplusi võimaldama defektita toodete tagastamist või ümbervahetamist, ei ole tarbijal õigus seda kaupluselt ka nõuda. Küll aga võivad kauplused seda võimaldada vabatahtlikult hea tavana, mis on sageli levinud suuremates rahvusvahelistes kettides. Sellise võimaluse kasutamise kohta tasub tarbijatel küsida enne ostuotsuse tegemist, et mitte hiljem pettuda. Kui aga seda ei võimaldata, tuleb sellega leppida. Seega tasub meelde jätta, et 14-päevane taganemisõigus kehtib vaid sellistele toodetele, mis on ostetud e-poest, tellitud kataloogist või ostetud müügiesitluse käigus väljaspool äriruume.

Tähelepanu tuleks pöörata ka toodete õigele kasutamisele, sest tarbija väärkasutusest tekkinud viga ei ole tootmisdefekt ning pretensiooni selle osas esitada ei saa. Kaupleja peab tehniliselt keerukale tootele kaasa andma eestikeelse kasutusjuhendi. Selle võib ta saata ka tarbijaga kokkuleppel näiteks e-postiga. Juhised on olulised ka rõivaste ja jalatsite puhul, mille küljes olev märgistus peab andma juhiseid toote õigeks hooldamiseks.

Sageli müüakse tooteid ka sotsiaalmeedias, mille puhul tuleb teada, et kui tegemist on eraisikute vahelise kauplemisega ja tegu pole ühe osapoole kutsetegevusega, siis ei laiene tarbijat kaitsvad regulatsioonid, näiteks 2-aastane pretensiooni esitamise või 14-päevane taganemisõigus ning sellisel juhul saad  vaidluse korral pöörduda üksnes kohtusse. Kes on müüja ja millised õigused kehtivad, tasub välja selgitada enne tehingu sõlmimist.  

Tarbija õigused ja kohustused

Tarbijakaitseseaduse põhjal on Sul tarbijana õigus:

  • nõuda ja saada kaupa või teenust, mis vastab nõuetele, on ohutu Sinu elule, tervisele ja varale ning mida ei ole keelatud omada ja kasutada;
     
  • saada pakutavate kaupade ja teenuste kohta vajalikku ja tõest teavet teadliku valiku tegemiseks ning õigeaegset teavet kauba või teenusega seotud riskide kohta;
     
  • saada tarbijaõigus- ja tarbimisalast teavet;
     
  • saada nõu ja abi, kui Sinu õigusi on rikutud;
     
  • nõuda endale tekitatud varalise ja mittevaralise kahju hüvitamist;
     
  • taotleda oma huvide arvestamist ning olla oma ühingute ja liitude kaudu esindatud tarbijapoliitikat kujundavate otsuste tegemisel.

Nende õiguste tagamiseks on vastu võetud mitmeid õigusakte. Näiteks peab kõigil kaupadel olema eestikeelne märgistus ja tehniliselt keerukatel kaupadel eestikeelne kasutusjuhend.

Kui oled kasutanud kaupa või teenust mittesihipäraselt, kuna kaupleja või teenusepakkuja pole Sulle andnud kauba või teenuse kohta tõest või üldse mingisugust teavet, peab müüja Sulle tekkinud kahju hüvitama. Kui kaubal ilmneb vaatamata selle õigele kasutamisele ja hooldusele puudus või ostetud teenusega on probleeme, siis pöördu lahenduse leidmiseks viivitamatult kaupleja või teenusepakkuja poole.

Et probleeme oleks lihtsam lahendada, hoia alles kauba või teenuse ostudokumendid (ostutšekk, leping jne), mis tõendavad, et oled ostu teinud just sellest poest või teenindusettevõttest.

Ära unusta, et lisaks õigustele on Sul tarbijana ka kohustused.

  • Tutvu enne toote kasutama hakkamist sellega. Loe alati korralikult läbi kauba kasutusjuhend ja pane tähele hooldustingmärke, et saaksid kaupa sihipäraselt kasutada ega rikuks seda oskamatusest.
     
  • Kui oled ise hooletu ega järgi juhiseid ja toode seetõttu rikneb või puruneb, siis ei vastuta müüja ja tootja juhtunu eest ning Sul ei ole õigust näiteks defektide tasuta kõrvaldamisele.

Pea meeles!

  • Müüja vastutab kaupade ja teenuste eest, mida ta müüb.
  • Tarbijana on Sul kohustus toodet õigesti kasutada ja hooldada.
  • Kaup või teenus peab olema ohutu ja eeldatavate tarbimisomadustega.
  • Müüja peab andma Sulle kauba või teenuse kohta tõest teavet.

Kord nädalas

Telli RMP Nädalakiri

Kolmapäeviti saadetav Nädalakiri sisaldab raamatupidamise, maksunduse ja tööõiguse valdkonna olulisi uudiseid, spetsialistide artikleid, seadusemuudatusi, nõuandeid ja soovitusi.

Töövahendid

Maksukalender Maksumäärad Numbriline Tööajafond RTJ IFRS Abitabelid Seadused MTA avalikud päringud Nädalakiri

Kalkulaatorid

Palgakalkulaator Maksuvaba tulu kalkulaator Puhkusekalkulaator Auditikalkulaator Kogumispensioni kontroll